1968 în istoria Europei (II)

1968 în istoria Europei (II)

(Urmare din ediţia de ieri)

Este nevoie de cercetare istoricã serioasã (care este altceva decât literatura de impresii) pentru a capta anul 1968 în ceea ce a fost efectiv: momentul din care au plecat tendinţe divergente, caracteristice pentru deceniile de pânã în 1989.

Este clar cã, de pildã, 1968 a adus în Europa o nouã sensibilitate, cãreia, în prima fazã, Camus, Marcuse, Sartre i-au dat expresia filosoficã cea mai elaboratã, scrierile acestora fiind lecturile studenţilor (inclusiv ale celor care eram la Cluj). Nu se poate tãgãdui cã unele grupuri teroriste din Germania de mai târziu s-au constituit plecând din compozitele mişcãri de protest.

Este incontestabil cã un anumit “stângism” de atunci se resimte în gândirea europeanã, pânã în “populismele” din politici de astãzi. în 1968 s-a prãbuşit, de fapt, “universitatea veche” a Europei (antrenând criza rigorilor ei profesionale şi etice, dar şi relaxând elitismul şi opreliştile ei), lãsând locul unei reorganizãri care nici astãzi nu este încheiatã, de care şi acum diverse grupuri trag într-o direcţie sau alta.

1968 şi anii din jur au fost formatori pentru liderii care şi-au spus pânã la urmã cuvântul în organizarea lumii care a urmat: Bill Clinton, Gerhard Schröder sunt doar vârfurile cele mai cunoscute. Acei ani au fost anii emergenţei a numeroase conceptualizãri noi în filosofie, sociologie, istoriografie, economie.

Filosofia, ca sã mã opresc la optica sintetizatoare a evoluţiilor istorice, a intrat în schimbãri care încã nu sunt încheiate: “paradigma acţiunii”, de care John Dewey, Gramsci, mai târziu Karel Kosik în Cehoslovacia şi “şcoala de la Korcula” în fosta Iugoslavie şi mulţi alţii, din şcoli de gândire diferite, îşi legaserã convingerile, a fost înlocuitã cu “paradigma comunicãrii”, ce este forţatã acum, de argumente, sã încorporeze “paradigma conştiinţei de sine”.

Pentru orice curent important al gândirii europene, 1968 a fost o provocare durabilã. Cum au evoluat paradigmele gândirii vom arãta în articolele urmãtoare.

Comenteaza