Doctoranzii şi universităţile din Cluj, nevoite să recurgă la credite

Doctoranzii şi universităţile din Cluj, nevoite să recurgă la credite
Doctoranzii clujeni beneficiari de burse prin proiecte europene se confruntă cu mari dificultăţi materiale din cauza întârzierilor acestor sume de bani. Ministerul invocă personalul insuficient.

Tinerii clujeni admişi la studii de doctorat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) se plâng de întârzieri mari ale acestor sume, fiind nevoiţi să apeleze la părinţi sau să îşi caute de lucru. Oficialii universităţilor acuză greutăţile financiare pe care le implică plata acestor finanţări, iar Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN) a contractat chiar un credit bancar în acest sens.

"Proiectul a fost pe trei ani, după care s-a sistat finanţarea. Studenţii de la doctorat din anul I nu au putut să beneficieze de suma respectivă de bani. Toţi doctoranzii, indiferent de performanţe, primesc în acest moment burse de 700 de lei de la stat, bani care nu le ajung şi îi obligă să îşi ia locuri de muncă", a precizat Andreea Petruţ, preşedintele Organizaţiei Studenţilor de la Universitatea Babeş-Bolyai (OSUBB). "Ei ar trebui să facă cercetare şi, în condiţiile astea, nu le ajung banii", a adăugat aceasta.

"Timp de mai multe luni nu am ştiut dacă se vor da burse la doctorat, chiar dacă în anii trecuţi doctoranzii primeau burse în valoare de 1.850 de lei. Prin 20 decembrie am fost anunţaţi că urmează să primim o bursă de la Ministerul Educaţiei, în valoare de 734 de lei lunar", a povestit o doctorandă în anul I la Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul UBB. În 30 decembrie, doctoranzii din anul I au primit în conturi bursa pentru lunile octombrie şi noiembrie, iar acum plata este la zi.

"Sistarea plăţilor de către Comisia Europeană (CE) pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane nu a afectat plata burselor către studenţii doctoranzi ai UBB încadraţi în asemenea proiecte", susţin reprezentanţii UBB. Universitatea are în plată în acest moment 426 de doctoranzi, finanţaţi prin burse POSDRU, 195 din aceştia aflându-se în anul al treilea de studii doctorale, iar 231 în anul al doilea. "Plata burselor doctoranzilor amintiţi se face din resursele proprii ale UBB, sumele cheltuite urmând a fi rambursate", explică oficialii instituţiei. În acest moment, au fost avansate sume de peste 30 de milioane de lei din resurse proprii, bani ce urmează să fie recuperaţi de la autoritatea contractantă. "În cursul lunii februarie 2012 au fost achitate integral bursele doctorale aferente lunii decembrie 2011", au spus cei de la UBB.

UTCN se află într-o situaţie şi mai dificilă. "Având în vedere că există un decalaj între cheltuielile necesare derulării proiectelor POSDRU la nivelul UTCN şi decontarea acestora dinspre Autoritatea centrală de Management POSDRU de la Bucureşti, a fost făcut un credit bancar pentru menţinerea acestor proiecte, pentru ca studenţii doctoranzi bursieri din aceste proiecte să fie plătiţi regulat şi la timp", au spus oficialii instituţiei. Sumele în cauză "sunt confidenţiale", potrivit acestora. UTCN are în prezent 390 de studenţi doctoranzi în această situaţie.

Reprezentanţii Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară (USAMV) au precizat că la nivelul instituţiei studiază în prezent 50 de doctoranzi finanţaţi prin intermediul unui proiect POSDRU. "Doctoranzii au încasat bursele pentru toată perioada 1 octombrie 2009 - 30 septembrie 2010, deci pentru primii doi ani de doctorantură. Ultima plată a burselor a fost efectuată în data de 15 decembrie 2011", au precizat oficialii USAMV. Plata burselor şi restul cheltuielilor aferente derulării proiectului, pentru perioada 1 martie 2010 - 30 septembrie 2011, a fost efectuată integral din resursele proprii ale USAMV. Proiectele aflate în derulare urmează să fie continuate şi finanţate din alte surse până la reluarea plăţilor CE.

"Blocajele au fost legate, în principal, de personalul insuficient prin raportare la numărul proiectelor aflate în implementare şi la complexitatea verificărilor realizate. În sinteză, concentrarea unui număr mare de cereri de rambursare într-o perioadă scurtă de timp a provocat apariţia întârzierilor de rambursare a cheltuielilor efectuate", au explicat oficialii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS). Instituţiile publice care participă la implementarea proiectului au obligaţia, potrivit acestora, "să îşi prevadă în bugetul propriu sumele necesare implementării activităţilor proiectului, la a căror realizare participă". Reducerea întârzierilor "este posibilă în condiţiile planificării bugetare riguroase la nivelul beneficiarilor şi partenerilor implicaţi în gestiunea proiectelor cofinanţate din fonduri structurale", mai spun aceştia. Între 2 decembrie 2011 şi 14 februarie 2012 au fost procesate 137 de cereri de rambursare, cu o valoare eligibilă de circa 119 milioane de lei, din care 41 pentru burse doctorale sau postdoctorale. Din 2 decembrie 2011 a fost adoptat "un set de măsuri imediate" pentru remedierea situaţiei.

 

Comenteaza