Prima poartă de intrare în oraşul medieval, "dezgropată" pe șantierul Ferdinand. Circulație auto, din 1 decembrie

Prima poartă de intrare în oraşul medieval, "dezgropată" pe șantierul Ferdinand. Circulație auto, din 1 decembrie
| Foto: Facebook/Info Trafic jud. Cluj

Arheologii din Cluj au scos la lumină, miercuri, în cadrul unor lucrări de reabilitare făcute pe o stradă, o poartă de intrare a oraşului medieval. Este vorba despre prima poartă de intrare descoperită până acum. Zidul este din piatră şi va fi conservat.

Arheologul Sorin Cociş din cadrul Institutului de Arheologie şi Istoria Arte Cluj a declarat, corespondentului MEDIAFAX, că descoperirea a fost făcută în cadrul unor lucrări de reabilitare care se fac pe Bulevardul Ferdinand din Cluj.

„Este vorba despre un monument de categoria I. Am descoperit, alături de alţi arheologi de la Muzeul de Istorie, de la Universitatea Babeş Bolyai şi Universitatea Sapientia, turnul de nord al oraşului medieval. Este prima poartă redescoperită. Este importantă descoperirea poziţionării porţii. Acum cercetăm. Am descoperit o latură a turnului. Zidul este din piatră pe latura de nord-sud, pe o lungime de 11 metri şi o lăţime de 1,30 metri”, a declarat Cociş.

Potrivit acestuia, poarta a fost construită, din piatră, în 1404, fiind dărâmat în 1873, odată cu dezvoltarea oraşului. „Va fi conservat. Monumentul stă cel mai bine sub pământ. Ne gândim fie să facem o machetă în dreptul lui, fie marcarea lui pe stradă. Altă soluţie nu este. Va fi conservat în pământ”, a precizat arheologul Sorin Cociş. Arheologii vor continua săptăturile în zonă.

Regele Ferdinand, asfaltată până în 1 decembrie

Pe strada Regele Ferdinand se va putea circula din nou, în condiții normale, de la 1 decembrie 2019, a declarat primarul Emil Boc, în cadrul ședinței Consiliului Local din 10 septembrie 2019.  „Într-o variantă maximală, în 1 decembrie ar trebui să fie totul asfaltat, adică terminat cu ultima intervenție și redat circulației pentru a elimina disconfortul cetățenilor. A apărut de vreo 2-3 zile o problemă nouă, legată de o descărcare de sarcină arheologică, cu zidul cetății. Se lucrează ca la carte, după regulile de descărcare arheologică, astfel încât astăzi pot să vă spun că 1 decembrie este termenul până la care strada Ferdinand va fi finalizată, la carosabil, inclusiv strat de uzură”.

Lucrările de modernizare a străzilor Regele Ferdinand, Emil Zola, Sextil Puscariu, Tipografiei (tronson 1, respectiv 3) și a scuarului C.E.C. din Municipiul Cluj-Napoca au debutat în 26 august 2019 și vor dura 11 luni, fiind executate de către firma Diferit SRL. Investiţia se ridică la 3.2 milioane euro, bani europeni.

Cum se schimbă centrul Clujului 

Un grup de arhitecți reuniți sub denumirea Asiza, coordonați de Vlad Sebastian Rusu, câștigător a două concursuri de soluții organizate de primărie (Parcului Feroviarilor şi Turnul Pompierilor, n. red.), a imaginat felul în care ar putea să arate arterele din zona centrală. Ideile au fost prezentate în cadrul unei dezbateri organizate de Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). 

Regele Ferdinand se păstrează cele trei benzi actuale. Modificarea importantă este că pe o bandă, dinspre Bd. 21 Decembrie spre Piața Mihai Viteazul, vor putea circula numai mijloacele de transport în comun. În fața magazinului Central se va realiza o piațetă. Tot acolo se va păstra o stație cu refugiu pentru troleibuze și autobuze.

Taximetrele vor fi mutate de pe Ferdinand pe Tipografiei, de unde vor dispărea locurile de parcare la bordură. Pe ambele laturi ale străzii vor exista benzi pentru biciclete, iar la capetele străzii vor fi, în paralel, treceri pentru pietoni, dar și pentru biciclete. În plus, este prevăzută o a treia trecere pentru pietoni/ biciclete, în zona poștei. Arhitecții au imaginat un aliniament de arbori pe ambele părți ale străzii.

Emile Zola va fi în cea mai mare parte cu "shared space"; aceasta înseamnă că mașinile de aprovizionare și ale riveranilor pot intra, dar nu pot staționa. Aceeași situație a fost prevăzută și pe Sextil Pușcariu. De la intersecția cu S. Pușcariu, strada Emil Zola va deveni complet pietonală. Vor fi prevăzuți stâlpi retractabili, pentru acces în cazuri de forță majoră. Ambele străzi au fost gândite cu arbori.

Pe Tipografiei nu vor fi permise parcările. Mașinile vor putea circula, dar au fost prevăzuți stâlpișori pe marginea carosabilului pentru a nu putea staționa. Doar în dreptul magazinului Central va exista o zonă care va funcționa ca stand de taxi. În capătul dinspre str. Cuza Vodă - S. Brassai e propus un taluz înierbat. 

Modificări și restricții de circulație pe perioada lucrărilor 

Circulația este complet închisă pe strada Regele Ferdinand, sensul nord-sud (dinspre strada Horea / Piața Mihai Viteazu, latura nordică / strada G. Barițiu înspre Piața Unirii), iar pe sensul înspre Gară, circulația se desfășoară doar pe prima bandă.

Transportul în comun pe direcția spre centru folosește ca ruta alternativă străzile I.P. Voitești și F.J. Curie (liniile 9, 19, 22, 29, 42, 52). Linia de troleibuz nr. 1 circulă pe ambele sensuri ale străzii Paris - B-dul 21 Decembrie 1989. Stația din Piața Mihai Viteazu, zona pod Traian, spre centru este suspendată temporar și înlocuită de stația de pe strada I.P. Voitești.

Pe strada F.J. Curie se desființează provizoriu parcările de pe partea stânga pe sensul de mers pentru a permite circulația mijloacelor de transport în comun. Pe toată perioada de execuție a lucrărilor, vor fi închise circulației auto și străzile E. Zola și S. Pușcariu, asigurându-se doar culoare pentru pietoni.

Comenteaza