Scandal la Turda: oamenii riscă să rămână fără transport în comun

Scandal la Turda: oamenii riscă să rămână fără transport în comun
Societatea de Transport Public Alba Iulia a anunţat că îşi suspendă serviciile, motivând datoriile mari ale primăriei faţă de companie. Pe de altă parte, şefii companiei de transport sunt cercetaţi de DNA pentru afacerile cu Primăria Alba Iulia, iar contractul încheiat la Turda ridică semne de întrebare.

Primăria Turda a organizat în 2009 o licitaţie pentru atribuirea contractului de transport public, după ce timp de zeci de ani aceste servicii au fost asigurate de Regia Autonomă de Transport Local (RATL). "Pentru RATL se cheltuiau 30.000 de euro lunar, bani pentru subvenţii, iar acum se dau din bugetul local aproximativ 500.000 de lei lunar, adică 125.000 de euro. Se cheltuiesc de patru de ori mai mulţi bani!", a dezvăluit, pentru ZIUA de CLUJ, un fost angajat al RATL.

Licitaţia din 2009 a fost derulată prin Serviciul Electronic de Achiziţii Publice şi s-au calificat două companii private - Tour Claus Cluj-Napoca şi Societatea de Transport Public SA din Alba Iulia. RATL a fost descalificată din start, invocându-se neplata datoriilor către stat, însă angajaţii regiei au replicat că, la rândul ei, primăria le este datoare cu 5 miliarde de lei vechi. Contractul a fost câştigat de Tour Claus, însă firma din Alba Iulia a contestat rezultatul licitaţiei la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), iar apoi la Curtea de Apel Cluj. CNSC a dat câştig de cauză firmei Tour Claus. Însă, în timp ce plângerea firmei din Alba se înregistra la Curtea de Apel Cluj, Tour Claus a renunţat la contract, reprezentanţii firmei motivând la vremea respectivă că nu pot face faţă cerinţelor primăriei, mai exact nivelul investiţiei fiind prea mare, iar tarifele de călătorie prea mici (1 leu biletul).

Întrucât câştigătorul licitaţiei s-a retras, a fost desemnată a doua firmă calificată, adică Societatea de Transport Public SA. Potrivit surselor ZIUA de CLUJ, preţul oferit de Tour Clas era de 3 milioane de lei pe an, pe când oferta firmei din Alba era de 6 milioane, adică dublu.


Vasile Trif, fostul lider de sindicat al RATL, spune că sunt multe nereguli privind respectarea cerinţelor din caietul de sarcini. "Se cereau, conform caietului de sarcini, 32 de autobuze, dar firma care derulează acum contractul operează cu vreo 20 de maşini. Subvenţiile se încasează pe ceea ce e trecut pe hârtie. În urma unor sforării s-a ajuns să preia ei serviciul de transport local. Regia a fost descalificată de la licitaţie fără motive întemeiate. O parte din consilierii locali, primarul şi viceprimarul spuneau că RATL e o gaură neagră pentru buget, ceea ce nu era adevărat. Câteodată se întâmpla că primeam subvenţie doar pentru salarii. Acum se dau subvenţii de peste 4 miliarde de lei vechi pe lună (peste 100.000 euro - n. red.), bani grei.

După ce s-a dat contractul acestei firme, primăria s-a grăbit să lichideze fosta regie şi s-a trecut la restructurări de personal. Doar 15% din angajaţi mai lucrează în prezent pe transportul în comun. Înţelegerea dintre Societatea de Transport Public SA şi primărie era ca angajaţii fostei regii să fie preluaţi de firmă. Au avut grijă să-i îndepărteze pe cei mai vechi, care mai aveau habar de ceea ce se întâmplă. Dacă eram ajutaţi puţin de primărie, nu se desfiinţa nici regia. Pot doar să vă spun că, la un moment dat, în Turda erau mai multe maxi-taxi decât autobuze ale RATL. Am făcut numeroase plângeri, am avut întâlniri cu reprezentanţii primăriei, ai poliţiei şi le-am semnalat că fac transport de persoane în mod ilegal. Toţi au dat din umeri. După ce firma din Alba a încheiat contractul cu primăria, să vedeţi ce curăţenie s-a făcut. Acum nu mai e nici un maxi-taxi în Turda care să le ia clienţii", a spus Vasile Trif.

Cel puţin aparent, relaţiile dintre Primăria Turda şi Societatea de Transport Public SA sunt, în prezent, tensionate. Firma din Alba Iulia a emis miercuri un comunicat prin care informa cetăţenii din Turda că începând de joi va suspenda prestarea serviciului de transport public în oraş. "Motivul acestei decizii este neonorarea de către Primăria Municipiului Turda a obligaţiilor financiare faţă de societatea noastră, totalul sumelor restante fiind de 2.776.295,5 lei, punându-ne astfel în imposibilitatea de a desfăşura activitatea de transport. La sfârşitul anului 2010, Primăria Turda datora societăţii noastre circa 1.500.000 de lei, sumă care pe parcursul anului 2011, în loc să se diminueze, a crescut până la valoarea menţionată anterior", se precizează în comunicat. Reprezentanţii firmei mai spun că notificările trimise primăriei nu au dus la rezolvarea situaţiei, iar serviciile de transport vor fi suspendate "până la plata integrală a sumelor datorate". Mai mult, compania a deschis acţiuni în instanţă pentru recuperarea datoriilor. "Ne cerem scuze posesorilor de bilete şi abonamente neutilizate, urmând ca în zilele următoare să îi informăm despre modul în care vor fi despăgubiţi", încheie reprezentanţii firmei din Alba Iulia.

Patronul companiei Societatea de Transport Public SA, Stelian Nicola, nu a putut fi contactat telefonic pentru a-şi exprima poziţia. La numărul de telefon al companiei a răspuns o secretară, care a spus că Stelian Nicola este plecat din firmă şi că "ne va contacta dacă îi lăsăm date de contact". Potrivit surselor ZIUA de CLUJ, Stelian Nicola a fost convocat miercuri la Primăria Turda pentru negocieri, iar până la închiderea ediţiei nu a contactat redacţia ZIUA de CLUJ.

Pe de altă parte, primarul PDL al municipiului Turda, Tudor Ştefănie, a spus că firma nu poate suspenda serviciile către populaţie, întrucât contractul nu îi permite luarea unei astfel de măsuri. "Suntem în prevederile contractuale. Datoriile sunt plătite, azi (miercuri - n. red.) s-a plătit ultima tranşă, şi în loc să intre ieri banii, au intrat azi, pentru că aşa e când faci plăţi prin Trezorerie. Nu pot să înţeleg această atitudine a lor. Nu avem ce să le reproşăm până acum. Contractul trebuia discutat între cele două părţi, nu prin comunicate de presă", a spus primarul. În legătură cu licitaţia pentru atribuirea serviciilor de transport local şi modul de desfăşurare a acesteia, primarul a spus că "au fost îndeplinite toate procedurile legale".

Şefii companiei de transport şi primarul din Alba Iulia, în vizorul DNA

Primarul municipiului Alba Iulia, Mircea Hava, liderul PDL Alba, este cercetat de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) în legătură cu un contract încheiat cu aceeaşi firmă care asigură transportul public şi în Turda, adică Societatea de Transport Public SA. În dosar sunt cercetaţi şi trei angajaţi ai firmei de transport, între care şi directorul general Stelian Nicola. Nici viceprimarii Paul Voicu şi Ioan Bogăţan, ambii de la PDL, precum şi alţi cinci angajaţi ai Primăriei Alba Iulia nu au scăpat de ancheta DNA. Acuzaţiile procurorilor se leagă de prelungirea contractului de transport public local dintre Primăria Alba Iulia şi Societatea de Transport Public SA, care ar fi ilegală, dar şi de subvenţiile acordate pentru transportul pensionarilor, care ar fi fost mult "umflate".

Menţionăm că transportul în comun al pensionarilor este subvenţionat de consiliile locale, aceştia beneficiind de gratuitate. Însă este o diferenţă semnificativă între numărul total al pensionarilor dintr-o localitate şi numărul celor care apelează efectiv la transportul în comun. Totodată, subvenţiile acordate din bugetele locale pentru transportul în comun acoperă diferenţa dintre încasările făcute de companiile private şi cheltuielile făcute pentru asigurarea serviciilor către populaţie.

 

Etichete
Comenteaza