Trenuri Bombardier pe traseul Cluj - Oradea
- Scris de Ziua de Cluj
- 16 Iul 2010, 11:14
- Eveniment
- Ascultă știrea
El a precizat cã nu au fost încã identificate surse de finantare pentru acest proiect, iar planul de electrificare a liniilor va fi definitivat în urmãtoarele trei-patru luni. Potrivit reprezentantului CFR Cãlãtori, în urmãtorii ani ar fi optimã cumpãrarea unui numãr de 50 - 100 de astfel de trenuri. Automotoarele ar putea fi introduse pe distante lungi, unde existã portiuni de linie electrificatã si segmente unde nu existã linie electricã.
“Introducerea unor astfel de trenuri ar fi utilã, de exemplu, pe rute precum Bucuresti-Mangalia, unde acum schimbãm locomotiva la Constanta. Aceste trenuri ar putea fi utilizate si pe relatia Bucuresti-Sibiu, unde avem linie electrificatã doar pânã la Brasov sau pe Bucuresti-Oradea, electrificatã pânã la Cluj-Napoca. O altã rutã potrivitã ar fi Bucuresti-Piatra Neamt”, a spus Ion.
Propulsie hibridã
Industria româneascã ar putea fi implicatã în producerea trenurilor, preturile urmând sã fie reduse astfel semnificativ.
“O contributie importantã la realizarea acestor trenuri poate fi adusã de industria româneascã. Avem întreprinderi care au experientã în colaborãri cu firme externe si care pot fi implicate în aceste proiecte”, a adãugat Ion.
Compania canadianã Bombardier a prezentat recent în Franta acest model de tren cu propulsie hibridã, care are un pret între patru si cinci milioane de euro. Trenul hibrid, cu patru vagoane, poate circula cu o vitezã de pânã la 160 de kilometri pe orã si eliminã cu 25% mai putin dioxid de carbon decât celelalte trenuri de mare capacitate.
Trecerea de la propulsia diesel la cea electricã si invers poate fi realizatã în timpul mersului. “Automotorul poate avea 220 sau 240 de locuri, în functie de configuratia aleasã, si are avantajul cã este din otel, fiind usor de reparat. Avem deja vreo sapte-opt Sãgeti Albastre cu o caroserie din aluminiu mutilate la trecerile de nivel cu calea feratã, dificil de reparat”, a mai spus Ion.
Parcul CFR Cãlãtori numãrã 3.500 de vagoane, cea mai mare parte cu o vechime de 20 ani, dupã ce au fost retrase din circulatie 600 de vagoane, ulterior casate. Parcul de locomotive are, de asemenea, o vechime foarte mare, cea mai nouã locomotivã având, potrivit CFR Cãlãtori, o vechime de 26 de ani. Din cele 1.600 de trenuri operate de CFR Cãlãtori, 50% au rang superior, restul fiind trenuri regionale.