Nebuloase contabile în Primărie, relevate de Curtea de Conturi

Nebuloase contabile în Primărie, relevate de Curtea de Conturi
Bomba detonată de procurorii DNA la Primărie a venit după ce şi alte instituţii ale statului au descoperit nereguli în instituţia condusă de primarul Sorin Apostu. ZIUA de CLUJ vă prezintă un raport cutremurător al Curţii de Conturi cu privire la activitatea din Primăria Cluj-Napoca.

Raportul Curţii de Conturi (CC), în care este consemnată acordarea ilegală de sporuri angajaţilor primăriei, este mult mai vast şi cuprinde alte 10 "abateri de la legalitate" din instituţie. Partea cu privire la sporuri este singura care a fost contestată în instanţă. Restul neregulilor au fost corectate în timpul controlului auditorilor de la CC, inclusiv returnarea unor sume de bani primite de două firme, ce au fost considerate "cheltuieli necuvenite".

Cei cinci auditori care au analizat situaţia pe 2009 a Primăriei Cluj-Napoca au găsit mai multe nereguli în contabilitate. "Nu au fost stabilite, urmărite, încasate şi evidenţiate în contabilitate venituri bugetare în sumă totală de 18.188 de lei, din regularizare taxe pentru eliberarea autorizaţiilor de construire expirate", se arată în raportul CC. Este vorba de autorizaţiile eliberate în perioada 2006-2008, la care termenul de valabilitate a expirat în 2009. "Nu a fost efectuată în toate cazurile regularizarea taxei funcţie de valorile reale de execuţie a construcţiilor şi/sau nu au fost prelungite autorizaţiile cu noile termene de execuţie şi nu a fost stabilit impozitul pe clădiri aferent", au precizat auditorii.

Persoana responsabilă chestionată de CC a fost Ramona Ruşescu, şef Serviciu Autorizări Construcţii, care a dat vina pe beneficiarii construcţiilor că nu şi-au îndeplinit obligaţiile legale. Auditorii au explicat că "Codul de procedură fiscală dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor în cazul nedepunerii declaraţiei fiscale". Pe parcursul controlului, cei de la Curtea de Conturi au inventariat autorizaţiile, fiind identificate 26 de persoane juridice şi 349 de persoane fizice pentru care nu se făcuse regularizarea. Dintre acestea, s-au prezentat la primărie în timpul controlului şase persoane juridice şi două persoane fizice, cărora le-au fost analizate documentaţiile şi s-a stabilit că au de plătit taxe de 18.188 de lei, sumă ce a fost încasată.

Nici situaţia privind sumele încasate din concesionări nu era la zi: "Nu a fost stabilită şi încasată de la concesionari o garanţie de 29.510 lei, datorată pentru terenurile concesionate în baza OUG nr.51/2006. Urmare a verificării, s-au constatat situaţii în care nivelul garanţiei stabilit a fost inferior celui datorat, baza de calcul a acestora nefiind primul an de exploatare". Auditorii au găsit 29 de contracte de concesiune cu garanţie diminuată, în sumă de 29.510 lei. În raport se precizează că directorul executiv al Direcţiei Patrimoniu, Dacia Crişan, a intepretat eronat prevederile legale. În timpul controlului au fost recalculate garanţiile datorate de concesionari.

Auditorii au arătat că reprezentanţii primăriei au ratat încasarea unei sume importante la bugetul local. "Cota de 25% din sumele provenind din impozitele încasate din onorariile avocaţilor, notarilor publici şi executorilor judecătoreşti, sursă a bugetului local, nu a fost prevăzută în bugetul pe anul 2009 şi nu a fost evidenţiată în situaţiile financiare", se arată în raport, consecinţa fiind "neîncasarea de către bugetul local al municipiului Cluj-Napoca a unei importante surse de venituri, sursă la care acesta era îndreptăţit". Directorul executiv al Direcţiei Economice, Olimpia Moigrădean, le-a explicat auditorilor că a transmis în martie 2010 o adresă către Direcţia Generală a Finanţelor Publice Cluj, însă a primit răspuns că acele sume nu se pot vira întrucât Agenţia Naţională de Administrare Fiscală nu a emis proceduri în acest sens. În timpul controlului CC, reprezentanţii primăriei au solicitat din nou sprijin de la Finanţe pentru a încasa cota de 25% din impozitul pe onorarii.

CC a descoperit şi neînregistrarea în contabilitate a unor lucrări de peste 27 de milioane de lei. "Nu au fost inventariate şi înregistrate corect în contabilitate, la data de 31.12.2009, obiectivele de investiţii terminate, în sumă totală de 27.948.762 de lei, pentru care au fost întocmite până la această dată procese-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor", precizează CC. În raport sunt exemplificate lucrări la programul de modernizare a străzilor, reabilitări de poduri, extinderea reţelei de iluminat şi reabilitarea termică a blocurilor. "Balanţa de verificare şi situaţiile financiare anuale au fost denaturate şi nu oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei unităţii pentru respectivul exerciţiu financiar", se arată în raportul CC. Persoanele responsabile, directorul economic, Olimpia Moigrădean, şi directorul tehnic, Virgil Poruţiu, au luat măsuri pentru remedierea problemei, astfel că suma de peste 27 de milioane de lei a fost înregistrată în contul 212 Construcţii.

Auditorii au găsit două cazuri în care Direcţia Tehnică, condusă de Virgil Poruţiu, a efectuat plăţi necuvenite. "Au fost angajate, lichidate, plătite şi înregistrate în contabilitate în 2009 cheltuieli de capital necuvenite, în sumă de 552.897 de lei, din subvenţiile de la bugetul de stat pentru finanţarea unor cheltuieli ale unităţilor de învăţământ preuniversitar şi pentru retehnologizarea centralelor termice şi electrice de termoficare", precizează CC. Cea mai mare parte a sumei la care se face referire, 544.120 de lei, a ajuns în contul firmei Construdava SRL, cu sediul în localitatea Budeşti, judeţul Maramureş. "Sumele decontate nu reprezintă lucrări real executate. Au fost acceptate la plată şi decontate nelegal către SC Construdava SRL, în calitate de executant la obiectivul de investiţii «Construire clădire Şcoală Emil Isac»", se arată în raport. În timpul controlului CC, firma a întocmit factură de stornare, în sumă de 544.120 de lei. O situaţie similară a fost întâlnită în relaţia contractuală cu Baltur Sib SRL, care se ocupă cu retehnologizarea centralelor termice. De la această firmă a fost recuperată suma de 8.774 de lei.

 

Comenteaza