Explozie de mămăligă în competiţia Crossing Europe

Explozie de mămăligă în competiţia Crossing Europe
Filmul românesc din festivalul Crossing Europe - Austria prezintă o societate românească transformată de apartenenţa la Vest, dar rămasă extrem de tradiţională în profunzime.

Producţia ce reprezintă cinematograful românesc anul acesta în Europa este ultimul film al lui Constantin Popescu, "Principii de viaţă". Pelicula a fost selectată în competiţia oficială a celei de-a 8-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Crossing Europe - Linz (Austria).

"Principii de viaţă" e un film domestic, pe linia dramelor ecranizate de Radu Muntean («Marţi, după Crăciun», «Boogie», n. red.), despre Emilian Velicanu, un bucureştean din zilele noastre, şef de secţie într-o tipografie şi care se ocupă cu editarea de materiale publicitare. Velicanu pare un om împăcat cu sine însuşi, chiar mulţumit de ceea ce a realizat în viaţă: are bani, îşi construieşte o vilă, are o nevastă tânără şi un băiat adolescent dintr-o căsătorie anterioară. Velicanu e noul tip de român modelat de capitalismul înţeles "ca acasă", îşi decontează cheltuielile personale pe firma unde lucrează, se are bine cu şeful şi sparge banii pe tot ce-i doreşte inima, de la echipamente de scufundare la materiale de construcţie pentru viitoarea casă. De altfel, scenariul lui Răzvan Rădulescu, poate cel mai bun scenarist român la ora actuală, în colaborare cu Alexandru Baciu, este de un firesc dezarmant, plin de momente tipic româneşti. Baciu a colaborat cu Radu Muntean la două dintre succesele sale pe plan internaţional, amintite mai sus şi premiate la festivaluri de renume.

Povestea în sine, narată excepţional şi jucată impecabil de Vlad Ivanov (în rolul lui Velicanu, n. red.), surprinde pregătirile de vacanţă ale familiei de nou-îmbogăţiţi care şi-au cumpărat bilete pe litoralul bulgăresc, la Albena. Într-un Bucureşti torid, aglomerat, stresul dinaintea călătoriei la bulgari presează personajele şi le duce pe marginea prăpastiei care se cască între aparenta viaţă liniştită de bunăstare şi realitatea interioară. Trecerea de la comedie facilă la dramă e fulgerătoare şi lasă privitorul în stare de şoc. Velicanu întruchipează, de fapt, toate clişeele despre români disponibile în stare orală şi în folclor: românul e răbdător, vai şi-amar când explodează mămăliga românească, bătaia e ruptă din rai, unde dă părintele creşte etc. Scena finală, o confruntare între tată şi fiul adolescent, aminteşte de memorabilul episod al "Moromeţilor" (1987) lui Stere Gulea, când Moromete tranşează lucrurile dintre el şi cei doi fii ai săi neascultători, Nilă şi Paraschiv, reinstaurând o linişte precară, dominată de un paternalism atotştiutor. Bătaia este brutală, ciobănească, în totală contradicţie cu pretenţia unei modernităţi vestice adoptate de faţadă; nu degeaba, Velicanu foloseşte cablul de la calculator în corecţia pe care i-o aplică fiului său. Filmul lui Tică Popescu a lăsat perplex publicul de la Crossing Europe din cauza numeroaselor licenţe româneşti care nu pot fi înţelese pe deplin de străini.

În competiţia Crossing Europe 2011 concurează nouă filme. Alături de cel românesc au mai fost selectate un film britanic, "Archipelago" (R: Joanna Hogg, 2010), unul turcesc, "Çogunluk" (R: Seren Yüce, 2010), altul spaniol, "Caracremada" (R: Lluís Galter, 2010), cel nemţesc "Im Alter von Ellen" (R: Pia Marais, 2010), cehescul "Eighty Letters" (R: Václav Kadrnka), unul sloven, "Tatal" (R: Vlado Škafar, 2010), unul unguresc, "Pal Adrienne" (R: Ágnes Kocsis, 2010) şi pelicula sârbească "Tilva Roš" (R: Nikola Ležaic, 2010).

(B. FELSEGHI, Linz, Austria)

 

 

Comenteaza