Un consilier județean câștigă procesul cu… Consiliul Județean. Judecătorii au dat pentru el timpul înapoi

Un consilier județean câștigă procesul cu… Consiliul Județean. Judecătorii au dat pentru el timpul înapoi

O greșeală gravă făcută de un funcționar al Consiliului Județean a viciat rezultatul unei licitații în 2013. Mai multe firme au pierdut milioane de lei. Așa că, de cinci ani, o ținem tot într-un proces.

Consiliul Județean (CJ) are un sistem electronic de numărare a voturilor. Apeși pe un buton și ai optat între ”da”, ”nu” sau ”abținere”. Așa că sunt consilieri județeni care participă la ședințe cu maximă ”discreție”. Îi vezi că sunt acolo și ai fi curios să afli cum le sună vocile, dar ei nu sunt prezenți cu glasul, doar cu… degetul. Nu e o răutate gratuită; în deliberativele locale se dezbat situații, se întorc hotărâri pe toate fețele, iar un om fără puncte de vedere nu își are scaunul. Ce locuitori tăcuți ai județului reprezintă el? Scuze pentru introducerea prea lungă, dar un astfel de ”deget” este Alin Popovici, de la PSD.


Iată că Popovici a grăit, dar prin avocata sa. Omul este fericitul câștigător al unui proces în care a dat în judecată chiar Consiliul Județean. Alin Popovici este unicul acționar și directorul general al unei societăți de transport rutier de persoane, Auto Trust Corporation SRL, care efectuează curse pe rute județene. Iar transportul județean de persoane este organizat și verificat de CJ.


Proces pe grupele de trasee Cluj - Turda și Turda - Mihai Viteazu


Despre ce este vorba în proces? Foarte complicat de explicat. Glumind puțin, pare că nici judecătorii care au dat sentința nu au înțeles speța. Pe scurt, Auto Trust Corporation SRL, membră Alis Grup, a pierdut o licitație organizată de Consiliul Județean în 2016. Licitația se referea la grupele de trasee Cluj - Turda și Turda - Mihai Viteazu, pe care societatea le operase încă din 2007. Nemulțumit, Popovici a contestat decizia la tribunal și, după doi ani, a câștigat procesul.


Am mai scris, dar a trecut ceva timp de atunci, că reprezentantul Autorității Județene de Transport din CJ, un anume domn Octavian David, a încurcat borcanele la licitația pentru traseele de transport județene în 2013. Din neatenție sau din incompetență, a confundat grupele de trasee din programul de transport cu traseele individuale; omul a viciat rezultatul final al licitației. Cum vom vedea mai târziu, unele firme au pierdut MILIOANE de lei. Firme ca Daghemana sau Fany au fost primele afectate. „Pierdem în jur de 100 de milioane de lei vechi pe lună", spunea Dan Gheorghieş, patronul societăţii Daghemana.

Chemat ca martor la un proces, David a recunoscut că a bulversat transportul de persoane clujean prin grave greşeli. Declaraţia sa l-a făcut pe un avocat să îl ia peste picior: „Cu toate erorile pe care le-aţi făcut, încă nu aveţi niciun dosar penal?". Funcționarul a fost sancționat cu 10% din salariu pe trei luni, iar adevăratele pagube s-au produs în bugetele firmelor de transport.

Chiar dacă rezultatul a fost viciat, CJ a decis să îl valideze. Numai că prefectul a atacat hotărârea de Consiliu Județean (HCJ 424/2013) în contencios administrativ și a câștigat. În urma acțiunii prefectului, instanța a decis, la început de 2016, să anuleze rezultatul licitației pentru grupele de trasee, care a trebuit organizată din nou. Și aici vine un detaliu valoros, chiar dacă greu de înțeles pentru cei din afara fenomenului: după anularea atribuirii, Autoritatea Rutieră Română, cea care face parte dintr-o comisie paritară și care eliberează licențele de traseu după ce licitațiile sunt validate de Consiliul Județean, s-a uitat la lege și a decis că NU SE MAI POATE LUA ÎN CALCUL VECHIMEA PE TRASEE.  Vorbim despre perioada neîntreruptă de deţinere a traseului, care nu a fost luată în considerare, deoarece s-a considerat că licenţele nu au fost retrase, ci anulate. Vechimea este un element-cheie din punctajul licitațiilor din transportul rutier de persoane, care dă voie unei societăți să își păstreze trasee câștigate într-o licitație precedentă. Unii juriști consideră că acest concept de vechime nu are logică, dar legiuitorul s-a gândit să dea șanse de continuitate societăților de transport. Dacă am devenit prea tehnici, ne cerem scuze, dar despre asta a fost vorba în tot procesul. Fără punctajului pe vechime, Auto Trust Corporation a pierdut cele două grupe de trasee la licitația din 2016. S-au impus Fany, pe Cluj - Turda, și Agrar SRL, firmă venită tocmai din Dâmbovița, pe Turda - Mihai Viteazu.

Și acum ajungem în zilele noastre. Instanța a decis acum ca licitația din urmă cu doi ani să se anuleze și să fie organizată alta, atenție!, luându-se în considerare vechimea din 2013. Judecătorii par să fi descoperit saltul în timp, întrucât hotărârea dă practic ceasurile înapoi. Sunt doi ani de când alte firme operează traseele; este cel puțin ciudat să ignori faptul că acestea au câștigat de bună credință licitația din 2016 (nu apare nicăieri vreo referire la fraudă) și că au acumulat o vechime la rândul lor.

Iată soluția Tribunalului Cluj, menținută de Curtea de Apel. ”Admite în parte cererea de chemare în judecată, formulată de reclamantul Auto Trust Corporation SRL, în contradictoriu cu pârâţii Consiliul Județean Cluj, Autoritatea Rutieră Română, Autoritatea Rutieră Română Cluj, intervenienţii Fany Prestări Servicii SRL şi Agrar SRL. Dispune anularea parţială a Hotărârii Consiliului Judeţean Cluj nr. 88/25.04.2016 şi a operaţiunilor administrative care au stat la baza emiterii acestei hotărâri, sub aspectul atribuirii licenţelor de traseu pentru traseele 153-155 şi 160-164, cuprinse în Programul de transport public de persoane prin curse regulate în trafic judeţean pe anii 2014-2019. Dispune anularea licenţelor de traseu emise de pârâta Autoritatea Rutieră Română, conform anexei la Hotărârea Consiliului Judeţean Cluj nr. 88/25.04.2016, pentru traseele 153-155 şi 160-164. Obligă pârâtul Consiliul Județean Cluj să reia procedura de atribuire a traseelor 153-155 şi 160-164, prin aplicarea criteriului de atribuire privind vechimea pe traseu, prin raportare la situaţia operatorilor existentă la data de 29.11.2013”.

Cine plătește despăgubiri?


Foarte interesant ce spune avocatul Auto Trust Corporation SRL, Cristina Boncaciu, în TurdaNews.net.  ”Vom repune pe rol si Dos. 3457/117/2017 al Tribunalului Cluj Sectia de contencios administrativ și fiscal pentru a recupera prejudiciile cauzate Auto Trust SRL ca urmare a neprestării activității de transport pe cele opt trasee în această perioada (aprilie 2016- septembrie 2018)”.

 Să vedem cum stă Auto Trust Corporation, din punct de vedere financiar, după pierderea curselor. Iată evoluția cifrei de afaceri a companiei, pe ultimii ani, așa cum apare pe termene.ro:


2014, opera traseele - 3,6 milioane de lei

2015, opera traseele - 4,5 milioane de lei

2016, a operat traseele până la 1 mai - 2 milioane de lei

2017, nu a mai operat traseele - 0,8 milioane de lei. 


Ne uităm și la profit/pierderi, care ne arată că Popovici merge spre faliment. Din 2016, Auto Trust Corporation e serios pe minus:

2014: 1.809 lei

2015: 345.972 lei

2016: - 1.238.180 lei

2017: - 497.264


Și acum, o întrebare. Dacă instanța va impune Consiliului Județean să îi achite lui Popovici despăgubiri, cine va băga mâna în buzunar: cetățeanul nevinovat al județului, care nici nu știa de situația aceasta (prin bani din bugetul județului), sau funcționarul care a încurcat licitația din 2013?

O altă întrebare este ce se va întâmpla mai departe? Nici Nostradamus nu s-ar descurca. În mod normal, în 2019 vine o nouă licitație, pentru că urmează să înceapă programul de transport 2019-2025. Și sunt multe elemente pe care decizia judecătorilor le-a băgat în ceață. Dar despre asta poate altă dată.

Iată cele două grupe care au făcut obiectul procesului:

Traseul 153 – Turda Autogara Sens Vest -Feleacu – Cluj-Napoca
Traseul 154 – Turda AT Sens Vest - Ceanu Mic - Aiton
 Traseul 155 - Turda AT Sens Vest - Copăceni

Traseul 160 – Turda AT Sens Vest – Mihai Viteazu -Cornești
Traseul 161 – Turda AT Sens Vest – Mihai Viteazu – Cheia
Traseul 162 – Turda AT Sens Vest – Bogata- Călărași
Traseul 163 – Turda AT Sens Vest – Moldovenești – Bădeni
Traseul 164 – Turda AT Sens Vest – Moldovenești – Podeni

Comenteaza