CCMA, platformă inovatoare de parteneriat public-privat

CCMA, platformă inovatoare de parteneriat public-privat
În cele 78 de zile scurte ale gu-vernării Mihai Răzvan Ungu-reanu a existat o iniţiativă (prima în istoria capitalistă a României) care nu a avut practic nici o critică deschisă, şi anume crearea Consiliului Consultativ al Mediului de Afaceri (CCMA).

Un grup de specialişti care trebuiau să stea cu stetoscopul pe economie şi să găsească soluţii de terapie intensivă pe care ulterior să le prezinte premierului într-o formă care să poată fi pusă în practică. Temele de lucru erau cele care frământă mecanismele de funcţionare normală ale statului şi ale afacerilor: creşterea economică, combaterea evaziunii fiscale, parteneriatele public-private şi atragerea de fonduri europene - care frământă în primul şi în primul rând prin faptul că veniturile statului sunt grevate activ sau pasiv de zeci de miliarde de euro. Şi nimeni nu-şi putea imagina că se poate veni cu atâtea idei şi soluţii în mai puţin de 60 de zile. Tocmai de aceea n-am nici un dubiu că guvernul Victor Ponta va continua demersul şi că va aduce alături de el specialişti care au dat valoare adăugată României şi care-l vor putea consilia în actul de guvernare economică.

Dar nu despre CCMA la nivel guvernamental vroiam să scriu aici. E doar un gând, dar dacă formula unui CCMA ar putea fi replicată şi adaptată la nivelul fiecărei administraţii locale, indiferent de ierarhia ei, fiecărei instituţii de învăţământ, fiecărei instituţii sanitare, ce s-ar întâmpla? Asta ar însemna, scurt spus, ca prefecţii, preşedinţii de consilii judeţene sau locale, rectorii sau directorii de licee, şcoli, spitale să facă apel la 10-20 de minţi luminate din afacerile locale care aduc valoare adăugată judeţului sau oraşului şi care să-i ajute într-un cadru formal în găsirea de soluţii în problemele de zi cu zi din administraţie. Nu cred nici o clipă că liderii de business local care conduc afaceri de miliarde, antreprenorii mici sau mijlocii, şefii de multinaţională, consultanţii cu prezenţe locale, bancherii sau alţi reprezentanţii ai mediului de afaceri ar refuza, odată chemaţi, să facă parte dintr-o structură similară CCMA, care să găsească soluţii pentru a optimiza activităţile administraţiei de pe plan local.

Ar fi o platformă absolut normală de comunicare şi consultare între o administraţie care are inevitabile limitări în a gestiona creşterea economică, a atrage fonduri europene, a combate evaziunea fiscală şi a demara parteneriate public-private şi grupurile de afaceri influente pe plan local care au tot interesul să dea ceva înapoi comunităţii. Ar fi şansa de a se cataliza, fără a se aştepta telecomenzi de la nivel central, master planuri de parteneriat public-privat pe plan local şi chiar de a găsi soluţii de finanţare şi derulare a acestora, tot pe plan local. Ar fi calea raţională de a alinia în următorul ciclu academic programa educaţională la cererea pieţei muncii, lipsa de sinergie elementară din prezent fiind principala frustrare a mediului de afaceri, a celui academic şi a absolvenţilor de învăţământ superior, care devin încet-încet principalul bun de export al României. Ar putea oferi, în sfârşit, o soluţie pentru un management perfomant al spitalelor. Imaginaţi-vă progresul pe care l-ar putea aduce într-o instituţie sanitară un "advisory board" format din oameni de afaceri care să consilieze planificarea, prioritizarea şi standardizarea achiziţiile publice.
Nu este deloc ceva fantezist ca parteneriatul public-privat să îmbrace această formă de conlucrare demarată prin CCMA, de la nivel central, prin care, în afara unui cadru instituţional prea stufos (de fapt, se poate în afara oricărui cadru instituţional), instituţiile publice locale să cheme fără teamă în ajutor liderii de afaceri care probabil de-abia aşteaptă să vină în sprijinul (re)startării proiectelor locale. Experienţa funcţionării CCMA central poate fi împărtăşită fără probleme celor locale, principiile de bază, regulile de comunicare, mecanismele de lucru fiind, de fapt, proprii oricăror instituţii neutre şi nonpartizane.

CCMA-urile locale ar fi, poate, think-tank-urile care să dezvolte de jos în sus o cultură capitalistă necesară funcţionării economiei de piaţă, în care relaţia dintre stat şi instituţiile lui şi mediul de afaceri să ofere în adevăr soluţiile de progres pentru România.

 

 

Comenteaza