Profesori clujeni cer CSM să oprească acţiunile DNA după referendum
- Scris de Ziua de Cluj
 - 22 Aug 2012, 11:54
 - Eveniment
 - Ascultă știrea
 
                                                                    Printre semnatari se numără scriitorul clujean Vasile Gogea, profesorul Lucian Năstasă - Kovacs de la Institutul de Istorie "George Bariţiu" al Academiei Române din Cluj, directorul institutului de turcologie din Cluj Tasin Gemil, scriitorul Alexandru Petria, profesorul universitar Michael Shafir şi editorialistul ZIUA de CLUJ Octavian Hoandră.
Amintim, DNA Cluj a deschis un dosar în care sunt cercetaţi fostul ministru al Administraţiei Teodor Atanasiu, care este şi preşedintele PNL Alba, dar şi Horea Uioreanu, şeful Consiliului Judeţean Cluj -şi preşedinte al PNL Cluj-Napoca.
Iată mai jos conţinutul sesizării:
În ultimele zile, Parchetul General şi Direcţia Naţională Anticorupţie desfăşoară activităţi 
de cercetare specifice în diferite zone şi localităţi rurale şi urbane ale ţării, sub pretextul 
verificării corectitudinii desfăşurării referendumului privind demiterea Preşedintelui 
României, din data de 29 iulie a.c. Presa prezintă zi de zi cum cetăţenii  din diferite zone 
ale ţării sunt interogaţi la domiciliu sau sunt transportaţi cu dubele la sediile parchetelor. 
Este vorba de o acțiune de o amploare ieşită din comun, de masă, în care instituțiile 
menţionate sunt implicate în ansamblu, utilizînd o mare parte din resursele umane, 
materiale și financiare pe care le au la dispoziţie. Comunităţi întregi sunt supuse trierii şi 
anchetate, în forme care reiau, la o altă scară, în alt context și cu metode adaptate, 
practicile staliniste care au marcat instaurarea comunismului în ţara noastră.  Ideea de 
autonomie și de responsabilitate individuală pentru fapte, dacă ele există, prezumția 
de nevinovăție, drepturile fundamentale ale omului, libertatea de conştiinţă şi de 
exprimare, sunt călcate în picioare.  Asemenea acţiuni nu pot fi motivate în nici un fel, 
nu au nicio raţiune constituţională, sfidează și pun în pericol de moarte sistemul 
democratic din ţara noastră. Ele sunt cu atât mai nocive, cu cât sunt îndreptate 
împotriva formei de bază, originare, a democraţiei: democraţia directă, participativă. 
Într-un referendum, aşa cum a fost acela desfăşurat la 29 iulie a.c., cetățenii sunt 
chemați să decidă în mod direct, și nu prin reprezentanţi politici, asupra problemelor 
cetății. În acest context, şi în condiţiile în care dl. Traian Băsescu și Partidul Democrat 
Liberal s-au pronunțat împotriva desfășurării referendumului și au chemat la boicotarea 
acestuia, considerăm că acțiunile Parchetului General sunt puse astfel în slujba unor 
interese politice partizane. Represiunea îndreptată împotriva formelor de democrație 
participativă, în care cetăţenii se pronunţa direct, fără mijlocirea reprezentanţilor 
politici, în probleme ce țin de binele public, va avea consecințe grave asupra sistemului 
democratic românesc, asupra încrederii pe care membrii societăţii noastre o manifestă 
în statul de drepte şi în imparţialitatea instituţiilor.  Democrația nu se construiește cu 
procuratura, iar încrederea cetăţenilor în funcţionarea statului de drept nu se obţine 
prin anchetarea acestora în legătură cu opţiunile lor în problemele în care sunt 
chemaţi şi îndrituiţi să se pronunţe în mod direct.
De aceea, aducîndu-vă la cunoştinţă dezaprobarea şi protestul nostru public în privinţa 
acţiunilor întreprinse de Parchetul General şi Direcţia Naţională Anticorupţie în ultima 
perioadă în diferite regiuni ale ţării, acţiuni care pun în pericol democraţia în România, 
vă solicităm să întreprindeți toate demersurile necesare pentru investigarea acestora și 
luarea măsurilor ce se impun.
De asemenea, va transmitem în continuare, în baza prevederilor art. 45 alin (2) şi 
următoarele din Legea nr 24/2012, coroborat cu prevederile art. 99 lit t) şi art 991 din 
Legea 303/2004 cu modificările şi completările ulterioare solicitarea noastră de a 
efectua cercetări şi de a dispune măsurile legale privind încălcarea prevederilor legii în 
cadrul unor acţiuni ale Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie 
desfăşurate în ultima perioadă şi materializate în următoarele fapte:
I. Încălcarea gravă  a normelor de procedură cu privire la modul de preluare a listelor 
electorale cuprinzând persoanele care au participat la Referendumul naţional pentru 
demiterea preşedintelui României din data de 29 iulie 2012, având următoarele 
modalităţi:
Aspecte privind încălcarea flagrantă a normelor de procedură
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a preluat de la un nedeținător de 
drept al documentelor listele electorale pe care s-au semnat alegătorii participanţi la 
scrutinul din data de 29.07.2012. Astfel, conform prevederilor legale ale Legii 3/2000 şi 
Legii 35/2008 precum şi ale actelor normative subsecvente de punere în aplicare pe 
perioada procesului electoral, toate documentele cu privire la desfăşurarea scrutinului 
sunt gestionate de Biroul Electoral Central şi structurile similare din teritoriu aflate sub 
coordonarea sa. La finalul procesului electoral, aceste documente se predau prin proces-verbal Autorităţii Electorale Permanente în vederea arhivării. Întrucât procesul electoral 
se încheie conform prevederilor legale prin publicarea în Monitorul Oficial a rezultatelor 
scrutinului pentru referendum, validate sau invalidate de Curtea Constituţională, după 
ce au fost citite în plenul reunit al Parlamentului, se poate vedea lesne că listele 
electorale permanente şi listele electorale suplimentare nu se află în posesia Biroului 
Electoral Central.
Comunicatul de presă al Ministerului Public din data de 3 august 2012 relevă că aceste 
documente au fost preluate de la societatea comercială care are  sarcina de a verifica in 
sistem informatic posibilele fapte de vot multiplu. Preluarea s-a făcut fără o adresă 
prealabilă de solicitare date, în mod intempestiv la ora 22.00 în data de 02.08.2012 din 
faţa sediului Biroului Electoral Central, şi nu de la sediul Autorităţii Electorale 
Permanente. Deşi, conform prevederilor legale, Parchetul poate solicita date şi 
informaţii de la orice persoană fizică sau juridică, aceasta trebuie făcută conform 
normelor de procedură penală prevăzute de lege. 
Conduita abuzivă este continuată şi prin aceea că şi în acest moment Parchetul General 
deţine listele electorale din cadrul documentaţiei scrutinului, fără a fi obținut acordul 
Biroului Electoral Central, care nu și-a încetat, ci doar și-a suspendat activitatea, 
conform  comunicării publice din data de 4.08.2012. O hotărâre de încuviinţare a 
preluării documentaţiilor era cu atât mai necesară, tocmai în consideraţia faptului că 
procesul electoral nu este încheiat. Amintim că din BEC fac parte 7 judecători ai Înaltei 
Curţi de Casaţie şi Justiţie şi 6 reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare.
Mai mult, societatea comercială de la care a preluat Parchetul General înscrisurile nu 
era abilitată să le predea, întrucât nu le primise în posesie conform legii. Or, tocmai 
acesta trebuia să fie obiectul dosarului penal, şi anume sustragerea de înscrisuri oficiale, 
şi nu folosirea de această faptă pentru a putea justifica o fraudă la lege privind normele 
de procedură. 
Dacă invocarea necunoaşterii legii nu poate fi considerată  un mijloc de apărare în cazul 
niciunui cetățean, cu atât mai mult acest principiu este valabil în cazul magistraților. 
Aspecte privind încălcarea drepturilor electorale ale cetăţenilor prin încălcarea 
atribuţiilor legale
Prin deschiderea unei cercetări penale  erga omnes  privind posibilitatea votului 
multiplu, se încalcă principiul nevinovăţiei, considerând ca potenţiali infractori toţi 
cetăţenii care şi-au exercitat votul în cadrul scrutinului din data de 29 iulie 2012.
Parchetul General avea dreptul de a  solicita şi primi neîntârziat listele electorale de la 
acele secţii de votare unde s-au semnalat şi depus plângeri penale privind săvârşirea 
infracţiunii de vot multiplu, însă este interzis de lege să preia în integralitate listele de la 
toate secţiile de  votare organizate pe teritoriul României, şi care exced eventualelor 
plângeri penale. 
Parchetul General şi-a încălcat grav atribuţiile de serviciu atunci când a preluat 
atribuţiile de verificare a votului multiplu ca o activitate generală de analiză şi  control, 
aceasta fiind stabilită prin lege doar în sarcina Autorităţii Electorale Permanente. 
Parchetul General nu poate efectua verificările administrative ale AEP, ci este reţinut la 
a efectua orice verificări administrative necesare cercetării penale exclusiv în cazul 
plângerilor penale primite, adică  doar asupra cazurilor sesizate. Acest aspect este 
întărit de existenţa unui protocol încheiat între Parchetul General şi AEP cu privire la 
supravegherea de către AEP a operaţiunilor administrative de verificări generale. Acest 
înscris reprezintă proba abuzului sau a gravei neglijenţe ce urmează a fi verificate şi 
confirmate sau infirmate de către Inspecţia Judiciară.
În condiţiile circumstanţiale ale scrutinului din data de 29 iulie 2012, conduita 
Parchetului General este de natură a încălca drepturile electorale ale persoanelor care 
au participat la vot, prin aceea că secretul votului - garantat de lege tocmai prin faptul că 
accesul la întreaga documentaţie a scrutinului este permis exclusiv Biroului Electoral 
Central şi operatorilor Autorităţii Electorale Permanente  -  a fost violat de Parchetul 
General prin preluarea acestor informaţii , și mai mult încă, cu încălcarea normelor de 
procedură.
Astfel, în condiţiile boicotului declarat de Preşedintele Traian Băsescu şi de către 
Partidul Democrat Liberal, participarea la vot reprezintă în sine o opţiune politică, iar 
informaţiile cu privire la situaţia generală a votanţilor sunt manipulate de o autoritate 
care nu are acest drept prin lege. Această interpretare a  fost dată prin Decizia Curţii 
Constituţionale din data de 3.08.2012, care a statuat că pentru demiterea Preşedintelui 
României voinţa electoratului trebuie exprimată în vederea îndeplinirii a două condiţii 
independente şi cumulative: prima  -  participarea la vot în vederea întrunirii cvorumului, 
şi a doua  -  existența unui număr majoritar de voturi valabil exprimate în favoarea 
demiterii Preşedintelui. Mai mult, Curtea Constituţională atunci când a respins 
contestaţia referitoare la boicotul referendumului,  a statuat că participarea sau 
neparticiparea reprezintă exprimarea unei opţiuni politice. 
În concluzie, în acest context, cercetarea penală  in rem  şi  erga omnes  cu privire la 
participanţii la vot, indiferent sub ce aspect este realizată şi prin încălcarea  normelor de 
procedură, circumstanţiază o vădită încălcare a drepturilor electorale şi a secretului 
votulu; o atare cercetare este interzisă de tratatele internaţionale şi de către Curtea 
Europeană a Drepturilor Omului prin jurisprudenţa sa de aplicare a  art. 3 din Protocolul 
Adiţional nr 1 la Convenţie. O circumstanță agravantă o reprezintă acțiunea de 
intimidare a votanților, desfășurată cu precădere în mediul rural, în comunități sărace și 
defavorizate, incluzând chiar și perturbarea serviciului religios, ceea ce induce o nuanță 
represivă incalificabilă întregului proces. 
Aspecte privind interferenţa politică a Parchetului General 
Întregul context al conduitei Parchetului General privind cercetarea penală a votanţilor 
de la referendum în vederea confirmării sau infirmării votului nelegal pentru un număr 
ce se va releva ulterior din cercetări deja începute pentru toate voturile exprimate este 
de natură să fie o acţiune în favoarea iniţiatorilor boicotului.
De asemenea, autosesizarea Parchetului General numai sub aspectele şi cu privire la 
persoanele indicate prin declaraţiile publice ale Preşedintelui Traian Băsescu este de 
natură a evidenţia o conduită partizană şi neechidistantă a acestei instituţii cu privire la 
posibilele fapte de încălcare a legii care s-au comis în cadrul procesului electoral. Spre 
exemplu, cercetarea boicotului declarat de un partid politic în vedere exercitării de către 
procuror a acţiunilor de sancţionare în instanţă a formaţiunii politice care a încălcat 
Legea Partidelor Politice, conduita discutabilă cu privire la modificarea prin adăugire, 
într-o adresă semnată doar de magistratul de serviciu, a deciziei Curţii Constituţionale 
semnată de Preşedintele Curţii în 3 august 2012, solicitarea începerii urmării penale 
împotriva unui ministru făcută într-un context politic, ș.a.m.d. 
II. Publicarea de informaţii care nu sunt destinate publicităţii din cadrul urmăririi 
penale săvârşită cu rea credinţă sau gravă neglijenţă privind convorbirile telefonice 
intre Ministrul Administraţiei şi Internelor şi Ministrul delegat pentru Administraţie 
Publică, având următoarele modalităţi:
Aspecte care confirmă scurgerea provenită din dosarul de urmărire penală
În data de 9 august 2012, presa centrală a publicat stenograme ale convorbirilor 
telefonice dintre Ministrul Ioan Rus şi Ministrul Victor Paul Dobre, date ce se regăseau în 
dosarul de urmărire penală sau pe care Parchetul nu le-a contestat public. Aceste date şi 
informaţii din dosar, care nu sunt destinate publicităţii, au apărut în presă înainte  de a fi 
făcută solicitarea către Parlament pentru ridicarea imunităţii deputatului Victor Paul 
Dobre, precum și înainte de autorizarea de către Președintele României a cercetărilor 
referitoare la un ministru, membru CSAȚ, ceea ce vădeşte faptul că aceste  informaţii au 
fost scurgeri din dosar  -  fie scurgeri controlate în vederea sprijinirii publice a discursului 
politic a domnului Traian Băsescu, fie rezultat al unei grave neglijenţe. Răspunderea 
profesională este atât a procurorilor de caz cât şi a conducerii instituţiei pentru modul 
defectuos în care se asigură respectarea procedurilor la nivelul Parchetului. Acest 
comportament abuziv al Parchetului General încalcă legea şi se constituie în fapte 
disciplinare în orice sistem judiciar din Uniunea Europeană;  atare fapte sunt sancţionate 
atât de ghidul de standarde al CPEJ, de jurisprudenţa CEDO, cât şi de legea română prin 
prevederile Legii 303/2004 privind Statutul magistraţilor.
Aspecte ce privesc interferenţa politică a Parchetului General
Comportamentul părtinitor al Parchetului General în conflictul politic existent în 
România, precum şi efectele pe care acest comportament le are asupra încrederii 
populaţiei în sistemul de justiţie, sunt de natură a pune sub semnul întrebării 
caracterul democratic şi neechivoc al exerciţiului drepturilor electorale.
Solicitarea încuviinţării urmăririi penale împotriva unui ministru pentru emiterea unei 
adrese care a fost cerută de Curtea Constituţională, precum şi a lămuririlor date cu 
privire la respectiva  adresă  -  care, prin ea însăşi, nu poate constitui obiect material al 
unei infracţiuni de abuz în serviciu, fiind punctul de vedere al unei părţi solicitat în cadrul 
unei proceduri jurisdicţionale aflată încă în derulare, și fiind lipsită de urmarea imediată 
ce este necesară pentru existenţa oricărei infracţiuni (omisivă sau comisivă, de pericol 
sau de rezultat)  -  reprezintă o acţiune prematură juridic dar cu un impact mediatic şi 
politic deosebit. Este de natura Inspecţiei judiciare să verifice dacă anterior solicitării 
încuviinţării urmăririi penale a unui ministru s-a realizat cercetarea penală suficientă 
care să indice nevoia de a se circumstanția făptuitorul unei prezumtive fapte penale. 
Aceasta cu atât mai mult cu cât efectele unei decizii luate cu încălcarea prevederilor art. 
131 alin (1) din Constituţia României şi a practicii judiciare a ICCJ în materia începerii 
urmăririi penale sunt de natură politică, fără a se fi realizat probe, fie în acuzare, fie în 
apărare.
Parchetul a declanşat urmăriri penale în sensul solicitat de Preşedintele Traian Băsescu, 
în cazul unor salariaţi ai Ministerului Administraţiei şi Internelor, fără a se cerceta în 
prealabil dacă sunt sau nu întrunite indicii ale săvârşirii unei infracţiuni, doar pentru 
faptul că s-a emis o  adresă, fără a se vedea dacă în conţinutul ei sunt date nereale sau 
opinii ce nu concordă cu obligaţiile profesionale. Trebuie avută în vedere practica 
Parchetului în situaţii de fapte similare , şi comparată cu cea din cauza de faţă, pentru a 
se vedea dacă există diferenţe de tratament ca urmare a unor indicaţii politice.
III.  Încălcarea prevederilor art. 99 lit h) coroborate cu litera n) din Legea 3030/2004 
atunci când Parchetul General a stabilit cercetarea penală cu prioritate referitoare la 
scrutinul din data de 29 iulie 2012, deşi nu a soluţionat un număr de peste 12.000 de 
sesizări referitoare la scrutinul din data de 6 decembrie 2009 şi cel din 7 iunie 2009, în 
beneficiul Preşedintelui Traian Băsescu, care a declarat că doreşte păstrarea în funcţii 
de conducere în cadrul Ministerului Public a doamnei Laura Codruţa Kovesi. 
Aspecte privind nesoluţionarea cauzelor în regim de tratament egal privind celeritatea şi 
competenţa de soluţionare a dosarelor penale în cadrul Ministerului Public
În cadrul Parchetului General au fost înregistrate în anul 2009 un număr aproximativ de 
12.000 de sesizări şi plângeri penale cu privire la încălcarea legilor privind alegerile 
prezidenţiale din 2009 şi alegerile europarlamentare din 2009. În această materie, 
Parchetul General nu a finalizat cercetările; mai mult, el şi-a declinat competenţa în 
favoarea Parchetului Judecătoriei Sectorului 1. Acele plângeri nu au primit încă o 
rezoluţie juridică, deşi se refereau la fraude privind alegerea Preşedintelui României 
domnul Traian Băsescu, a cărui demitere se realizează prin referendumul din 
29.07.2012. Muşamalizarea cauzelor sau lăsarea lor în nelucrare, peste termenul 
prevăzut de regulamentele adoptate de CSM atunci când este vorba scrutinul de 
alegerea domnului Traian Băsescu, în acelaşi timp cu aplicarea unei proceduri  in rem  şi 
erga omnes  când este vorba de scrutinul de demitere, cu termene pe ore, preluări de 
scripte în toiul nopţii şi fără procedură, precum şi aplicarea diferenţiată a normelor 
privind competenţa materială,  arată că Parchetul General favorizează unii cetăţeni şi îi 
defavorizează pe alţii în activitatea sa jurisdicţională, în funcție de opțiunile politice ale 
fiecăruia.
Aspecte privind întârzieri grave şi de lungă durată, repetate, privind mai multe sesizări 
penale ca formă agravantă de abatere disciplinară
Întârzierea în soluţionarea plângerilor din 2009 afectează un număr semnificativ de 
sesizări şi plângeri penale care au o durată de întârziere mai mare de 6 luni de zile, 
încălcându-se astfel în mod flagrant dreptul de petiţionare şi acces la justiţie a petenţilor 
care au formulat menţionatele plângeri. Inspecţia judiciară este în măsură să analizeze şi 
să constate încălcarea regulamentelor CSM de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte 
de Casaţie şi Justiţie şi să stabilească sancţiunile necesare în sarcina procurorilor de caz 
precum şi a conducerii PICCJ.
IV. Realizarea de acte de procedură cu scopul influenţării unei cauze aflate în 
soluţionare la Curtea Constituţională a României
Aspecte privind obiectul cauzei penale
Magistraţii au obligaţia de a se abţine de la orice fapte de natură a influenţa modul de 
soluţionare a cauzelor aflate pe rolul instanţelor şi parchetelor. În cauza de faţă este 
vorba de Curtea Constituţională care, deși nu face parte din sistemul judiciar, realizează 
un control jurisdicţional de legalitate de drept comun cu privire la procedurile de 
organizare şi desfăşurare a referendumului, în cadrul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute 
de legea nr 3/2000 coroborate cu cele din legea 47/1992. În cadrul acestei proceduri 
jurisdicţionale, Curtea Constituţională a rămas în pronunţare şi a amânat pronunţarea, 
solicitând anumite documente şi informaţii de la diferite entităţi. 
În vederea conformării dispoziţiilor Curţii Constituţionale, autorit ăţile solicitate au depus 
documentele şi relaţiile solicitate, fiind dispuse în consecinţă măsuri suplimentare de 
către instanţă. În lipsa înscrierii în fals sau a sesizării făcute de curte, interferarea cu 
probatoriul administrat în cauză prin acţiunea, dispusă din oficiu, a Parchetului General, 
este de natură evidentă de a influenţa cursul judecăţii cauzei pe rolul Curţii 
Constituţionale. 
Nelegalitatea procedurii este cu atât mai vădită cu cât în privinţa faptelor semnalate nu 
se poate reţine efectuarea cercetării penale prealabile pentru a se putea dispune 
măsura începerii urmăririi penale. Nici nu era posibil atâta vreme cât Parchetul s-a 
autosesizat în aceeaşi zi cu declaraţia preşedintelui Traian Băsescu, şi a dispus începerea 
urmăririi penale înaintea  audierii celor puşi sub învinuire, faptele încadrate nefiind 
susceptibile de începerea urmăririi penale ab initio. 
Aspecte privind modului de interferare cu o cauză aflată pe rolul Instanţei constituţionale 
aflată în pronunţare
Este fără precedent ca, în privinţa unor documente administrate în faţa unor instanţe ce 
efectuează control jurisdicţional de legalitate fără participarea procurorului, şi asupra 
cărora acestea au rămas în pronunţare, Parchetul să se autosesizeze în vederea 
înlăturării acestora din dosarul aflat în soluţionare, fără ca această înlăturare să fie 
dispusă de către instanţă sau de către o parte prin procedura înscrierii în fals. 
Efectele acţiunii parchetului au fost acelea că un număr semnificativ de primari au 
declarat că nu doresc să se conformeze solicitărilor Curţii Constituţionale, de teama de a 
nu se afla în situaţia de a fi urmăriţi penal pentru aceasta. Or, în acest sens este şi 
declaraţia publică a președintelui Traian Băsescu din data de 7 august 2012. 
De aceea,
Toate aceste  aspecte au creat în opinia publică un sentiment de neîncredere în justiţie, 
de frustrare şi de revoltă împotriva modului cum votul dat la urne se reinterpretează ca 
o afacere judiciară, atâta timp cât asupra procesului electoral neîncheiat încă Parchetul 
se antepronunţă prin începerea urmăririlor penale indicând care adresă este corectă şi 
care nu, care înscris al Curţii Constituţionale este legal şi care nu, care este conduita 
culpabilă pentru primari şi care nu, care ministru este suspectat şi care nu, e mite din 
dosare probe care sprijină discursul politic al preşedintelui Traian Băsescu, etc.
Prin conduita sa, Parchetul general realizează presiuni asupra Curţii Constituţionale, atât 
direct cât şi indirect, prin recalificarea probelor aflate în cursul judecăţii.
Este obligaţia Inspecţiei Judiciare şi a CSM să intervină înainte ca prejudiciile încrederii în 
justiţie să devină ireparabile, pentru ca aceasta va afecta independenţa sistemului 
judiciar pe termen mediu şi lung. Un sistem care anulează efectele v otului popular, şi 
care se plasează în mod evident părtinitor din considerente politice, deschide un parcurs 
periculos în relaţia justiţie - politic - societate. 
În faţa evidenţei, CSM şi Inspecţia judiciară au obligaţia de a opri de îndată manipularea 
votului popular prin intimidări judiciare împotriva celor chemaţi să răspundă la 
întrebarea politică cu privire la rezultatul referendumului.  
Faţă de aceste elemente, vă solicităm să declanşaţi de urgenţă şi să soluţionaţi cu 
celeritate această sesizare; deasemeni, să extindeţi controlul şi la alte elemente ce le 
veţi constata în cursul anchetei, realizată în baza dreptului constituţional de petiţionare, 
astfel încât concluziile să poată fi făcute publice în timp util pentru a se garanta 
obiectivitatea, independenţa şi mai ales legalitatea funcţionării instituţiilor judiciare ca 
fundament al statului de drept.
                                    
                                    
                                                            











                        
                        
                        
                      