“Vrăjitorul din Oz”, mai mult decât un musical la Teatrul Maghiar
- Scris de Ovidiu Cornea
- 11 Mar 2012, 22:13
- Eveniment
- Ascultă știrea

Cea mai recentă premieră a Teatrului Maghiar de Stat Cluj (TMSC) le-a oferit părinţilor şi copiilor peste două ore de antren, cu momente coregrafice de mare efect. Spectacolul vorbeşte totodată despre puterea unor persoane marginalizate de a renaşte, despre prietenie şi solidaritate. Regizată de Zoltan Puskas de la Teatrul din Novi Sad, din Serbia, montarea cuprinde însă şi câteva aluzii politice, la Uniunea Europeană (UE) sau la un sistem dictatorial.
Atmosferă efervescentă vineri seară la Teatrul Maghiar clujean. Cea mai recentă premieră a instituţiei, "Vrăjitorul din Oz", după basmul lui F. Baum, adaptat de Tibor Zalan, a fost aplaudată îndelung la final de cele câteva sute de spectatori prezente în sala mare a instituţiei. Cel mai pregnant refren al spectacolului, care vorbeşte de drumul pe care îl au de făcut Dorothy (Csilla Albert) şi prietenii ei până în Oraşul Smaraldelor, ilustrat cu un dans sincron de mare efect (coregrafia semnată Ildiko Gyenes), a fost reluat de două ori, după încheierea piesei, la insistenţele publicului. Costumele (gândite de Andrea Ledenyak) au fost mai degrabă minimaliste, astfel încât accentul a fost mutat pe iscusinţa actorilor în a da viaţă personajelor lor. Sugestiv este în acest sens personajul Toto (Csongor Kollo), care, îmbrăcat într-un costum negru, cu ochelari, interpretează un câine, dar poate fi văzut totodată ca un bodyguard.
Interpreţii principali, în frunte cu Dorothy, leul (Gabor Viola), Sperie-ciori (Lorand Vata), Omul de tinichea (Loran Farkas) sau portarul (Szabalcs Balla), au avut parte fiecare de câte un moment muzical solo, alături de cele interpretate în grup. Muzica antrenantă (compusă de Andres Mariano Ortega şi Ervin Eros) a oferit dinamism spectacolului, iar majoritatea actorilor au impresionat în interpretare. Dincolo de dinamismul montării, spectacolul a scos în evidenţă şi puterea de renaştere a unor persoane marginalizate. Omul de tinichea, care, deşi se teme să nu ruginească, se "drege" cu o sticluţă de alcool, descoperă că are inimă, leul, simbolul puterii şi al celui dornic de putere, îşi redescoperă curajul, "Sperie-ciori" descoperă că ştie ce are de făcut în primejdie şi va ajunge chiar să-l înlocuiască pe "pseudo" vrăjitorul din Oz. De fapt, întrevederea cu vrăjitorul din Oz (Robert Laczko Vass) este şi cea mai încărcată de simboluri politice.
Fundalul este asigurat de văluri mari, albastre, cu cerculeţe, ce trimit la steagul UE. Aluzia nu este întâmplătoare, regizorul lucrând la un teatru din Serbia, ţară care a primit recent statutul de candidat la UE. Intrarea la Oz este facilitată de un soldat, îmbrăcat ca atare, şi se face în baza unor numere ce aduc aminte de lagărele de concetrare naziste. În contextul creat, mesajul "vrăjitorului din Oz", depistat ca impostor, care le transmite prietenilor lui Dorothy că deja posedă ceea ce aşteptau de la el, poate fi interpretat şi ca o redescoperire a puterii ţărilor de a renaşte din forţa interioară, şi nu din "exterior". Drumul personajelor până la Oz are rolul de a le învăţa iubirea, prietenia, solidaritatea, după cum afirmă unul dintre personaje şi a subliniat şi regizorul, anterior premierei.
Spectacolul va putea fi văzut luna aceasta în 24 martie, respectiv în 22, 29 aprilie şi în 13 mai.