Locomotiva mocăniţei reînvie la Cluj

Locomotiva mocăniţei reînvie la Cluj
Un tren faimos al Apusenilor va fi recondiţionat şi pus în circuitul turistic din Alba Iulia, iar locomotiva lui îşi va recăpăta splendoarea de odinioară în atelierele de la Remarul 16 Februarie.

Deşi acum se află într-o stare deplorabilă, locomotiva cu aburi este o adevărată "bijuterie a mecanicii". În câteva săptămâni meşterii clujeni îi vor reda înfăţişarea originală.

"Iuţeala maximă 30 km pe oră", scrie pe o tablă metalică de pe vechea maşinărie. Locomotiva se află acum în hala de sablare de la Remarul 16 Februarie SA Cluj-Napoca şi are o înfăţişare demnă de un film de groază: este neagră, cu fire smulse şi trepte de mult pierdute , fără geamuri şi năclăită de rugină. "Sablarea presupune curăţarea metalului cu ajutorul nisipului şi a unor alice metalice care sunt propulsate cu viteză pe suprafaţa materialului şi elimină rugina şi vopseaua veche", a explicat Cătălin Nica, directorul de producţie al societăţii. O altă echipă de muncitori va pregăti suprafeţele pentru grunduire ( netezire şi creştere a aderenţei) şi tot ei vor fi cei care vor aplica vopseaua. "Negru şi roşu vor fi culorile pe care le vom folosi, clasice pentru acest tip de trenuri. Avem şi clienţi care preferă dungi albe sau verzi, pentru o vizibilitate mai bună", a precizat Nica. "Nu o veţi mai recunoaşte dacă o vedeţi după recondiţionare", este convins directorul de producţie.

"Va fi frumoasă ca la începuturile ei, dar nu şi funcţională. Cei din Alba Iulia o vor amplasa într-o zonă centrală a oraşului, unde va fi vizitată de către turişti", a lămurit Florentin Bărbuceanu, directorul general de la Remarul. "Va trebui să o reparăm acolo unde e corodată sau tabla e deformată, să îi confecţionăm piesele care sunt lipsă, iar după vopsire va arăta ca nouă", a adăugat acesta. După finalizarea locomotivei, uzina clujeană va prelua pentru recondiţionare în acelaşi scop şi un vagon al faimosului tren care îi purta pe moţi între Alba Iulia şi Zlatna până în 1984. Pentru ca locomotiva să ajungă la reparat, clujenii au mers cu două macarale la Gurahonţ (judeţul Arad), unde se afla de multă vreme. Au mai folosit o volă şi un trailer.

Toate aceste locomotive cu abur şi vagoane au regim de obiecte de patrimoniu bine evidenţiate şi urmărite şi sunt inventariate în fiecare an. După cosmetizare şi expunere în Alba Iulia, locomotiva mocăniţei rămâne în proprietatea statului. "Mi se pare o iniţiativă lăudabilă să nu le lăsăm să le mănânce rugina şi să moară undeva aruncate pe un câmp. Locomotiva cu aburi e o bijuterie a mecanicii şi una din invenţiile care, practic, a revoluţionat lumea în ansamblul ei", a apreciat Bărbuceanu.

Radu Belu: Ar trebui repuse în funcţiune vechile linii

Radu Belu, inginer la Regionala de Căi Ferate CFR Braşov, cunoscut în toată ţara datorită pasiunii sale pentru aceste vehicule a precizat, pentru ZIUA de CLUJ, că mai există câteva locomotive de acest gen în România, care se află într-o stare bună, dar nu mai sunt funcţionale, fiind scoase din uz în 1980. "Locomotivele din această serie au fost produse în 1949, la Uzinele 23 August, fostele Malaxa din Bucureşti. Toate cele utilizate atunci în ţară erau învechite, se foloseau câteva din Primul Război Mondial, aşa că au decis să le fabrice pe cele din care face parte cea care circula pe ruta Alba Iulia - Zlatna", a explicat Belu. Întrebat cum ar putea fi valorificate aceste locomotive, specialistul a răspuns: "Prin fonduri externe pentru transport feroviar de epocă să se repună în funcţie liniile de cale ferată îngustă precum Sibiu - Agnita, Alba - Zlatna, să se refacă locomotivele pentru transport atât feroviar, cât şi de persoane, să transporte ceea pentru ce au fost iniţial făcute".

 

 

Comenteaza