ITM Cluj continuă controalele „de primăvară” la diverse firme. Amenzi de zeci de mii de lei date de Inspecția Muncii

ITM Cluj continuă controalele „de primăvară” la diverse firme. Amenzi de zeci de mii de lei date de Inspecția Muncii

Controlorii de la Inspecția Muncii Cluj s-au „plimbat” la diverse firme din județ și au amendat cinci angajatori pentru mai multe nereguli.

„În perioada 18-22.03.2024 Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Cluj a desfăşurat, în cadrul unei campanii organizate la nivel naţional, acţiuni de control în vederea verificării modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă, de către angajatorii care desfășoară activități în domeniile „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice" (cod CAEN 23) și „Comerț cu ridicata al materialului lemnos și a materialelor de construcție si echipamentelor sanitare" (cod CAEN 4673)”, potrivit unui comunicat ITM Cluj. 

Amenzi de aproape 40.000 lei date de ITM Cluj. Neregulile găsite de Inspecția Muncii

Potrivit comunicatului, cu ocazia acestei campanii, ITM Cluj a efectuat controale  la un număr de 22 de angajatori din judeţul Cluj. Au fost aplicate 6 amenzi în cuantum total de 39.500 de lei, la 5 angajatori.

Amenzile au fost aplicate pentru: 

  • nerespectarea dispozițiilor privind munca suplimentară,
  • neorganizarea evidenței orelor lucrate, cu evidențierea zilnică a orelor de începere și de sfărșit a programului de lucru pentru fiecare salariat în parte,
  • neasigurarea verificării medicale de medicină a muncii, neamenajarea punctului de prim ajutor,
  • lipsa documentelor de securitate și sănatate în muncă.

ITM Cluj menționeazăm faptul că la un număr de 6 societăți au fost sistate 6 echipamente de muncă  - motostivuitoare deoarece acestea nu aveau efectuată verificarea tehnică.

Motivarea campaniei ITM

„În domeniul «fabricarea altor produse din minerale nemetalice» principalul risc cu care se confruntă lucrătorii  este reprezentat de expunerea la silicea cristalină respirabilă (SCR), care apare în operațiunile de uscare, măcinare, ambalare în saci, manipulare etc. Salicea cristalină este o componentă de bază a materialelor de construcție, având multiple utilizări în industrie și în viața de zi cu zi. Ca urmare, riscul generat de aceasta poate fi prezent și în activitatea de comerț cu ridicata al materialelor de construcție.

Efectele asupra sănătății ale silicei cristaline sunt legate de fracțiunea de praf respirabilă,care pătrunde adânc în plămâni. Expunerea prelungită la niveluri ridicate de praf face dificilă curățarea prafului din plămâni și produce, pe termen lung, silicoză, cancer la plămâni, precum și alte efecte asupra sănătății.

De asemenea, atât în activitatea de producție, cât și în activitatea de comercializare, pot apărea și alte riscuri, cum ar fi:

Exemple de riscuri potențiale:

  • utilizarea echipamentelor de muncă cu pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor;
  • risc de accidentare din cauza incendiilor generate de instalațiile electrice neconforme sau de lipsa măsurilor în domeniul securității și sănătății în muncă ;
  • risc de accidentare din cauza lipsei de vizibilitate pe căile de acces și manevrării necorespunzătoare a stivuitoarelor, liselor, etc.;
  • manipulări de mase grele și foarte grele, care conduc la o serie de probleme de sănătate asociate cu dureri de spate și dureri musculare, precum și la accidente prin cădere de obiecte depozitate la înălțime;
  • lucrul la temperaturi ridicate sau scăzute ;
  • risc de lovire prin cădere/răsturnare obiecte/produse greșit depozitate;
  • risc de electrocutare.

În domeniul relațiilor de muncă, domeniul de activitate mai sus menționat este susceptibil de încălcarea reglementărilor legale privind:

  • angajarea personalului;
  • transmiterea, în termen legal, a contractelor individuale de muncă, în registrul general de evidență al salariaților;
  • durata timpului de muncă și muncă suplimentară;
  • întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de către salariați;
  • repausuri periodice(repausul săptămânal, sărbători legale);
  • munca de noapte;
  • stabilirea și acordarea drepturilor salariale.

De asemenea, s-a urmărit și modul în care au fost îndeplinite măsurile dispuse cu ocazia controalelor anterioare, acolo unde a fost cazul”, se mai arată în comunicatul ITM Cluj.

Comenteaza