Cum arăta Clujul în secolul al XIX, într-o expoziție inedită. Stârnim curiozitatea cu Piaţa Unirii în zi de târg

Cum arăta Clujul în secolul al XIX, într-o expoziție inedită.  Stârnim curiozitatea cu Piaţa Unirii în zi de târg

Dacă doriţi să vedeţi cum arăta Clujul în secolul al XIX-lea, treceţi pe la Muzeul de Istorie a Transilvaniei. În expoziţia “Mari fotografi din Transilvania”, veţi descoperi câteva imagini deosebite, realizate de Ferenc Veress, cu Piaţa Unirii în zi de târg, pe când Biserica Sfântul Mihail era încă înconjurată de clădiri, în care funcţionau prăvălii. 

Expoziția are un aport istoric și ilustrativ, prin prezentarea unor mari fotografi transilvăneni, fără a căror pasiune nu am avea astăzi parte de adevărate mărturii ale evenimentelor care au influențat atât de profund secolele XIX-XX’’.

Ferenc Veress s-a născut la Cluj, în 1832. Ca adolescent, a studiat meșteșugul aurăritului, la Aiud, unde a intrat în contact cu Miklós Zeyk, primul ardelean familiarizat cu procedeele fotografice ale lui Daguerre şi Talbot. Activitatea lui Veress a fost sprijinită de unul dintre cei mai importanți oameni de cultură ardeleni, contele Imre Mikó, fondatorul Societăţii Muzeului Ardelean. Veress Ferenc a fost unul dintre primii intelectuali ardeleni care au militat pentru crearea unei comisii mixte, maghiaro-româno-săseşti, cu rolul de a identifica toate personalitățile și monumentele culturale şi istorice din patrimoniul celor trei etnii, care meritau să fie imortalizate prin fotografie. Fotograful clujean a participat cu primele sale experimente de fotografie color la Expoziția Mondială de la Paris, din 1889.
 
Alexandru Roşu, considerat primul fotograf român bistrițean, şi-a început activitatea în anul 1881, lăsând posterității un număr considerabil de fotografii, de la portrete ale fruntaşilor memorandişti la grupuri, peisaje şi aspecte ale oraşului, multe considerate de specialişti ca inedite. 
 
Fotograful Samoilă Mârza a intrat în istoria României cu apelativul de Fotograful Unirii. Cele șase imagini surprinse de Mârza la 1 Decembrie 1918 la Alba Iulia, cu prilejul Marii Adunări Naționale, care a consfințit Unirea Transilvaniei, Banatului, Crișanei și a Maramureșului cu România, imagini unicat, sunt parte incontestabilă a tezaurului românesc. Aceste imagini sunt singurele care confirmă vizual întregirea României Mari, dar şi evenimente ulterioare acestui moment: vizita generalului Berthelot la Alba Iulia 1919, construirea Catedralei Încoronării și încoronarea suveranilor României Mari la Alba Iulia la 15 octombrie 1922.
 
Szabo Gábor a rămas în memoria făgărăşenilor ca maestrul artei fotografice din zonă, în condiţiile în care în Făgăraş activau în aceea perioadă un număr impresionant de ateliere raportat la dimensiunea urbei. Şi-a început activitatea în anul 1936, iar aparatul său a surprins toate evenimentele importante din zonă, de aici şi numărul mare de fotografii din perioadă.
 
Prin intermediul fotografiilor realizate în aproximativ 4 decenii de activitate, Suba Zoltán poate fi considerat un „cronicar” al oraşului Baia Mare, deoarece a imortalizat atât oamenii care au trăit aici şi în localităţile din împrejurimi, cât şi evoluţia urbană a oraşului. După preluarea puterii politice de către regimul comunist, pe lângă fotografiile-portret, peisajele din natură şi imaginile cu oraşul vechi, a realizat fotografii de reportaj având ca tematică diferite evenimente politice (1 mai, 23 august), sociale, culturale şi sportive. 
 

Expoziţia poate fi vizitată până pe 1 septembrie 2019, la sediul MNIT, din str. C. Daicoviciu, nr. 2, Cluj-Napoca. Tarife: adulți: 10 lei/persoană, pensionari: 5 lei/persoană și elevi, studenți, persoane adulte cu handicap mediu sau ușor, posesori card „Euro 26”: 2,5 lei/persoană. Plata se poate face numerar sau cu cardul

PROGRAM DE VARĂ   

MARŢI, MIERCURI, JOI, SĂMBĂTĂ, DUMINICĂ:  ORELE 11.00 – 18.00

VINERI: ORELE 12.00 – 20.00

 Luni: închis

Comenteaza