Legendele locale, promovate la orele de istorie

Legendele locale, promovate la orele de istorie
Istoria stearpă din manuale ar putea fi însufleţită în ochii elevilor dacă lecţiile ar conţine poveşti şi legende ale localităţii lor. Institutul de Istorie Orală al Universităţii Babeş-Bolyai a lansat ieri un proiect în acest sens, în premieră naţională.
“Este o formă democratică de istorie, cea vorbită de omul mărunt, şi nu de lideri sau personalităţi istorice, istoria trăită în familie şi povestită urmaşilor”, a declarat profesorul Doru Radosav (foto), directorul institutului şi al proiectului “Trecutul de lângă noi. Istoria orală a comunităţilor locale”. Inaugurat ieri, proiectul se va desfăşura pe parcursul a trei ani, iar grupul ţintă este alcătuit din câte 60 de cadre didactice recrutate din toată ţara în fiecare an. “Se tot realizează monografii ale localităţilor, însă niciodată nu se vorbeşte despre oameni, povestiri de viaţă, despre felul în care străbunicii au trecut prin evenimente istorice, războaie sau prin anii comunismului, calamităţi care au rămas în memoria colectivă”, a justificat Radosav.

În ţări ca Franţa sau Germania, a explicat specialistul clujean, copiii aduc la şcoală decoraţii şi fotografii de-ale bunicilor care au luptat în război ori povestesc în faţa clasei episoade trăite de familie în timpul evenimentelor istorice studiate şi, astfel, materia devine vie şi interesantă. Studiul istoriei orale a comunităţii locale, pe care îl vor deprinde profesorii prin acest proiect, poate avea chiar valoare economică. “Într-o comunitate minieră din SUA, aflată în criză, investitorii s-au interesat de poveştile vechi ale locului, au aflat din ce trăiau oamenii înainte de minerit, au investit în domeniul respectiv şi au scos locul din sărăcie”, a opinat Doru Radosav.

Participanţii la proiect vor primi la final certificate şi câte 60 de credite. De asemenea, pe parcursul instruirii, profesorii de istorie vor avea parte de o subvenţie de transport, masă şi cazare gratuită în locul în care au loc cursurile. Din ianuarie până în martie au loc recrutările pentru prima serie de participanţi. Aceştia vor veni în Cluj, la cursuri, în aprilie şi în iunie, după care, la sfârşitul lui august, vor lua parte la o şcoală de vară la reşedinţa UBB de la Arcalia, unde vor avea instructori din străinătate.

“Există acest discurs public în ţara noastră care acceptă doar eficienţa. Urmând asemenea cursuri, noi, ca absolvenţi de istorie, vom avea mai multe şanse pe piaţa muncii. Aşa s-a născut ideea de a implementa un proiect care să îi ajute pe cei care predau istoria”, a precizat Lavinia Stan, managerul executiv al proiectului. Între obiective se mai numără diversificarea materiei predate la ore, familiarizarea profesorilor cu noile tehnici audiovideo sau cu implementarea de proiecte mici la nivelul comunităţilor locale. Asistenţa financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene este de 4.274.178 de lei, iar contribuţia beneficiarului, de 87.259 lei.

Comenteaza