Motoarele de căutare ocupă locul 2, fiind preferate de 38% dintre utilizatori, social media, locul 3 (33%), urmate de ziarele tradiționale (18%), website-urile ziarelor (17%), website-urile posturilor TV (16%), posturile tradiționale de radio (11%), revistele tipărite, website-urile revistelor (câte 8%), radiourile online (4%), arată un studiu realizat de compania Nielsen pe 30.000 utilizatori de internet, din 60 de țări.
Psihologul Dan Ivănescu, președintele Asociației Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieții, susține că oamenii încă nu percep rețelele sociale ca fiind surse credibile, deoarece orice utilizator poate deveni furnizor de știri, iar acest mecanism predispune la o pondere mare de informații neverificate sau false.
“În rețelele sociale online există foarte multe surse de informare și mulți receptori. Orice persoană, sub un pseudonim sau în spatele unei fotografii false, poate răspândi știri false. Utilizatorii rețelelor au înțeles că social media nu reprezintă încă un furnizor de știri credibil, iar majoritatea folosește rețelele online mai mult pentru divertisment și socializare”, declară Ivănescu.
În același timp, specialistul consideră că mintea umană asociază televizorul cu acasă, cu intimitatea și confortul și îi este mai comod consumatorului să primească o știre video decât să căute, din sursă în sursă, în social media, o informație credibilă.
„Televiziunea este încă regele știrilor pe planetă deoarece utilizează elementele vizuale și auditive, deci este mai accesibilă unui public mai larg și are în spate oameni care pot fi trași la răspundere dacă transmit informații false. Rețelele sociale online încă nu au reușit să construiască o agendă media proprie.
Informațiile din media tradiționale sunt doar promovate pentru a crea dezbatere, nu şi create în interiorul rețelei. Nici conținutul informațional nu este adaptat încă la toate elementele multimedia folosite în social media, ştirile fiind prezentate mai mult sub formă de text și imagine, încă nu sub o formă atractivă pentru mintea umană”, remarcă psihologul.
Social media nu reprezintă un furnizor independent de știri, ci un mijloc modern de propagare a știrilor din mass-media clasice. “Probabil va veni și vremea când oamenii vor prefera să se informeze mai mult din rețelele sociale online decât de la televizor, însă doar în momentul în care jurnaliștii vor crea conținut special pentru social media și nu vor transpune în mediul online informațiile pe care le construiesc pentru media tradiționale.
În SUA, marile publicații au înțeles că rețelele pot fi folosite nu doar pentru a disemina informații și pentru a crește audiența unei știri din media tradiționale, ci pot reprezenta un mediu care produce știri de sine stătătoare. În România social media reprezintă o mică junglă în care știrile serioase și credibile dansează în aceeași horă cu știrile derizorii și false”, conchide Ivănescu.