Autostrada Transilvania, de la proiect la demagogie

Autostrada Transilvania, de la proiect  la demagogie
Autostrada A3, care urma să lege municipiul Braşov de graniţa României cu Ungaria, la Borş, a fost proiectată în 2003, în perioada administraţiei PSD. Traseul stabilit era: Braşov - Târgu Mureş - Cluj-Napoca - Oradea/Borş.

Pentru construcţia autostrăzii a fost încheiat un contract cu compania americană Bechtel, în valoare de 2,2 miliarde de euro. Cei peste 400 km de autostradă constituie unul dintre cel mai mari proiecte de infrastructură dezvoltate în ultimii ani în Europa. Obiectivul a primit numele Autostrada Transilvania şi a fost susţinut cu entuziasm de politicienii ardeleni, mai ales cei din PSD, dar şi din UDMR.

Lucrările au început la data de 16 iunie 2004, cu inaugurarea şantierului de la Săvădisla, centrul de comandă al viitoarei autostrăzi. Îmi amintesc şi azi bucuria şi mândria tuturor celor prezenţi acolo, asistam la un moment special, primul proiect de anvergură naţională în infrastructură era lansat la Cluj cu sprijinul şi implicarea a trei dintre cei mai respectaţi şi valoroşi miniştri ai istoriei post-decembriste, Ioan Rus, Vasile Dâncu şi Vasile Puşcaş.

După venirea la putere a alianţei Dreptate şi Adevăr, la sfârşitul anului 2004, lucrările la autostradă s-au blocat. Sub pretextul punerii în aplicare a platformei lor justiţiare, pretinzând că există neregularităţi în contract si că preţul este prea mare, alianţa portocalie a decis renegocierea înţelegerii cu Bechtel, astfel că timp de aproape un an execuţia a fost oprită.

Când lucrările au fost totuşi reluate, mai mult la presiunile Ambasadei Statelor Unite, guvernanţii au afirmat că au obţinut condiţii mai bune de la firma americană. De fapt, lucrurile au stat tocmai pe dos, negocierile având loc în plină euforie imobiliară, astfel că preţurile la terenuri, materiale de construcţii şi forţă de muncă crescuseră enorm între timp.

Ultimii ani de guvernare PDL au marcat realizarea cu mari întârzieri a proiectului, astfel că după 6 ani de la începerea lui au fost terminaţi doar 40 km din ce 415 preconizaţi. Termenul iniţial de finalizare, anul 2012, este imposibil de atins, astfel că darea în folosinţă a întregului obiectiv va fi amânată cu 62 de ani, în ritmul în care a decis PDL, aducând cu sine prejudicii economice mari pentru zona noastră şi contabilizarea unui număr mare de pierderi de vieţi omeneşti cauzate de accidentele rutiere.

Costurile au crescut extrem de mult; dacă la început se vorbea despre un preţ prea mare acceptat de administraţia PSD, azi ne amintim cu nostalgie de acea sumă, având în vedere că acum se estimează un cost total cel puţin dublu pentru finalizarea autostrăzii, peste 11 milioane de euro/km. Astfel, se va ajunge la un cost pe kilometru mai mare decât în cazul unor autostrăzi din tundra norvegiană sau din zone de război cu terenuri minate, cum este Kosovo, unde Bechtel are lucrări similare.

Vina pentru întârzieri aparţine actualei administraţii, care a derulat foarte încet exproprierile de terenuri şi eliberarea lor de sarcini, punând compania constructoare în imposibilitatea de a lucra. De asemenea, banii datoraţi de stat au fost viraţi cu întârziere în conturile prestatorului, iar penalităţile au fost plătite din banii contribuabililor. Toată acţiunea actualei guvernări portocalii a fost împotriva proiectului!

Liderii PDL au venit cu tot soiul de idei năstruşnice pentru a-şi acoperi incompetenţa, propunând o nouă renegociere, un parteneriat public-privat, un credit-furnizor, o împărţire a proiectului pe mai multe segmente sau chiar amânarea lui. Guvernarea de dreapta a lui Băsescu nu este capabilă să ducă la bun sfârşit nici măcar proiectele începute de PSD!

Pe vremea când era ministru al Transporturilor, actualul preşedinte, Traian Băsescu, a declarat că România nu are nevoie de autostrăzi. Între timp părea că s-a răzgândit, dar colegul său de partid, fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat recent că "Autostrada Transilvania este o prostie". Pe cine mai conving oare declaraţiile optimiste ale lui Emil Boc în privinţa acestui proiect când nici măcar colegii săi pedelişti nu sunt de acord cu el, iar realitatea ne arată că autorităţile nu sunt capabile să-l pună în practică?

Iată cum un proiect de tip esenţial, un proiect cu adevărat orientat spre binele public şi care generează bunăstare a fost îngropat de guvernanţi şi politicieni mici, cu mize şi interese meschine, proprii sau de grup.

Unde s-a pierdut mult vestitul dicton al concitadinului nostru, actualul prim-ministru Emil Boc, "Autostrada TRANSILVANIA se execută, nu se discută"? În negura căror interese sau a căror oceane de demagogie politică? Despre aceeaşi demagogie infinită putem vorbi şi în cazul finului lui Boc, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe, care săptămâna trecută a venit cu ideea năstruşnică de a-şi asuma în numele judeţului o parte din autostradă. Eu, personal, m-am săturat de felul în care ni se face agenda publică cu mari proiecte pe care nu le mai vedem concretizate. Am avut 700 km de drumuri judeţene, am avut spital regional şi acum avem autostradă. În declaraţii. În realitate, avem demagogie şi minciună. Sper ca liderii locali portocalii să se oprească aici şi peste o lună - două, când vom vedea că şomajul a crescut, că investitorii pleacă, că sărăcia e tot mai mare, să nu ne propună să lansăm nave spaţiale în Cosmos cu fotografiile "MULT IUBIŢILOR CONDUCĂTORI".
În scopul promovării României!

Autostrada Transilvania are o mare importanţă pentru România, în general, şi pentru Ardeal, în special. Avantajele economice sunt evidente; o autostradă înseamnă mult mai mult decât un simplu coridor de circulaţie; un astfel de proiect aduce investiţii, turişti, notorietate şi bunăstare zonelor limitrofe. Dacă ar fi cuantificate şi oportunităţile ratate prin întârzierea finalizării acestui proiect, pierderile României ar fi mult mai mari.

Este de datoria tuturor politicienilor să susţină acest proiect, în special a celor din Ardeal. Interesul naţional este mai presus de culoarea politică şi interesele de grup, iar această autostradă va aduce mari beneficii tuturor locuitorilor, propulsându-ne cu un pas mai aproape de lumea civilizată din care toţi dorim să facem parte. Avem nevoie de Autostrada Transilvania, avem nevoie de proiecte esenţiale!

Aurelia CRISTEA
este vicepreşedinte al PSD Cluj

Acest articol este o opinie şi nu reprezintă poziţia redacţiei

Comenteaza