Cum scăpăm de ultimul loc în formarea profesională continuă a adulţilor

Cum scăpăm de ultimul loc în formarea profesională continuă a adulţilor
“Se impune ca autorităţile din România să facă o separaţie clară între învăţământul iniţial (gimnaziu, liceu, facultate) şi cel de formare profesională continuă” – a cerut preşedintele Asociaţiei Patronale a Frunizorilor de Formare Profesională din România, Steluţa Racolţa, în cadrul conferinţei de Lansare a Agendei Europene pentru Educaţia Adulţilor, susţinută la Bucureşti.

Asociaţia Patronală a Furnizorilor de Formare Profesională din România (APFFP) este singurul partener de dialog social cu Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC), a transmis preşedintele Steluţa Racolţa, care de altfel a participat la finele săptămânii trecute la conferinţa de Lansare a Agendei Europene pentru Educaţia Adulţilor.

"Având în vefere Rezoluţia Consiliului Uniunii Europene privind un plan european reînnoit pentru învăţarea în rândul adulţilor autorităţile din România trebuie să ţină cont de opiniile partenerilor sociali în implementarea Agendei europene pentru Educaţia adulţilor. Prin urmare am cerut ca statul să facă o distincţie clară între învăţământul iniţial (gimnaziu, liceu, facultate) şi formarea profesională continuă a adulţilor, care activează în toate domeniile de activitate - industrie, turism, servicii, construcţii, agricultură, administraţie publică, finanţe - asigurări, sănătate, educaţie, transport, etc.", a precizat Racolţa. Aceasta a mai explicat că în piaţa muncii din România sunt 5.000.000 adulţi care trebuie să ţină pasul cu exigenţele angajatorilor, să dobândescă continuu competenţe noi cerute de aceştia. "Nu doar sindicatele, ci şi patronatele trebuie să fie cointeresate de educaţia continuă a salariaţilor, pentru creşterea competitivităţii şi a performanţelor organizaţiilor. Prin urmare, se impune crearea unor pârghii fiscale pentru cointeresarea atât a angajatorilor, dar şi a salariaţilor pentru investiţia în educaţia adulţilor. Codul Muncii trebuie să prevadă măsuri mult mai concrete în acest sens", a spus Racolţa. În „Grupul de lucru - Formare profesională", din cadrul Ministerului Muncii, unde participă şi APFFP prin clujeanca Steluţa Racolţa, a fost depus un memorandum pe tema alocării financiare a UE, în 2014-2020. "Am cerut suplimentarea resurselor prin POSDRU pentru sesiunile dedicate persoanelor active din piaţa municii din România. Suntem disponibili să participăm cu rol activ la elaborarea Strategiei de învăţare a adulţilor din România, care să-şi propună să depăşească locul codaş pe care îl ocupă în acest moment, cu o rată de participare a adulţilor la formare profesională de doar 1,6%", a comentata Racolţa.

 

Comenteaza