RAPORT: ISU şi ROMATSA nu ştiau să interpreteze coordonatele avionului prăbuşit în Apuseni

RAPORT: ISU şi ROMATSA nu ştiau să interpreteze coordonatele avionului prăbuşit în Apuseni
Raportul intern al Ministerului Transporturilor cu privire la accidentul aviatic produs în Munţii Apuseni arată că oficialii ministerului au decis că nu este nevoie de un comitet de urgenţă. Raportul mai arată că angajaţii ISU şi cei ai ROMATSA nu ştiau să interpreteze coordonatele locului accidentului.

Ministerul Transporturilor a decis că întrunirea comitetului ministerial de urgenţă nu este necesară, în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni. O arată chiar raportul ministerului Transporturilor, care prezintă şi o discuţie între oficialii ISU Cluj şi cei ai ROMATSA, care nu ştiau cum să interpreteze coordonatele avionului prăbuşit.

Raportul prezintă stenograma covorbirii dintre supervizorul de trafic aerian şi un oficial al ISU Cluj:

CONVORBIRE SUPERVIZOR TRAFIC AERIAN CU ISU CLUJ

Supervizor: Vă salut, de la centrul de dirijare al zborurilor.
ISU Cluj: N-am uitat de dvs., dar încă nu au ajuns colegii acolo.
Supervizor: Dar coordonatele geografice aveţi dumneavoastră de acolo?
ISU Cluj: Am
Supervizor: Mi le spuneţi şi mie?
ISU Cluj: Un moment. Latitudine 46,6023. Longitudine 22,98421.
Supervizor: Dar de unde le aveţi pe acestea?
ISU Cluj: De la STS.
Supervizor: Au un format care nu ne este familiar nouă. Când aveţi veşti, vă rog să mă sunaţi.


CONVORBIRE SUPERVIZOR TRAFIC AERIAN CU ISU CLUJ

Supervizor: Spuneţi-mi, coordonatele acelea pe care mi le-aţi transmis dvs sunt într-un format care nouă nu ne este familiar. Nu aveţi o transformare în format cu minute, secunde?
ISU Cluj: Nu.
Supervizor: Şi nu ştiţi cum se transformă?
ISU Cluj: Nu ştiu. Mie de la STS mi-au dat coordonatele acestea.

CONCLUZII: NU sunt întrunite condiţiile pentru convocarea comitetului

În cazul accidentului aviatic din 20 ianuarie 2014 nu sunt întrunite condiţiile pentru convocarea comitetului ministerial pentru situaţii de urgenţă.

Comitetul ministerial se convoacă în situaţia accidentelor majore care pot scoate din uz sau produce disfuncţionalităţi infrastructurilor de transport şi totodată pot afecta starea de normalitate socială sau economică, potrivit art. 6 alin. 3 din OMTI nr. 1587/30.12.2012, care detaliaza prevederile HG nr. 741-2008.

Decizia de a executa misiunea a aparţinut în exclusivitate pilotului comandant, în condiţiile atmosferice care erau menţionate în buletinul meteo, respectiv givraj moderat.

Prin urmare, pilotul comandant este singurul în măsură să ia decizia de decolare, aterizare, continuarea zborului, întreruperea acestuia prin aterizare pe un aeroport de rezervă sau întreruperea zborului prin întoarcerea pe aeroportul de decolare în orice moment în care consideră că este periclitată siguranţa zborului sau a pasagerilor.

În momentul pierderii imaginii avionului de pe radarele ROMATSA şi a contactului radio cu Centrul de Informare a Zborurilor şi cu Centrul de Dirijare ROMATSA, aeronava se afla în afara spaţiului aerian controlat, respectiv a zonei de acoperire radio, cu menţiunea expresă că pilotul nu a declarat în niciun moment STARE DE URGENŢĂ.

SURSA: raport Ministerul Transporturilor

 

Comenteaza