Cele mai bune mașini second pe care le poți cumpăra cu 10.000 de euro
- Scris de Ziua de Cluj
- 24 Mai 2015, 16:04
- Life
- Ascultă știrea

75% din mașinile second hand cu prețul de vânzare între 8.000 și 12.000 de euro sunt fabricate între 2007 și 2011, iar vârsta medie pentru acest segment de mașini este de 6 ani și 7 luni. La capitolul motorizări, 70,3% din mașinile aparținând acestui segment de preț au o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.500 și 2.000 cmc. Urmează mașinile cu motoare între 2.000 și 3.000 cmc. (20,7%), sub 1.500 cmc. (7.9%) și peste 3.000 cmc. (1,1%).
Cât despre caroserii, cele mai vândute tipuri sunt berlină (38,3%), break (21.5%) și hatchback cu cinci uși (10,3%). Dacă la mașinile de până în 5.000 de euro, clasa auto dominantă este cea mică, în acest caz, segmentul este condus de clasă compactă cu 22% din oferte. Urmează mașinile din clasă mare, cu 20,5% și clasă compactă premium, cu 16,4%. Folosind instrumentul de calcul al costului pe cinci ani, portalul a elaborat o analiză pe mai multe mașini second al căror preț corect variază în jurul a 10.000 de euro.
La un buget de 10.000 de euro, oferta de mașini este destul de variată, chiar și în cadrul aceleiași clase. Cu 10.000 de euro poți achiziționa fie un Opel Astra din 2012, dar cu mulți kilometri, fie o mașină din 2009-2010, dar puțin rulată. Același lucru se întâmplă și în cazul motorizării. Cu același buget, poți opta pentru o mașină mai nouă, dar un motor mai mic, probabil benzină, fie pentru o mașină mai veche, dar cu motor mai mare, diesel.
Pentru a determina într-un mod cât mai relevant care sunt cele mai bune mașini din clasă compactă, au fost luate în considerare doar mașini cu același an de fabricație, în acest caz 2011. Costul cu combustibilul a fost calculat la un rulaj anual de 15.000 km, dintre care 85% în urban. Pe primul loc a ieșit Opel Astra diesel, cu un cost total estimat de 12.164 de euro. Clasificarea s-a făcut în funcție de costul total (mai mic = mai bun).
Având în vedere că mașina costă pentru început 10.000 de euro, rezultă că un cumpărător de Astra ar trebui să mai plătească 2.500 de euro în 5 ani. În această sumă intră următoarele: asigurarea - 943 euro (șofer de 30-40 de ani, fără antecedente); impozitul și rovinietă - 308 euro (medie la nivel național); reparațiile / reviziile - 1.769 euro (în reprezentanță, doar piese originale; preț de vânzare după 5 ani - 5.248 euro (mașina pierde în cinci ani 4.302 euro).
Pe locurile următoare s-au clasat Volkswagen Golf diesel, Mazdă 3 diesel, Mitsubishi Lancer benzină, Skoda Octavia diesel și Ford Focus benzină. Dintre cele șase modele selectate, cel mai mic cost cu reparațiile și reviziile îl are Opel Astra, urmat de Golf și Octavia. De partea cealaltă, la capitolul depreciere, mașina care își păstrează cel mai bine valoarea în timp este Mitsubishi Lancer, urmat de Opel Astra și VW Golf. În general, mașinile pe benzină tind să își păstreze mai bine valoarea în timp decât cele pe diesel.
Toate mașinile au ca an de fabricație 2010. Costul cu combustibilul a fost calculat luând în considerare un rulaj anual de 15.000 km, dintre care 85% în urban. La clasa mare, mașina câștigatoare este un Opel mai vechi cu un an, modelul Insignia diesel. Acesta scoate din buzunar în cinci ani de zile 12.318 euro. În sumă intră: asigurarea - 1.109 euro (șofer de 30-40 de ani, fără antecedente); impozitul și rovinieta - 338 euro (medie la nivel național); reparațiile - 1.536 euro; preț de vânzare după cinci ani - 7.384 euro (mașina pierde 2.987 euro). Pe locurile următoare se clasează VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb și Citroen C5.
Dintre mașinile selectate, la capitolul cost combustibil cel mai bine stă Ford Mondeo. Spre comparație, un proprietar de VW va plăti pe motorină cu 700 de euro mai mult după cinci ani, față de un proprietar de Mondeo. Passat are niște costuri mai mici cu reparațiile și o depreciere mai bună, fapt ce îl ajută să își păstreze mai bine valoarea pe termen lung.
VeziCâtFace.ro a analizat comparativ două seturi de date ce însumează 100.000 de anunțuri de vânzare pentru mașini second hand din România. Datele au fost culese în octombrie 2013, respectiv mai 2015. Pentru prelucrare au fost folosite instrumentele proprii de calcul al prețului corect și al costului total.