Percheziţii de amploare ale DIICOT Cluj. 93 de descinderi pentru anihilarea unui grup specializat în evaziune fiscală

Percheziţii de amploare ale DIICOT Cluj. 93 de descinderi pentru anihilarea unui grup specializat în evaziune fiscală
Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) Cluj efectuează 93 de percheziţii domiciliare în mai multe judeţe, prin care se vizează destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în evaziune fiscală.

Descinderile anchetatorilor au loc pe raza judeţelelor Cluj, Alba, Braşov, Mureş, Harghita, Maramureş, Satu Mare şi a municipiului Bucureşti, în cauză existând suspiciunea rezonabilă că în perioada 2009-2015, pe teritoriul României, Ungariei şi Germaniei s-a constituit un grup infracţional organizat format din 11 suspecţi.

Membrii acestuia acţionau în sensul operaţionalizării unui circuit în care au fost angrenate societăţi comerciale care au funcţionat legal, dar şi firme de tip „fantomă", utilizate în ample operaţiuni circumscrise evaziunii fiscale în domeniul tranzacţiilor cu autoturisme de lux provenite din achiziţii intracomunitare.

Potrivit unui comunicat, aceştia au comercializat autoturisme prin intermediul unor societăţi comerciale „interfaţă" care derulau activităţi de comerţ evidenţiate în documentele contabile cu autoturisme de lux achiziţionate de la societăţi comerciale intermediare, acestea aprovizionându-se, la rândul lor, de pe piaţa intracomunitară de astfel de bunuri (în principal din Germania).

Pentru deducerea taxei pe valoarea adăugată de plată în urma vânzării autoturismelor de către societăţile intermediare, au fost înregistrate în contabilitate achiziţii fictive de la firme „fantomă", înfiinţate de către membrii grupului, care aveau ca scop acumularea obligaţiilor de plată către bugetul de stat.

Sistem bine pus la punct 

"Mecanismul evazionist realizat de către membrii grupului a presupus existenţa unui număr ridicat de societăţi comerciale, controlate în drept şi, după caz, în fapt de aceleaşi persoane fizice care se regăsesc în structura grupului (membri constituenţi şi membri aderenţi), firmele fiind structurate pe mai multe paliere. Astfel, primul palier îl reprezentau societăţi comerciale implicate în circuitul evazionist aflate la interfaţa cu clienţii (persoane fizice sau juridice) interesaţi de achiziţionarea de autoturisme de lux second-hand din ţări ale Uniunii Europene (UE), adesea bunurile fiind achiziţionate în leasing financiar", se arată în documentul citat.

Din punctul de vedere al circuitului documentelor, achiziţiile intracomunitare de autoturisme s-au realizat în numele societăţilor comerciale aflate pe palierul doi, şi nu în numele societăţilor de interfaţă, deşi bunurile ajungeau de la furnizorii din UE direct în custodia societăţilor comerciale aflate pe palierul unu.

"S-a constat un comportament atipic în ceea ce priveşte preţurile practicate de firmele aflate pe palierul 2 în raport cu firmele din palierul 1, existând numeroase situaţii în care autoturismele achiziţionate intracomunitar erau revândute către firmele de interfaţă cu preţuri inferioare celor de achiziţie. Prin această modalitate s-a urmărit obţinerea unui preţ competitiv pentru clienţii firmelor de interfaţă şi totodată înregistrarea în evidenţele contabile ale firmelor din palierul 2 a unui TVA de plată în cuantum cât mai redus", mai precizează procurorii DIICOT.

Cheltuieli nereale, achiziţii fictive, prejudiciu de 4,5 milioane de euro

Anchetatorii au reţinut că eludarea TVA datorată bugetului de stat ca urmare a vânzărilor de autoturisme către firmele din palierul unu s-a produs prin înregistrarea de cheltuieli nereale, respectiv de facturi de achiziţii de bunuri şi servicii fictive de către firmele aflate pe palierul doi, de la firme aflate pe palierele trei şi patru.

În urma cercetărilor efectuate s-a constat că palierul trei a reprezentat un nivel intermediar fiind format, în general, din firme „conductă", specializate în emiterea de facturi reflectând operaţiuni fictive către firmele din palierul doi.

"În ceea ce priveşte palierul patru, acesta a apărut ca urmare a necesităţii de a face ineficiente eventualele controale la firmele aflate pe palierele superioare. Societăţile comerciale aflate la acest nivel erau controlate de către membrii grupului doar la modul faptic. Deşi firmele aflate pe palierul patru realizau livrări importante de bunuri şi servicii fictive spre firmele aflate pe palierele superioare, în cazul acestora nu s-au regăsit achiziţiile corespunzătoare livrărilor efectuate", explică procurorii.

Prejudiciul produs astfel bugetului de stat este de aproximativ 4,5 milioane de euro, reprezentând TVA eludată de la plată prin evidenţierea de documente atestând cheltuieli nereale cu achiziţii fictive provenind de la o structură cuprinzând peste 40 de societăţi comerciale „fantomă" care nu au declarat achiziţii interne, nu au evidenţiat în contabilitate livrările, ulterior fiind cesionate unor cetăţeni din Ungaria

Acţiunea a fost efectuată împreună cu ofiţeri de poliţie judiciară din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Cluj-Napoca, cu sprijinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al Grupării Mobile de Jandarmi Cluj-Napoca, beneficiind de suportul tehnic şi informativ al Serviciului Român de Informaţii.

Comenteaza