Locuieşte în Elveţia, dirijează la Cluj şi călătoreşte în toată lumea
- Scris de Ovidiu Cornea
- 25 Iun 2011, 00:12
- Life
- Ascultă știrea

Activitatea sa profesională este însă mult mai complexă: are la activ colaborări în domeniul muzicii simfonice, dar şi al operei, în Elveţia, Germania, SUA, Olanda sau Marea Britanie. Moldoveanu a discutat cu ZIUA de CLUJ pe un ton relaxat, într-o pauză de la repetiţia generală a ultimului concert din actuala stagiune a filarmonicii. Artistul a vorbit despre viaţa din Ţara Cantoanelor, despre cum arată o zi de muncă a unui dirijor, dar şi despre proiectul viitoarei săli de concerte din Cluj.
Cum se împacă un artist cu viaţa din Elveţia, o ţară cunoscută mai mult prin prisma băncilor?
Locuiesc în Elveţia de foarte mult timp, de 30 de ani. Nu se mai pune întrebarea de a mă împăca. Acolo trăiesc, nu numai băncile aparţin ţării, aparţin şi plaiurile mioritice, alpine, şi nu carpatine. Au şi ei vaci, brânză telemea ca în România. Nu este nicio diferenţă din punctul ăsta de vedere.
Dintre numeroasele ţări pe care le-aţi colindat, care vi s-a părut cea mai frumoasă?
Depinde dacă vorbim de cea mai frumoasă sau de cea unde mă simt cel mai bine profesional.
În care vă simţiţi cel mai bine profesional?
În Marea Britanie. De asemenea, mă simt foarte bine şi în SUA, şi nu zic asta doar că aşa dă bine, ci efectiv aşa mă simt.
Cum sunteţi privit în SUA ca european sau chiar ca est-european?
Să nu uităm că americanii au la bază europeni de acum trei generaţii. Americanii sunt mai deschişi vizavi de europeni decât suntem uneori noi, europenii, unii faţă de alţii.
Călătoriile pe care le faceţi vă ajută cu adevărat profesional sau vă obosesc?
Nu, nu este vorba de oboseală. Totuşi, fără să vreau să fiu foarte critic, nu este foarte firesc să parcurgi 260 de kilometri între Timişoara şi Cluj în şapte ore, aproape cât îţi ia să zbori până la New York.
Cum arată o zi de muncă a unui dirijor?
O zi de muncă arată foarte diferit, depinde în ce ţară eşti. Ziua de lucru cea mai complexă şi care îţi cere cel mai mult este una la o producţie de operă în SUA. Practic, lucrezi nouă ore plus pauzele, care se adună şi ele.
La prima impresie, nouă ore de muncă nu pare un timp chiar atât de lung. E vorba totuşi de o activitate mai intensă?
Vorbim de trei sesiuni de câte trei ore, în total nouă ore, de la 10:00 la 13:00, de la 15:00 la 18:00 şi de la 19:00 la 22:00, practic 12 ore de lucru de dimineaţa până seara, nu numai manual, ci şi creativ. Lucrul creativ este ceva mai diferit faţă de cel manual, trebuie să depui efort fizic, dar şi spiritual. De exemplu, în Marea Britanie ziua de muncă este foarte intensă, existând doar o repetiţie şi un concert seara. Asta înseamnă că poţi să zbori din Europa la Londra dimineaţa, iei taxiul, mergi la sala de repetiţie de la 15:00 la 18:00, de la 18:00 ai o pauză mică şi de la 18:30, concert şi la revedere. Este un program foarte comprimat, care nu se poate face decât de către persoane care sunt obişnuite cu acest ritm destul de torturant.
Cum arată o zi de vacanţă atunci când nu dirijaţi?
Mă uit dacă cerul e frumos, iau schiurile şi merg la munte. Schiul e un hobby, dar când mergi într-o ţară ca Elveţia, nu ai de ales şi devii schior, exact ca în Australia unde, dacă locuieşti acolo, nu ai de ales şi devii înotător.
Cât de optimist sunteţi în privinţa viitorului la Cluj, inclusiv în privinţa amenajării noii săli a filarmonicii?
Aici sunt, practic, acasă. Suntem ca o familie şi dorinţa mea este ca această colaborare cu primăria şi cu politicienii locali, care a evoluat până acum foarte pozitiv, să continue în acelaşi sens. Sperăm cât de curând să fie finalizat centrul cultural care va cuprinde şi o sală de concerte pentru noi. Acest centru nu va fi doar al filarmonicii, ci va fi al oraşului Cluj. S-a construit un stadion, hai să ridicăm şi un centru cultural. Prin asta dovedim că merităm să fim acceptaţi ca ţară europeană. Deşi suntem membri ai Uniunii Europene, nu suntem şi membri Schengen. Ăsta este un detaliu important şi cred că vom reuşi să fim mai respectaţi dacă ne vom ocupa aşa cum trebuie şi de cultură.
Ce şanse acordaţi Clujului în demersul de a deveni capitală culturală europeană?
Toate şansele şi sper să bem o cupă de şampanie cu acea ocazie.
Impresariat de o agenţie de prestigiu
Nicolae Moldoveanu, dirijorul orchestrei filarmonicii clujene încă din 2008, este impresariat de câteva luni de o renumită agenţie din domeniu, Columbia Artists Management Inc. Artistul are o activitate dirijorală bogată, între angajamentele sale recente numărându-se colaborări cu spectacole la instituţii precum Royal Opera House, cu Angela Gheorghiu, concerte cu Royal Philharmonic Orchestra sau Orchestra simfonică a oraşului Birmingham.