Pensionarii, ţinta ţeparilor prin telefon

Pensionarii, ţinta ţeparilor prin telefon
Ţeparii continuă să „vândă gogoşi" folosindu-se de numele unor companii de telefonie, în ciuda campaniilor de informare care au pus în gardă majoritatea abonaţilor. Un cititor ZIUA de CLUJ ne-a sesizat un caz în care un individ a încercat să-l ţepuiască folosind drept pretext o aniversare Romtelecom.

Gavril Bojan, un pensionar clujean, abonat la Romtelecom de 40 de ani, a sesizat ZIUA de CLUJ cu privire la încercarea unui individ de a-l uşura de bani folosindu-se de numele companiei de telefonie.

„Am primit un telefon de la o persoană care s-a prezentat ca fiind Eugen Nedelcu, angajat la Romtelecom. M-a sunat pe numărul de telefon fix şi mi-a spus că am câştigat 41.000 de lei, premiu de fidelitate pe care mi-l dă compania cu ocazia aniversării de 60 de ani de la înfiinţare. Eu am abonamentul încă din 1973 şi iniţial l-am crezut", a relatat Bojan. Însă, imediat după anunţul care l-a făcut fericit pentru o clipă pe pensionar, ţeparul a prezentat şi „condiţia pentru ridicarea premiului". Astfel, clujeanul a povestit că persoana de la celălalt capăt al firului i-a cerut să trimită o sumă de bani pe numele unei alte persoane. „Mi-a zis să trimit suma de 720 de lei pe numele Eugenia Gheorghe, prin serviciul Western Union. I-am spus că eu nu am cont la bancă pentru a-mi fi viraţi banii din premiu, şi mi-a spus că în momentul în care trimit eu cei 720 de lei mi se deschide cont. Atunci mi-am dat seama că e o ţeapă şi am venit să povestesc, să nu cumva să cadă cineva în plasa acestui individ", a arătat Gavril Bojan.

Compania de telefonie a derulat numeroase campanii de informare a abonaţilor, mai mult a lansat şi un ghid "anti-ţeapă" pe site, iar în cursul verii trecute, ataşat la facturi apărea şi un set de sfaturi pentru a preveni fraudele făcute de diverşi indivizi folosindu-se de numele operatorului. Clienţii companiei au fost avertizaţi că, în cazul în care primesc apeluri de la persoane care pretind că sunt reprezentanţi Romtelecom şi acestea le solicită informaţii confidenţiale, precum codul numeric personal, seria şi numărul de buletin, conturi bancare sau parole, sub pretextul că ar fi câştigat un premiu, să se asigure, în primul rând, că într-adevăr au participat la un concurs organizat de operatorul de telefonie. Alte situaţii cu care abonaţii se pot întâlni sunt cele în care li se cere să apeleze un număr de mobil sau un număr care începe cu 090 sau cu 1XXX pentru, chipurile, a intra în posesia premiului. Tot sub acelaşi pretext clienţii pot fi rugaţi să efectueze o plată bancară.

Clienţii Romtelecom s-au întâlnit şi cu situaţii în care li se cere să efectueze o plată bancară pentru a intra în posesia unui aşa-zis premiu, sau să tasteze anumite coduri pentru că ar exista o problemă pe linia lor telefonică. Abonaţii sunt sfătuiţi să nu facă plăţi bancare către beneficiari pe care îi cunosc doar prin telefon. Oamenii sunt avertizaţi să nu cumpere nici cartele telefonice preplătite la solicitarea unor alte persoane, nici să îşi deconecteze singuri cablurile telefonice pentru aşa-zise lucrări tehnice sau pentru a limita convorbirile efectuate la postul lor telefonic. Un alt fel de fraude se fac prin intermediul facturilor false, asemănătoare cu cele ale companiei. Dacă abonaţii primesc astfel de facturi, prin care li se solicită să plătească anumite servicii pentru care nu erau tarifaţi sau care nu erau solicitate, sunt sfătuiţi să verifice, în primul rând, existenţa însemnelor vizuale ale Romtelecom şi a datelor de identificare ale companiei.

 

Anual, în România, sunt fraudaţi prin telefon mii de oameni, majoritatea vârstnici.

 

Comenteaza