Primii clujeni arşi la cauciucuri
- Scris de Valentin Malaescu
- 09 Ian 2012, 22:01
- Eveniment
- Ascultă știrea

Odată cu prima ninsoare din an, alături de specialiştii Registrului Auto Român (RAR), un echipaj al Poliţiei Rutiere a organizat un control privind utilizarea cauciucurilor de iarnă. Au căzut trei "victime", dar condiţiile în care au fost sancţionaţi conducătorii auto au fost discutabile. Discutabilă este şi legea, în viziunea agenţilor de circulaţie.
Filtrul a fost realizat pe DN1, în dreptul localităţii Vâlcele. În momentul în care reporterii ZIUA de CLUJ au ajuns zonă, două maşini, printre care un taxi, erau imobilizate în afara carosabilului, şoferii lor fiind amendaţi cu câte 630 de lei şi sancţionaţi cu 9 puncte de penalizare şi ridicarea certificatelor de înmatriculare, pentru că au circulat cu maşinile neechipate cu cauciucuri de iarnă. În acelaşi timp, inspectorul RAR verifica un alt autovehicul oprit de agenţii de circulaţie, în privinţa tipului de anvelope folosite. Un singur lucru părea în neregulă: deşi ningea intens, datorită temperaturii ridicate, pe carosabil era doar apă, nici urmă de zăpadă, gheaţă sau polei, condiţii impuse de lege pentru ca neutilizarea cauciucurilor de iarnă să fie sancţionabilă. "Exact aşa era carosabilul şi când m-au oprit pe mine, dar ce să le zici?", îşi vărsa năduful taximetristul.
Cu jumătate de gură au recunoscut şi poliţiştii că nu erau întrunite condiţiile prevăzute de lege. Cu toate acestea, controlul la tipul anvelopelor continua. "Uitaţi-vă şi dumneavoastră cum ninge, astea nu-s condiţii de iarnă? Legea e prost făcută. Păi, foarte rar şi în foarte puţine locuri, mai ales prin Moldova, sunt drumuri cu zăpadă sau gheaţă", a spus unul dintre agenţi. Potrivit unui alt agent, şoferii cu taloanele reţinute nu mai puteau să-şi mişte maşinile din acel loc decât urcate pe platformă, după care ar urma să le echipeze cu anvelope de iarnă, să le ducă, tot pe platformă, la RAR, de unde să obţină documentul constatator al "încălţării" cu "gume" regulamentare, care, odată dus la poliţie, i-ar repune în posesia talonului. Surpriză însă: nu după multă vreme, cei doi şoferi cu maşinile "imobilizate" s-au suit la volan şi au plecat mai departe, fără să fie împiedicaţi de poliţişti.
Câteva ore mai târziu, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Cluj, inspectorul Sorin Precup, a susţinut că a fost vorba de un control programat de mai multă vreme, faptul că s-a suprapus peste o ninsoare fiind o simplă coincidenţă. "A fost un control mai amplu, vizând starea tehnică a autovehiculelor. S-au reţinut trei certificate de înmatriculare pentru neechiparea cu cauciucuri de iarnă. În momentul în care poliţiştii rutieri au aplicat aceste sancţiuni afară ningea abundent, pe suprafaţa carosabilă s-a aşezat un strat subţire de zăpadă, care a persistat câteva minute, până la trecerea utilajelor de deszăpezire", a explicat Precup. Fost angajat al unui important dealer auto, senatorul PSD Alexandru Cordoş apreciază, la rândul său, că legea privind utilizarea cauciucurilor de iarnă este perfectibilă. "Acesta a fost un proiect controversat de la bun început. S-a speculat că în spatele faţadei cu protecţia participanţilor la trafic s-ar ascunde interese economice. Personal, cred că era necesară o asemenea măsură, chiar dacă poate nu acum, dar se impuneau norme de aplicare mult mai clare, care să nu lase loc de interpretare. Ar trebui amendată, dar numai după o dezbatere cu asociaţiile profesionale, cu participanţii la trafic. Eventual, s-ar putea impune un interval de timp în care anvelopele de iarnă să fie obligatorii, fără alte condiţii care lasă loc interpretărilor", a comentat Cordoş.