Profesori din UBB: “Din cauza plagiatului lui Ponta colegii noştri din afară râd de noi”

Profesori din UBB: “Din cauza plagiatului lui Ponta colegii noştri din afară râd de noi”
Mai mulţi profesori din Universitatea Babeş-Bolyai dar şi din afara Clujului sau din afara ţării au semnat o scrisoare de protest privind plagiatul premierului.

ZIUA de CLUJ a discutat cu iniţiatorii scrisorii de protest împotriva plagiatului lui Victor Ponta, universitarii Marius Lazăr şi Cornel Vâlcu. Aceştia au publicat scrisoarea pe pe blogul organizaţiei Active Watch după referendumul de duminică şi susţin că plagiatul lucrării de doctorat a lui Victor Ponta dăunează sistemului de învăţământ românesc. Până în prezent, scrisoarea deschisă a fost semnată de 44 de cadre didactice universitare.

Scrisoare deschisă se adresează primului-ministru Victor Ponta şi ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, iar profesorii UBB arată că se raliază deciziilor Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitareşi Comisiei de Etică a Universităţii Bucureşti care au constatat plagiatul tezei de doctorat a primului ministru. „Ideea din spatele acestei scrisori a fost că această chestiune a plagiatului sau a non-plagiatului nu este o chestiune politică în niciun caz, ci este una profesională şi universitarii sunt cei mai potriviţi pentru a se uita la o teză de licenţă sau la orice fel de lucrare ştiinţifică şi de a judeca cu minţile proprii", a declarat Cornel Vâlcu, lector doctor la Facultatea de Litere a UBB şi unul dintre iniţiatorii scrisorii de protest. Printre nemulţumirile universitarilor clujeni este şi faptul că fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, a modificat componenţa primei comisii chemate să judece cazul plagiatului.

„Acest caz al prim-ministrului Ponta are nişte caracteristici speciale în sensul în care au existat intervenţii inacceptabile ale Ministrului Educaţiei în procedurile de evaluare absolut normale şi, chiar, ale guvernului pentru că componenţa primei comisii care trebuia să judece cazul de plagiat a fost deschisă spre modificare cu o seară înainte să ia decizia. Toate lucrurile astea reprezintă un amestec grosolan al unor criterii extraprofesionale în viaţa comunităţii noastre", a mai spus Vâlcu. „Criteriile de ştiinţificitate pentru orice lucrare, din orice domeniu universitar sunt aceleaşi", susţine Vâlcu. Acesta predă studenţilor din anul întâi cursul „Introducere în metodologia cercetării ştiinţifice".

„Din semestrul întâi le spun studenţilor că, dacă sunt prinşi cu un alineat preluat fără specificările necesare, fără ghilimele, fără note de subsol şi fără existenţa cărţii în bibliografie cel mai blând lucru care li se întâmplă este că sunt trimişi acasă, sunt rugaţi să îşi refacă rapid lucrarea fără asemenea lucruri inacceptabile. Dacă se întorc cumva sau dacă copiază la examen, iau nota unu şi se poate merge până la exmatriculare. Problema mea este cum voi intra la clasă semestrul următor spunându-le că plagiatul este un furt intelectual şi el se penalizează în orice sistem de învăţământ echitabil", spune Vâlcu. Conform acestuia, imaginea învăţământului românesc este afectată de scandalul în care a fost implicat premierul Ponta.

„Imaginea, credibilitatea diplomelor noastre pe plan internaţional şi la un nivel care depăşeşte radical problemele de învăţământ la ora asta, credibilitatea României, cu un prim-ministru aflat în această situaţie, este foarte grav afectată. Sistemul educaţional românesc este parte a unui sistem mult mai larg şi mă tem că foarte mulţi dintre colegii noştri din afară, în cel mai bun caz, râd de noi şi mai cred că ei aşteptau din partea profesioniştilor din învăţământ o luare de poziţie într-un fel sau altul", a precizat Vâlcu.

Cel de-al doilea iniţiator al scrisorii deschise, conferenţiarul Marius Lazăr, de la Facultatea de Sociologie a UBB, spune că scrisoarea este una de protest, prin care universitarii vor să arate că „nu pot fi călcaţi în picioare şi universitarii au demnitatea lor". „Nu este o problemă exclusiv politică. Suntem într-un moment în care universităţile îşi regândesc menirea, programele, încearcă să facă curăţenie în domeniul lor, iar modul în care a fost tratată problema acestui plagiat nu face decât să împiedice şi să blocheze aceste procese de primenire ale învăţământului, ale universităţilor", spune Lazăr.

Conferenţiarul susţine că Victor Ponta şi-a plagiat lucrarea întocmai cum un student mediocru ar face-o. „Sunt trei elemente conectate în acest plagiat: unul este plagiatul propriu zis care s-a făcut la modul la care orice student mediocru îşi plagiază lucrările de licenţă, masterate sau doctorat şi sunt destul de multe la modul acesta şi ele trebuie curăţate. Partea mai gravă este că plagiatul vine din partea unui demnitar care în acest fel se decredibilizează public şi în faţa altor prim-miniştri din Europa, care în urma acestui lucru nu au cum să îl ia în serios", a spus Lazăr.

Acesta crede că ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a gestionat problema „prost, ruşinos". „Toate universităţile româneşti sunt privite, în mediile academice serioase, ca instituţii care acordă titluri şi diplome care nu au acoperire. Dacă studenţii, tinerii din România vor să plece în străinătate şi să lucreze, diplomele lor din România nu sunt crezute", a precizat Vâlcu. „Ideea iniţială era doar un protest şi consemnarea faptului că noi am observat. E un gest de solidarizare a noastră cu Universitatea din Bucureşti, care a constat plagiatul şi logica lucrului este ca în următoarea şedinţă de Senat ei să solicite ministrului Educaţiei retragerea acestui titlul de doctor", a încheiat.

Comenteaza