Jumătate din restaurantele Clujului sunt falimentare, iar în hoteluri suflă vântul. "Am pierdut 3.000 de angajați"

Jumătate din restaurantele Clujului sunt falimentare, iar în hoteluri suflă vântul. "Am pierdut 3.000 de angajați"
Fondatorii marilor restaurante ale Clujului au decis să își strângă rândurile

Localurile și unitățile turistice din Cluj-Napoca au pierdut până la 50% din personal de la apariția pandemiei, iar hotelurile funcționează cu doar 15% din capacitate. 

"Cluj-Napoca nu este nici stațiune de schi, montană sau maritimă, nici Delta Dunării; s-a dezvoltat pe baza turismului de business, a marilor festivaluri și evenimente multiculturale internaționale, ca organizator de evenimente sportive, pentru care are o infrastructură foarte bine pusă la punct, toate locate acum. În consecință, sosirile de turiști la Cluj au scăzut anul trecut cu 62%.

Indicele de ocupare a unităților turistice s-a diminuat la 20% în 2020, acum a ajuns la 15,3%. Turistul nu mai vine! În perioada 2015-2019, industria HoReCa, unul dintre cei mari angajatori din Cluj, a înrolat 3.000 de oameni, pe care i-a pierdut pe toți în ultima perioadă. Ca afaceri am ajuns la nivelul din 2014", spune Roxana Ghiran, proprietarul Hotelului Napoca.

"Mâine va fi prea târziu"

"La nivel național, industria HoReCa a produs 5 miliarde de euro în 2019, încasări care erau de abia 1 miliard anul trecut, iar numărul angajaților s-a redus cu 50%, în condițiile în care statul nu investește nimic în formarea chelnerilor, bucătarilor, lucruri de care se ocupă angajatorul. Am primit doar 7-8% din granturile promise de guvern, acum se lucrează la o platformă care poate va fi funcțională din septembrie încolo.

La început ni s-a spus despre un ajutor de stat pentru HoReCa, de 20% din cifra de afaceri, în valoare de 5 miliarde de lei, apoi s-a diminuat la 2,5 miliarde, acum a ajuns la 1 miliard, inițial nu aveam guvern, minister, acum nu mai sunt bani. Măsurile compensatorii trebuie să vină azi, nu mâine, pe termen scurt și mediu, pentru că pe termen lung va fi prea târziu!", observă Dan Isai, fondatorul rețelei Salad Box.  

"Nu vrem să fim parazitul guvernului"

"Este foarte greu să îi spui angajatului, de pe o zi pe alta, să nu mai vină la lucru, dar și să faci angajări în acest ritm. Sunt adevărate drame în familiile celor care lucrează în acest domeniu. Se acumulează și stocuri mai mari dacă trebuie să închizi brusc, generează pierderi suplimentare. În plus, sunt o mulțime de instituții care ne controlează; ne-ar trebui un angajat numai ca să optimizăm toată activitatea de control", spune Ștefan Gadola, proprietarului Restaurantului Carrousel.

"De un an și ceva industria organizării de evenimente este blocată, iar perspectivele sunt catastrofale. Vrem să formăm un grup care să vină cu soluții bazate științific, care să permită revenirea treptată la activitatea de dinainte, să existe o abordare structurală și sustenabilă. E nevoie de mai multe măsuri de susținere acum" este de părere Ana Aursulesei, reprezentant al festivalurilor Untold și Neversea. 

Vor să funcționeze măcar cu 30% din suprafață

"Sunt 25.000 de clujeni implicați în industria ospitalității aflați într-o situație disperată. O să ajungem să înființăm zeci și zeci de cabinete medicale, psihologice, psihiatrice, de avocatură - pentru divorțuri, conflicte în familie. Dincolo de sănătatea medicală, există și cea familială, comunitară, spirituală, care toate sunt afectate în prezent

Protestul nostru, din HoReCa, nu este unul al disperării, ci al întoarcerii la normalitate. Nu vrem să fim parazitul guvernului, ci un contributor la bugetul de stat. Noi ne-am descurca și dacă am funcționa măcar cu 30% din suprafața localurilor", consideră Marcelus Suciu, fondatorul rețelei de restaurante Marty.

Fondatorii business-urilor locale din industria ospitalității au înregistrat luni Asociația HoReCa Cluj, inițiată de 13 membri, printre care se numără restaurantele clujene Barraca, Marty, Carrousel, Nuka, Toulouse, festivalurile Untold, Electric Castle, Hotelul Grand Napoca.

Cererile întreprinzătorilor din ospitalitatea clujeană

Principalele cerințe ale HoReCa Cluj sunt decuplarea industriei de rata minimă de infectare cu Covid-19 de 3,00 la mia de locuitori, renunțarea la ora limită de funcționare stabilită la 18:00 pentru unitățile comerciale, reducerea impozitului pe clădiri cu până 50%, măsuri financiare compensatorii și urgente din partea statului pentru domeniul ospitalității, cel mai afectat de restricțiile de pandemie, prezența unui membru al asociației în Comitetul Județean pentru Situații de Urgență.  

Comenteaza