Cunoaşte-ţi oraşul. Clujul, aşa cum nu îl ştii GALERIE FOTO

Cunoaşte-ţi oraşul. Clujul, aşa cum nu îl ştii GALERIE FOTO
Treceţi zilnic pe lângă ele, însă de câte ori aţi stat să vă gândiţi ce secrete păstrează? Ştiţi care sunt locurile ascunse din oraş? Care este istoria lor?

Vara aceasta, clujenii sunt invitaţi să devină City Insiders şi să-i încurajeze, la rândul lor, şi pe ceilalţi să descopere oraşul, cu cele mai ascunse locuri ale sale, ca parte a campaniei "Open Your City", ajunsă pentru prima dată la Cluj-Napoca.

Totul începe la pas, printr-o scurtă călătorie pe care o poate face oricine în zonele adesea ignorate sau neobservate de locuitori. Astfel, în loc să viziteze obiectivele turistice consacrate, precum biserica "Sfântul Mihail" sau numeroasele muzee existente, clujenii sunt îndemnaţi să facă, alături de prietenii lor, o escapadă în locuri mai puţin umblate, precum Turnul Paraşutiştilor, Casa Tranzit sau celebrul hotel Continental. Sunt clădiri emblematice, însă prea puţin cunoscute publicului larg.

"Ne dorim să promovăm faţa nevăzută a oraşelor. Fiecare om trece zilnic pe lângă clădiri, pe lângă monumente, dar nu întotdeauna ştie istoria lor. Şi atunci prin această campanie ne dorim să promovăm lucrurile ascunse din oraşe", a declarat unul din organizatori.

Bineînţeles, pentru ca aventura să fie completă, întregul traseu trebuie condimentat cu bucăţele savuroase de informaţii mai puţin cunoscute. Să luăm de exemplu Turnul Paraşutiştilor: majoritatea clujenilor ştiu de existenţa lui, însă rar întâlneşti pe cineva care să-ţi poată spune câte ceva despre el. O parte interesantă, dar uitată, a istoriei sale, este că a instruit primele generaţii de paraşutişti, inclusiv paraşutişti militari ai României, printre care se numără renumitul general Grigore Baştan.

În prezent turnul este locul în care elevii Aeroclubului României, filiala Cluj, se obişnuiesc cu senzaţia de înălţime şi învaţă să sară cu paraşuta deschisă.

"Ceea ce vedem noi aici e o etapă din pregătire. Aici se învaţă aterizarea cu paraşuta deschisă. Cercul pe care îl vedeţi atârnat menţine o paraşută deschisă, macaraua se poate roti la 360 de grade în funcţie de direcţia şi de intensitatea vântului. În cele câteva secunde în care este în aer paraşutistul învaţă să părăsească nava, iar când ajunge jos învaţă cum să ia contact cu solul", a explicat unul din instructorii Aeroclubului.

Părăsind Cetăţuia, City Insiderii au posibilitatea să îşi îndrepte atenţia spre un alt obiectiv simbolic, celebra Casă Tranzit. Oare câţi clujeni ştiu că acest spaţiu cultural a fost înfiinţat în clădirea unei vechi sinagogi, numită "Poalei Tzedek"? Sau că a servit drept sală de repretiţii şi de concerte pentru membrii formaţiei Sistem?

"Noi căutam o sală de repetiţii în care să ne lase să cărăm 20 de butoaie, să batem în ele şi să nu urle nimeni. Am încercat în primul an să facem nişte repetiţii la Academia de Muzică, dar după două ore ne-au dat afară şi ne-au dat şi tot felul de mustrări. Aşa am ajuns noi aici. Primele concerte, în faţa unor prieteni, nimeni altcineva nu ştia de noi, le-am dat aici, făceam repetiţii la -10 grade. Încetul cu început au început să revendice unii locul, nu erau cei de la biserica evreiască, şi aşa a devenit Casa Tranzit, odată cu un festival, nu mai ştiu care", a explicat Zoli Toth, fondatorul trupei.

Astfel de amănunte captivante pot fi descoperite în tot oraşul, majoritatea clădirilor vechi, dar şi a cafenelelor, restaurantelor, străzilor şi chiar a parcurilor ascunzând secrete care de care mai fascinante.

Prin campania de faţă, iniţiată de Heineken, se doreşte tocmai scoaterea la lumină a acestor aspecte. Derulată la nivel internaţional, în cadrul ei există nişte sticle pe care se promovează cele mai mari oraşe ale lumii. Anul acesta, pentru prima dată a fost inclus şi Clujul în această listă.

Pentru a facilita accesul la informaţii, dar şi pentru a ajuta la promovarea oraşului peste graniţe, persoanele care vor fi City Insiders au la dispoziţie mai multe panouri digitale interactive, unde vor putea încărca în timp real cunoştinţele pe care le deţin despre locurile ascunse ale orașului lor.

În același timp, conținutul poate fi încărcat și accesat pe pagina Facebook oficială a campaniei  (http://apps.facebook.com/cities-hnk/) și pe website-ul companiei. Pe lângă Cluj-Napoca, pe sticle mai apar doar două oraşe din România, Bucureşti şi Constanţa.

Comenteaza