Primăria vrea să scoată maşinile din centru

Primăria vrea să scoată maşinile din centru
Edilii Clujului vor să scoată maşinile din centru, pentru accesul în zonă propunând mersul pe jos, cu bicicleta sau utilizarea transportului în comun.

Primăria clujeană va lansa în dezbatere publică un proiect de reducere a traficului auto din zona centrală prin măsuri de descurajare a parcării maşinilor în centru. Viceprimarul Laszlo Attila nu exclude nici posibilitatea impunerii unei taxe pentru accesul cu maşina în centrul municipiului.

Viceprimarul a dezvăluit faptul că autorităţile locale, împreună cu specialiştii în urbanism, lucrează la un proiect de reducere substanţială a prezenţei maşinilor în centrul municipiului. Mijlocul prin care se încearcă atingerea acestui obiectiv este descurajarea parcării, aceasta urmând să rămână accesibilă doar locuitorilor din zonă şi celor care parchează un timp limitat. "Lucrăm la un proiect care va fi pus în dezbatere publică. Va exista o dublă modalitate de taxare a parcării în zona centrală. Pentru locuitorii din zonă vom crea abonamente facile. Pentru restul vor exista, în continuare, parcările cu plată, dar vom încerca să limităm durata parcării la o oră, maximum două, după care tarifele pe minut de parcare vor creşte continuu. Cu cât vei sta mai mult, cu atât te va costa mai mult minutul de parcare, pentru că nu e normal ce se întâmplă acum, când unii îşi parchează maşina dimineaţa şi ţin locul de parcare ocupat până seara", a explicat Laszlo.

Pentru cei care au locul de muncă în centru şi au nevoie să-şi parcheze autoturismul un timp mai îndelungat, primăria intenţionează să amenajeze parcări în exteriorul perimetrului zonei centrale. "Odată cu modernizarea transportului în comun, vor apărea parcări noi. De exemplu, vom avea 800 de locuri de parcare în zona stadionului. Îţi laşi maşina acolo, te urci în tramvai şi ajungi în centru. Te obişnuieşti să mai faci şi 50 de paşi pe jos. În plus, e timpul să începem să folosim bicicleta, pentru că vor fi tot mai multe zone pietonale, în care nu prea poţi intra cu maşina. Aceste soluţii funcţionează în majoritatea marilor oraşe din Europa. Mai există şi o a treia variantă, cea aplicată în Londra, unde plăteşti o taxă la intrarea cu maşina în centru", a spus Laszlo.

Viceprimarul a respins acuzaţiile liderului TNL Cluj, Gavrilă Iuga, potrivit cărora primăria ar încasa de două ori taxa pe parcările de pe B-dul Eroilor şi str. I.C. Brătianu. Liberalul spune că, după ce a obligat agenţii economici din zonă să închirieze toate locurile de parcare, primăria mai impune şi cetăţenilor care le folosesc să plătească. "Prin HCL nr. 539 din 2006 s-a impus, de exemplu, restaurantelor să aibă pentru fiecare cinci locuri la mese un loc de parcare, iar hotelierilor, câte patru parcări pentru fiecare 10 locuri de cazare. Cum cei din centru nu au aşa ceva, primăria le-a impus să închirieze numărul de locuri necesare. Numai restaurantele şi hotelurile de pe B-dul Eroilor au 173 de locuri plătite, cu 120 de lei pe lună pe loc de parcare, ocupând, practic, tot B-dul Eroilor şi str. I.C. Brătianu. Dar, oricine parchează acolo plăteşte tot primăriei, deci e dublă impunere", a spus Iuga. Mai mult, el susţine că clienţii instituţiilor respective îşi plătesc de două ori parcarea. "Agenţii economici respectivi au primit de la primărie tichete de parcare transmisibile, pe care ar trebui să le dea clienţilor. Dar nici unul nu o face, de teamă că clienţii nu le-ar mai returna. Preţul acestor tichete impuse de primărie sunt incluse, firesc, în preţul produselor vândute. Deci clienţii, după ce îşi plătesc parcarea, o mai plătesc o dată prin suma menţionată, inclusă în preţ", a explicat Iuga.

Laszlo spune că silogismul liberalilor e fracturat. "Singurele instituţii care au locuri de parcare rezervate în zonă sunt băncile, cărora ne impune legea să le asigurăm un loc de parcare pentru maşina cu valori. În rest, nu există locuri de parcare rezervate în Cluj-Napoca, decât în zonele rezidenţiale. În 2004 exista acest fenomen, iar în Piaţa Unirii, de exemplu, locurile de parcare erau închiriate de patru ori, cu dedicaţie. În 2005 am şters această facilitate. Agenţii economici au abonamente pe un anumit număr de locuri care pot fi folosite oriunde în oraş. Nu au închiriat locurile de pe Eroilor. Cât despre faptul că nu dau aceste tichete clienţilor, e problema lor", a comentat Laszlo.

 

 

Comenteaza