Raport favorabil a senatorilor jurişti pentru o lege care ar reduce sancţiunile pentru bicilişti

Raport favorabil a senatorilor jurişti pentru o lege care ar reduce sancţiunile pentru bicilişti
Comisia Juridică a Senatului a dat, luni, raport favorabil unei propuneri legislative pentru modificarea Codului Rutier, astfel încât cuantumul amenzilor acordate pentru nerespectarea regulilor de circulaţie de către biciclişti să fie redus.

Propunerea legislativă pentru modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost întregistrată pentru dezbatere în data de 7 martie la Senat, care este prima Cameră sesizată, şi este iniţiată de parlamentari USR.

În prezent, sancţiunile pentru biciclişti sunt de 6-8 puncte amendă, iar iniţiativa legislativă propune 2-3 puncte amendă. Printr-un amendament adoptat în Comisia juridică, s-a stabilit că sancţiunile pentru biciclişti se vor situa la 4-5 puncte amendă.

Un punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.

Potrivit expunerii de motive, Codul Rutier stabileşte „un nivel exagerat" al sancţiunilor contravenţionale aplicate pentru nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor.

Potrivit iniţiatorilor, Codul Rutier şi regulamentul de aplicare al acestuia tratează similar circulaţia pe drumurile publice a mopedelor, bicicletelor, vehiculelor cu tracţiune animală, conducători de coloane militare, cortegii, grupuri organizate, precum şi de animale, la care se adaugă categoria pietonilor.

Iniţiatorii spun că tratamentul lor din punct de vedere al sancţiunilor aplicate este diferenţiat. Toate aceste categorii menţionate, cu excepţia bicicliştilor, sunt incluse în clasa I de sancţiuni, care prevede 2 sau 3 puncte-amendă. Astfel, nivelul amenzilor pentru biciclişti, care sunt incluşi în clasa a III-a de sancţiuni, este de trei ori mai mare.

„O asemenea reglementare face de multe ori ca încălcări ale legii de către biciclişti să nu fie sancţionate, poliţiştii fiind descurajaţi de nivelul exagerat al sancţiunilor să amendeze bicicliştii, aşa cum ar face de exemplu cu pietonii, care sunt încadraţi (ca toate celelalte categorii enumerate mai sus) în clasa I, unde amenzile au un nivel rezonabil (de la 290 la 435 lei). Prin urmare, un nivel mai mic al amenzilor ar face ca bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie să fie sancţionaţi, ducând astfel pe termen lung la însuşirea şi respectarea prevederilor din Codul Rutier", se arată în documentul citat.

De asemenea, iniţiatorii susţin că actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, poluării şi a traficului, precum şi să îi afecteze grav din punct de vedere financiar pe cei cu mijloace materiale modeste, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necessitate

Propunerea legislativă şi raportul Comisiei juridice vor intra în plenul Senatului pentru dezbatere şi vot.

 

Comenteaza