Cupolă peste cea mai mare biserică din Cluj

Cupolă peste cea mai mare biserică din Cluj
Biserica Sfinţii Petru şi Pavel, aflată în construcţie pe strada Primăverii are de ieri cupolă. Operaţiunile de montare au necesitat aducerea celei mai mari macarale din ţară.

Cupola de 17 metri înălţime şi peste 16 tone greutate a bisericii Sfinţii Petru şi Pavel din Mănăştur a fost aşezată marţi pe acoperişul lăcaşului de cult, a cărui înălţime ajunge acum la aproximativ 60 de metri. Costurile confecţionării cupolei ajung la peste 144.000 de euro, transportul macaralei speciale folosite la montare fiind cifrat la 25.000 de euro, plus 5.000 de euro pentru fiecare zi de staţionare.

Credincioşii de la biserica ortodoxă Sfinţii Petru şi Pavel din Mănăştur şi-au văzut marţi prima parte a visului cu ochii: cupola lăcaşului de cult aflat în construcţie încă de la începutul anilor '90 a fost aşezată pe vârful bisericii. Zeci de oameni s-au adunat încă de luni după-masă în jurul lăcaşului de cult, aşteptând să vadă ridicarea spectaculoasă a cupolei, cu o macara specială. „Este un lucru foarte important, faptul că a fost montată cupola.

În 1990 am mers la Bucureşti să ni se aprobe terenul, după care a fost sfinţit locul şi a început construcţia", specifică Vasile A., prim-curator al bisericii, care speră ca în aproximativ doi ani să se poată sluji în spaţiul principal al lăcaşului de cult. În prezent se slujeşte încă la demisol, spaţiul interior al bisericii propriu-zise fiind doar tencuit, fără amenajări şi dotări. În cele din urmă oamenii au avut de aşteptat până marţi, când vântul a permis montarea. „Nu ne putem permite să ridicăm cupola pe vânt. O montăm doar în condiţi de siguranţă", a menţionat Vasile B., reprezentantul firmei Doi Invest, care a confecţionat cupola dar a efectuat şi celelalte lucrări de la nivelul exterior superior al bisericii.

Cu o greutate de 16,4 tone, 17 metri înălţime, confecţionată din fier, acoperită cu tablă de cupru, cupola a costat până în prezent aproximativ 650.000 de lei (aproximativ 144.000 de euro). Pentru montare a fost adusă încă de sâmbătă o macara de foarte mari dimensiuni - doar câteva exemplare funcţionează în România - al cărei braţ de ridicare poate ajunge la o rază de 140 de metri, iar puterea de ridicare este de ordinul zecilor sau chiar a sutelor de tone, în funcţie de înălţimea şi perpendicularitatea la care este ridicată greutatea. Doar transportul macaralei din Râmnicu-Sărat la Cluj a costat 25.000 de euro, fiind adusă cu trailere şi camioane, fiecare zi de staţionare costând la rândul său 5.000 de euro pe zi.

(Ovidiu CORNEA, articol preluat de pe PROVINCIANEWS.RO)

 

Comenteaza