Cursă ALIS, prinsă cu ocaua mică. Maşina era burduşită! Potop de amenzi

Cursă ALIS, prinsă cu ocaua mică. Maşina era burduşită! Potop de amenzi
Neregulile grupului de firme ALIS, despre care ZIUA de CLUJ a scris pe larg în ultima perioadă, încep să iasă la suprafaţă. Săptămâna aceasta un control al mai multor autorităţi ale statului la o singură cursă judeţeană s-a lăsat cu mai multe sancţiuni.

ZIUA de CLUJ a scris pe larg despre coincidenţele care au transformat grupul de firme ALIS în copilul răsfăţat al transportului judeţean. Dacă nu ai şti că sunt cinstite, ai spune că mai multe instituţii importante ale statului au pus umărul la înflorirea firmelor private care compun acest grup.

Până la urmă, lucrurile trecute cu vederea atâta timp au început să iasă la suprafaţă. Anul trecut, ZIUA de CLUJ a descoperit cursa fantomă a societăţii Tours Claus, nava-amiral a grupului ALIS, care operează ilegal cursa Cluj-Bucureşti. În urma articolului, au urmat sancţiuni extrem de dure. Numai că acestea au fost contestate şi, până la pronunţarea instanţei, cursa certată cu legea circulă fără emoţii în continuare.

Călătorii, ca sardelele în conservă

Acum, un control comun OPC - ISCTR - RAR - AJT a scos la iveală alte nereguli, la cursa Gilău - Cluj. Ca să lămurim acronimele, e vorba în ordine despre protecţia consumatorului, inspectoratul pentru control în traficul rutier, registrul auto şi autoritatea de transport din cadrul Consiliului Judeţean Cluj, care cu toatele şi-au trimis reprezentanţi la controlul inopinat de miercuri dimineaţă, de la intrarea în Gilău. Deşi încă nu s-au finalizat documentele de control, avem primele concluzii. Din sursele ZIUA de CLUJ, maşina a fost găsită, în primul rând, cu supraîncărcare. Au fost peste 70 de persoane în maşină, înghesuite ca sardelele, deşi autobuzul putea încărca cel mult 57 de persoane, conform clasificării. Ca urmare, societatea Tours Claus a primit o amendă de 4.000 de lei şi suspendarea licenţei autobuzului pentru o perioadă de 30 de zile. În urmă cu două săptămâni, exact în acelaşi loc, cursa Gilău - Cluj a Tours Claus mai „împuşcase" o amendă de 4.000 de lei.

Cei de la OPC şi Consiliul Judeţean au găsit de asemenea nereguli: autobuzul nu era în clasa de confort a celui cu care Tours Claus a câştigat licitaţia pe acest traseu, nu avea climă, un lucru care cântărea 5 puncte la atribuire, şi avea plăcuţa de traseu greşită (scria Căpuşu Mic - Cluj, dar făcea cursa Gilău - Cluj). Toate aceste nereguli vor duce la un nou set de sancţiuni aspre la adresa firmei membră a grupului ALIS.

Joi, autobuzul CJ-01-LIG fusese înlocuit în trafic cu un altul, CJ-11-KVD, din păcate tot dintr-o clasă inferioară de confort.

Gilăuanii s-au plâns la protecţia consumatorului

Totul a plecat de la o plângere trimisă la OPC de mai multe persoane din Gilău, nemulţumite de condiţiile de pe autobuzul Tours Claus. I-am invitat pe călători să ne spună ce probleme întâmpină: pe zece voci ne-au spus că maşinile sunt frecvent supraaglomerate, practic în fiecare dimineaţă şi în fiecare după-amiază, că maşinile nu oferă condiţii decente, că nu circulă toate cursele prevăzute în program, mai ales în weekend, şi că autobuzele nu merg până în capătul satului iar unii localnici trebuie să meargă doi kilometri pe jos până la staţie.

O altă nemulţumire este că, deşi sunt 300 de abonaţi din Gilău, în comună nu se eliberează abonamente. „Ne pun să mergem în autogară şi să ne înghesuim într-o cocioabă de ţi-e şi scârbă, în loc să facă de două ori pe lună abonamente în comună", a spus o doamnă.

Oamenii s-au plâns şi de preţ. „Plătim 6,50 lei pentru 17-18 kilometri. E mult mai scump decât la alte firme şi chiar decât la aceeaşi societate, pe alte trasee. Iar între Gilău şi Cluj nu au dealuri, ci doar drum drept şi fără gropi", a spus un călător. O doamnă profesor ne-a explicat cum a sărit preţul la abonamente: „Am făcut o plângere la OPC anul trecut şi s-a făcut control. Au fost amendaţi. Drept urmare, ne-au majorat abonamentele de la 100 la 120 de lei. Acum sunt 165 de lei şi ne-au ameninţat că, dacă mai facem plângeri, vor ridica din nou preţurile".

Cine este ALIS

Tours Claus este patronată de omul de afaceri Liviu Jişa şi este membră ALIS Grup, alături de Feldiberc Trans SRL (condusă de Sorin Vasile Şipoş) şi Auto Trust Corporation SRL (care i-a aparţinut lui Alin Popovici şi unde acesta este director general). A este Alin Popovici, LI este Liviu Jişa, S este Sorin Vasile Şipoş. În afacere este şi Ioan Lăpuşte, patronul 50 Lig, firma căreia îi aparţine autobuzul sancţionat miercuri. Maşina este însă licenţiată pe Tours Claus. În sfera de influenţă a grupului se află şi societatea Sebali.

ALIS are legături puternice în politică. Alin Popovici este vicepreşedinte PSD Cluj. El a fost în PDL până în 2011, apoi a trecut la social-democraţi. În plus, Simina Şipoş, soţia lui Vasile Sorin Şipoş, are funcţia de preşedinte al organizaţiei de femei PSD Câmpia Turzii.

 

Comenteaza