Salvatorii cu maşini extreme care au salvat pasagerii avionului prăbuşit: "Dacă primeam coordonatele exacte ajungeam acolo într-o oră"

Salvatorii cu maşini extreme care au salvat pasagerii avionului prăbuşit:
Doi dintre clujenii care fac parte din clubul de off road care a intervenit la locul avionului prăbuşit în Apuseni, aseară, explică în platoul Realitatea TV Cluj coşmarul prin care au trecut şi decretează: dacă aveau coordonate exacte puteau ajunge la faţa locului într-o oră, nu în şase.

Sorin Pârvulescu şi Răzvan Sonea sunt membri în asociaţia Transylvania Offroad, cea care aseară, cu şase maşini dotate pentru intervenţii în zone extreme, au ajuns la locul avionului prăbuşit în munţii Apuseni, cu şapte persoane la bord. Ei explică în studioul Realitatea TV Cluj problemele cu care s-au confruntat - cele mai multe nu legate de relieful dificil, ci de degringolada care a definit acţiunea de salvare. "Noi am reuşit să ajungem imediat după localnici la locul tragediei", spune Pârvulescu. "Dar ne-au fost furnizate din diferite surse coordonate diferite, nu foarte exacte - ISU şi STS ne-au dat coordonate diferite. Am fost avertizaţi că nu sunt foarte exacte, dar ni s-a dat un areal de căutare".

Răzvan Sonea completează: "Au fost autorităţi care au funcţionat foarte bine, şi altele nu foarte bine. Avem un protocol de intervenţii în cazuri speciale cu ISU. La ora 18.30 ISU ne-a anunţat că s-ar putea să fie o situaţie de urgenţă. Ne-au spus să stăm în stand by, dacă va fi nevoie ne vor resuna - ceea ce au făcut peste un sfert de oră, la 6.45, iar la 19.10 maşinile noastre de intervenţie erau deja în curtea ISU. Colegii s-au urcat cu câţiva membri ai isu în maşini şi au pornit în direcţia în care se bănuia că s-a întâmplat ceva".

Sonea adaugă: "Ar trebui să întrebăm, în secolul 21, de ce o firmă de transport cu 3 TIR-uri îşi poate monta un transponder ca şeful să ştie unde se află camionul lui, iar cineva care răspunde de traficul aerian nu poate obliga avioanele să paorte un transponder, să ştie în fiecare moment, mai ales în cazul unei prăbuşiri, unde e locul acela".

Acesta precizează că dacă membrii asociaţiei cunoşteau locul exact al prăbuşirii avionului, "eram în maxim o oră foarte aproape de acel loc, de acolo în 10 minute la epavă".

Sonea explică şi minutele imediat după ce pădurarul a găsit locul prăbuşirii aeronavei: "am primit informaţii că epava a fost găsită de un pădurar şi ni s-a dat o denumire a zonei. Eram cu nişte localnici care aveau şi ei maşini de teren şi am decis să ne îndreptăm în acea direcţie. Am luat legătura cu 112 şi am cerut să fim puşi în legătură cu acel pădurar, să ne dea exact datele locaţiei. Am reuşit acest lucru şi ne-am îndreptat în zona aceea. Drumurile sunt pe creasta muntelui, sunt drumuri forestiere, greu accesibile, cu zăpadă moale de 20-30 cm, care a făcut dificilă înaintarea. Am ajuns în jurul orei 22, erau deja localnici acolo. Am urcat pe creasta muntelui, deja localnicii se îndreptau spre baza muntelui cu o targă improvizată dintr-o pătură şi nişte lemne, în care era copilotul. L-am pus în maşină, se plângea de dureri ale picioarelor şi că era foarte frig. Am dat drumul la încălzire şi am coborât cu el, un pompier şi un localnic, spre satul Horea, unde ne aştepta ambulanţa care să preia victima".

Sonea spune că ISU nu avea "nicio şansă" să ajungă la locul epavei cu dotările pe care le are - nici măcar cu maşinile pe teren. Ce ar trebui făcut? Părvulescu spune: "În primul rând cred că legea nu e bună. De la început cineva trebuia să facă ceva şi nu a făcut. În al doilea rând de foarte multe ori o absenţă în lege poate fi compensată cu un efort, chiar dacă e ieşit din normalitate. La graniţa între România şi Uraina se filmează din elicopter, în infraroşu, contrabandişti care cară ţigări".
O altă soluţie ar fi repetarea scenariilor de intervenţie cu ISU. "Noi avem maşini preparate pentru situaţii mult mai extreme decât orice instituţie", spune el. "Nu te poţi aştepta de la o firmă să comande astfel de maşini, îi putem ajuta în situaţii cu totul deosebite. Suntem disponibili, putem crea un serviciu de permanenţă - de câte ori suntem sunaţi putem interveni în minute, nu ore".

 

Etichete
Comenteaza