Cum abuzează clujenii de numărul 112
- Scris de Cristina Pirvu
- 08 Mar 2011, 00:14
- Eveniment
- Ascultă știrea

Vocea de la capătul numărului de telefon 112 este, în multe cazuri, cea care ajută la salvarea de vieţi, pentru că are rolul de a face selecţia între cazuri reale de urgenţă şi farse ale unor copii sau oameni maturi, dar şi de a transfera aceste apeluri către Ambulanţă, Poliţie, Inspecto-ratul pentru Situaţii de Urgenţă, SMURD sau Jandarmerie.
"112! Ce problemă aveţi?" sunt primele cuvinte pe care le aude un apelant al numărului de telefon de urgenţă 112. Chiar dacă la capătul celălalt al receptorului este linişte, se aude o înjurătură sau un copil care se joacă, o persoană cere o informaţie ori are nevoie urgentă de ajutor, dispecerii de la 112 îşi păstrează calmul, localizează apelurile, după care le direcţionează către instituţiile abilitate să intervină. Ziua de ieri a fost una plină pentru dispecerii de la Cluj. "112! Ce problemă aveţi? I-a trecut maşina peste picior? La ce adresă sunteţi?", a spus una dintre operatoare înainte să facă legătura celor de la Poliţie şi Ambulanţă. În faţa ei, pe două monitoare de calculator se află o hartă a judeţului. În timp ce solicită informaţii, dispecerul completează formulare, apelează Ambulanţa, după care face transferul. Între timp, o altă colegă primeşte mai multe apeluri. Toate telefoanele de la biroul 112 Cluj încep să sune în acelaşi timp: cele trei operatoare de pe tură răspund la telefon încontinuu. "La apelul ăsta a fost linişte, acum se joacă copii la telefon. 112! Ce problemă aveţi? Accident în Piaţa Cipariu? Pe trecerea de pietoni. În spatele Inspectoratului Şcolar? Vă fac legătura la Ambulanţă", spune o operatoare. În spatele acesteia, o colegă lămureşte un alt apelant că la locul accidentului vor sosi în câteva minute mai multe echipaje de la Poliţie şi Ambulanţă. Şi telefoanele sună în continuare...
În anul 2010, la Cluj, numărul de telefon 112 a fost apelat de aproape 700.000 de ori. În 62% dintre cazuri, apelurile nu au avut o urgenţă reală. "În medie, pe zi, primim 2.000-2.500 de apeluri. Anul trecut, 62% dintre apeluri nu au constituit urgenţe. Judeţul Cluj a fost pe locul 3 pe ţară la cele mai multe urgenţe. Dorim ca numărul apelurilor care nu constituie urgenţe să dispară. În timp, numărul apelurilor false a scăzut de la 80-90% până la 62%", a declarat colonelul Vasile Roman, şeful biroului 112 Cluj. Din statisticile 112, anul trecut numărul de telefon a fost apelat de 677.586 de ori, din care 256.462 au reprezentat urgenţe reale. "Poliţiei i-au fost direcţionate 60.731 apeluri, Ambulanţei - 164.859 apeluri, către ISU şi SMURD - 9.261, iar jandarmilor 3.440 apeluri. În unele situaţii apelurile au fost direcţionate în acelaşi timp mai multor agenţii", a explicat Roman.
Cea mai mare parte a apelurilor primite de angajatele 112 au fost false, adică telefoane de informare, din greşeală, dar şi abuzive, care urmăresc să îngreuneze activitatea acestora. "Apelurile abuzive sunt din partea unor persoane care vor să ne inducă în eroare şi să ne trimită la o urgenţă care nu există. Primim apeluri de la persoane care se plictisesc sau nu spun nimic. Mai sunt şi copii care se joacă", a povestit Roman. În cazul apelurilor false se aplică amenzi consistente. "Important e să se apeleze numărul numai în situaţii de urgenţă pentru că, atunci când suni, poţi să întârzii intervenţia într-o situaţie gravă. De multe ori, un minut-două sunt foarte importante pentru salvarea unei vieţi. Există apelanţi cronici. Din păcate, se ajunge la zeci de apeluri de la telefoane publice şi de pe cartele", a spus Roman. Anul trecut, 500 de persoane au fost amendate pentru apelare abuzivă cu sume până la 1.000 de lei. "În cazul în care se anunţă atentate cu bombe, acestea sunt încadrate la acte teroriste şi pot ajunge la o pedeapsă cu închisoarea de până la cinci ani", a mai spus şeful 112.
33.000 de apeluri false în ianuarie 2011
În luna ianuarie a acestui an, numărul de telefon 112 a fost apelat la Cluj de 52.782 de ori. Dintre aceste apeluri, 4.195 au fost direcţionate Poliţiei, 15.080 Ambulanţei, 525 apeluri Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă şi SMURD, iar 142 Jandarmeriei. În total, 32.840 apeluri au fost false.