Cristian Manafu: “Companiile trebuie să meargă după consumatori în mediul online”
- Scris de Cristina Pirvu
- 19 Mai 2012, 02:43
- Eveniment
- Ascultă știrea

Specialistul în social media şi bloggerul Cristian Manafu le-a prezentat reprezentanţilor companiilor clujene importanţa promovării în mediul online, dar şi felul cum se pot folosi de plaformele sociale pentru a-şi vinde produsele sau serviciile. Manafu a lăudat mediul online clujean şi a făcut mai multe recomandări pentru companii.
Care a fost tema evenimentului?
Avem un training pe social media. Practic, este un training care se adresează companiilor, oamenilor de marketing, de comunicare, oamenilor de bussines din companie care vor să înveţe cum să folosească platformele sociale şi blogurile în comunicarea cu consumatorii lor. Vorbim de o piaţă de internet foarte dezvoltată şi în România, încă sub potenţial, dar cu un ritm mare de creştere şi vedem un mare potenţial în zona social media, unde Facebook, exemplul cel mai bun în acest moment, are 4,7 milioane de români în reţeaua sa. E interesant că românii sunt foarte ataşaţi de Facebook şi unul din trei români verifică reţeaua de pe mobil ca să vadă ce au mai zis prietenii lor, ce au făcut sau să scrie ceva.
Fie că sunt în mişcare sau că sunt la serviciu şi nu au acces la Facebook, ei fac lucrul ăsta. Sunt mulţi oameni care intră pe Facebook dimineaţa înainte să îşi verifice mailul sau să vadă dacă au apeluri ratate. Fenomenul e în creştere la noi. Aşa cum pentru noi la nivel personal a devenit un punct de interes pe interes, aşa devine şi pentru companii. De ce? Pentru că este foarte simplu. Consumatorii petrec din ce în ce mai mult timp pe Facebook, pe bloguri, pe Twitter sau pe Youtube şi sunt mai puţin la televizor. Eu, ca şi companie, vreau să mă duc şi să vorbesc acolo unde sunt consumatorii. Dacă am consumatori tineri care nu se mai uită atât de mult la TV şi sunt mai activi pe internet, atunci eu trebuie să merg după ei.
În ce măsură este important pentru o companie să se promoveze prin social media?
Prima întrebare pe care ţi-o poţi pune este: Sunt acolo clienţii mei? Dacă sunt acolo clienţii mei, atunci este important pentru mine să fiu în acelaşi loc. Pot să fiu prezent ca şi companie. Dacă am un website pe internet şi am o pagină de Facebook mă găseşte toată lumea. Pot să nu am prezenţă pe Facebook, dar să folosesc Facebook ca platformă de promovare, să îmi pun reclame pe Facebook care te trimit pe site-ul companiei.
De ce e important să fie o companie acolo?
Este important pentru că clienţii şi consumatorii celor mai multe companii în acest moment, în România, sunt acolo şi că o companie în mod normal şi natural ar trebui să meargă acolo unde sunt clienţii şi unde petrec timp, ar trebui să comunice cu ei şi să le vândă produsele. Dincolo de vânzare şi cumpărare, ei pot interacţiona cu clienţii şi pot afla ce le place, ce nu şi ce îşi doresc. Există companii care au call center, companii care au căsuţă poştală unde primesc scrisori, există companii care au pagină pe Facebook unde primesc întrebări, reclamaţii, nedumeriri sau mesaje de mulţumire. În cazul în care consumatorii tăi nu mai sună în call center şi nu mai trimit scrisori, dar stau pe Facebook şi vorbesc despre tine, iar tu ai monitorizat acest lucru, poţi să le răspunzi tot pe Facebook.
În afară de Facebook, unde ar putea să se mai promoveze companiile?
Există atât de multe platforme sociale încât acest lucru îi sperie pe mulţi oameni de afaceri care spun că nu pot fi pe toate şi că mai bine nu intră acolo. Mă uit dacă sunt clienţii mei pe internet şi mai ales unde sunt. Şi dacă eu identific clientul meu pe Facebook, pe Youtube, pe bloguri, atunci îmi aleg să comunic unde este acesta.
Ar trebui să aibă companiile un specialist în social media? Dacă da, ce presupune munca acestui individ?
Există şi la noi câteva companii care au social media manager, un om în departamentul de PR sau marketing care se ocupă cu gestionarea paginilor companiei în social media. El se ocupă de contul de Youtube, de Twitter şi de Facebook, el comunică şi vede ce se întâmplă acolo. El poate gândi acţiuni de comunicare pentru social media şi, în acelaşi timp, are şi un rol de a duce social media în companie. Social media trece de comunicare. Prin social media poţi să faci recrutare, poţi să faci vânzări şi relaţii cu clienţii. Prin TV nu poţi să faci relaţii cu clienţii. Dacă sunt o companie care recrutează mult, iar potenţialii mei angajaţi sunt în tipologia utilizatorilor de internet mă duc după ei aşa cum merg să le vând ceva. Dacă oamenii din social media vorbesc despre mine pe bloguri, forumuri, pe Facebook, poate ar fi bine să iau din call center unul-doi oameni şi să le ofer training în social media şi să îi trimit să se ocupe de relaţia cu clienţii pe Facebook, cum fac BCR, Vodafone sau Orange în acest moment. E nevoie de oameni dedicaţi care să răspundă la întrebările care ţin de produsele lor.
Ce recomandări ai pentru companiile clujene?
În Cluj există o comunitate destul de mare din social media. Este una din primele trei din ţară, alături de Timişoara şi Bucureşti. Clujul e în top trei cele mai active comunităţi din social media. Comunitatea locală de bloggeri este foarte activă şi deja fac proiecte cu branduri locale, fiecare are business local. Ursus a avut un proiect local pentru lansarea unui sortiment de bere special pentru Cluj, Farmec a realizat o vizită la fabrică cu bloggerii, la fel şi Jolidon. Există oameni clujeni în social media. Sunt 277.000 de clujeni pe Facebook. Companiile se pot orienta către social media şi pot comunica cu clienţii lor.
În ce măsură se pot face bani din bloguri?
Oamenii din spatele blogurilor pot să fie consultanţi pentru companii în comunicarea pe internet şi pot câştiga bani. Pot câştiga din colaborări cu companii, în care blogurile sunt folosite asemenea platformelor media.
Există o reţetă pentru un blog de succes?
Ar trebui să fie un blog actualizat, să aibă cât mai mult conţinut, cu o periodicitate bine definită, ca audienţa să ştie că acel blogger scrie zilnic, săptămânal şi să îl citească. Cred foarte mult în blogging-ul pozitiv şi atunci încurajez foarte mult să fie vorba de un blog cu o atitudine optimistă, care vede partea bună a lucrurilor şi face o critică constructivă şi nu distructivă.