Funeriu: Şcolile profesionale, desfiinţate pentru interesele fabricilor de diplome, trebuie întărite

Funeriu: Şcolile profesionale, desfiinţate pentru interesele fabricilor de diplome, trebuie întărite

Şcolile profesionale, desfiinţate din interese imobiliare şi pentru favorizarea fostelor fabrici de diplome, trebuie întărite, iar liceele agricole trebuie ancorate la realitate având în vedere perspectivele politicii agricole şi finanţarea pe care România ar putea-o primi din 2014.

Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, s-a întâlnit, vineri, cu Dacian Cioloş, comisarul european pentru agricultură şi dezvoltare rurală.

"În discuţia de astăzi (vineri - n.r.) am atins două şantiere extrem de importante la nivelul MECTS. Unul dintre ele este legat de învăţământul profesional care aşa cum ştiţi a fost neglijat. Desfiinţarea şcolilor profesionale a fost făcută cu unicul scop de a duce cât mai mulţi tineri pe un drum care nu este al lor către bacalaureat şi universitate pentru ca fostele fabrici de diplome să aibă cât mai mulţi clienţi pe care să-i jupoaie de bani. Aceasta a fost politica iresponsabilă dusă la nivelul acestui minister în trecut", a declarat ministrul Educaţiei.

El a mai spus că dispariţia învăţământului profesional a fost un rău imens făcut României.

"De aceea, prevederile Legii educaţiei naţionale repun în picioare învăţământul profesional din România. Nu trebuie să uităm de ce s-au desfiinţat aceste şcoli profesionale, de multe ori licee agricole au fost lăsate în paragină. Ele au fost lăsate în paragină pentru interese imobiliare, interese pentru terenurile acestor licee, interese care chiar şi astăzi se manifestă. Aceste interese ilegitime fie ele imobiliare, fie ale fabricilor de diplome în jurul învăţământului nu mai sunt susţinute la nivelul acestui minister. Da, sunt oameni inclusiv în Parlamentul României, inclusiv în rectorate, inclusiv în partide politice, care susţin perpetuarea unor astfel de politici dăunătoare României", a adăugat Funeriu.

Prin prevederile Legii educaţiei naţionale au fost create toate premisele pentru ca învăţământul profesional şi tehnic să devină un motor important al dezvoltării României.

"Este evident că învăţământul profesional şi tehnic în domeniul agriculturii trebuie să fie o componentă esenţială a educaţiei. Iar prin modelul de şcoli profesionale pe care îl vom introduce începând cu anul şcolar 2012-2013 vizăm exact umplerea acelor nevoilor ale sistemului agricol şi o punere în acord cu piaţa muncii. Nu mai puţin important este domeniul cercetării agricole pentru că din 2014 încolo fonduri europene substanţiale vor fi alocate cercetării agricole. Or, fără o clarificare instituţională, fără un peisaj instituţional sănătos în cercetarea agricolă din România, nu vom putea să fim parte la această aventură a cercetării europene", a adăugat Daniel Funeriu.

Ministrul Educaţiei a precizat că dicuţiile pe care le poartă de multă vreme cu Ministerul Agriculturii au fost concretizate prin nişte acte normative care vor începe să producă efecte din 2012.

"Este vorba aici despre certificarea institutelor de cercetare din România, proces similar clasificării universităţilor, finanţarea urmând a fi acordată pe bază de performanţă. Deci, pe două domenii, învăţământul profesional agricol, învăţământul superior şi cercetarea agricolă unde practic pot să spun că suntem pe aceeaşi lungime de undă, tratăm aceste probleme cu acelaşi dinamism", a conchis ministrul Funeriu.

La rândul lui, Daniel Cioloş a spus că s-a întâlnit cu ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, pentru a discuta problematica educaţiei, formării profesionale şi a cercetării din perspectiva agriculturii.

"Am anunţat când am prezentat reforma politicii agricole că o componentă esenţială a politicii agricole după 2014 va fi partea de cercetare aplicată, contribuţia cercetării şi inovării în creşterea performanţei, agriculturii în Uniunea Europeană. Şi cred că România ar trebui să beneficieze din plin de această perspectivă pentru că restructurarea agriculturii, creşterea performanţei, creşterea valorii adăugate pe producţia agricolă fără implicarea rezultatelor unei cercetări performante şi adaptate la nevoile producţiei agricole nu se va putea face sau se va face foarte greu", a precizat Cioloş

El a ţinut să precizeze că reformarea învăţământului şi cercetării din România este o acţiune apreciată la nivelul Comisiei Europene şi că învăţământul tehnic agricol din România va putea să beneficieze din plin de această reformare.

"Este o acţiune care este foarte apreciată la nivelul Comisiei Europene pentru că se înscrie în liniile directoare pe care Comisia Europeană vrea să le impună prin viitoarele programe şi politici europene şi după 2014 şi cred că şi învăţământul tehnic agricol din România va putea să beneficieze din plin de această reformare pentru că are nevoie de o apropiere clară, concretă de nevoile producţiei agricole. Suntem astăzi în România de multe ori în situaţia în care producătorii agricoli se plâng că nu găsesc mână de lucru calificată pentru nevoile lor şi pe de altă parte liceele agricole, şcolile profesionale sunt lăsate practic afară din sistem. Deci am abordat aceste două mari teme cu domnul ministru, partea de reformare, restructurare a cercetării agricole pentru ca ea să poată să beneficieze de viitoarele instrumente ale politicie agricole comune, inclusiv şi mai ales financiar şi aici cred că o conclucrare cu Ministerul Agriculturii va duce în cele din urmă la restructurarea de care avem nevoie. Şi apoi partea aceasta de învăţământ, sigur învăţământul universitar agronomic, dar mai ales partea de învăţământ tehnic de care va fi mare nevoie când vom vorbi de restructurarea agriculturii în România, de crearea fermelor familiare, de creşterea preformanţelor societăţilor agricole", a adăugat comisarul european.

Întrebat dacă ar fi nevoie de mai multe licee agricole, Cioloş a spus că ar fi suficient doar unul singur numai ca acesta să fie ancorat în realitatera agriciolă

"Nu ştiu dacă este nevoie de mai multe licee agricole dar ştiu că este nevoie de licee agricole mai bine ancorate în realitatea practică, în realitatea productivă. Şi unul dacă ar fi e bine, măcar care să fie legat de ce se cere în producţia agricolă ar fi deja un început bun. În momentul de faţă nu cred că putem spune că liceele agricole sunt strâns ancorate în realitatea producţiei agricole de astăzi", a precizat Cioloş.

El a mai spus că a discutat cu ministru Funeriu despre datele legate de muncitori agricoli calificaţi, tehnicieni agricoli, chiar dacă este vorba despre un mecanizator agricol sau un tractorist.

"Noi avem o anumită imagine despre ce înseamnă tractorist de acum 20-30 de ani. Un tractorist lucrează acum aproape cu o navă cosmică. Când intri într-un tractor modern care lucrează câteva sute de hectare pe zi fără probleme este nevoie de o altă formare profesională decât cea care se acorda acum 20-30 de ani. Am vrut să-l informez pe domnul ministru despre viitoarele perspective ale politicii agricole care va finanţa cercetarea aplicată, care va finanţa inovarea, care va finanţa formarea profesională, care va finanţa instalarea tinerilor în agricultură. Şi toate aceste instrumente financiare care vor fi şi la dispoziţia României din 2014 încolo nu vor putea fi puse în valoare dacă nu există o cercetare reformată, un sistem de învţământ profesional adaptat nevoilor din practică dacă nu există o legătură între tânărul care vrea să preia o fermă sau să lucreze într-o societate agricolă, sistemul profesional de formare de bază, de formare continuă", a conchis Cioloş.

 

Comenteaza