Ce sfaturi le dă Papa catolicilor pe Twitter, YouTube şi Facebook

Ce sfaturi le dă Papa catolicilor pe Twitter, YouTube şi Facebook
Benedict al XVI-lea, prezent pe Twitter de o lună şi jumătate, a lansat joi un mesaj pozitiv, fără naivitate, pe tema reţelelor de socializare, în care îi invită pe catolici să se implice mai mult şi să utilizeze "vocea discretă a raţiunii" în faţa "informaţiilor excesive", relatează AFP.

Responsabilitatea şi "raţiunea" trebuie să se impună asupra "senzaţionalismului" şi "tonului prea puternic şi conflictual", a recomandat el.

"Bine valorizate, ele pot contribui la promovarea unor forme de dialog care, dacă sunt purtate cu respect, atenţie faţă de viaţa privată, responsabilitate şi fidelitate faţă de adevăr, pot să promoveze în mod eficient armonia familiei umane", subliniază Joseph Ratzinger.

Reţelele de socializare trebuie să fie locuri în care "sunt luaţi în serios cei care au idei diferite de ale voastre", adaugă el.

"A asculta" este prioritar, ci nu doar a copia pur şi simplu pasaje din Biblie, au explicat într-o conferinţă de presă oficiali din domeniul comunicării de la Sfântul Scaun. Cu toate acestea, în opinia lor, este legitim ca credincioşii catolici să îşi afirme convingerile.

În contextul în care o parte a Bisericii pare că nu a înţeles dimensiunea realităţii lor, Papa apreciază că pe Twitter, YouTube sau Facebook "te oferi pe tine însuţi" odată cu "întrebări despre dragoste, adevăr şi sensul vieţii".

Papa subliniază asupra pericolelor unor derive, în cazul în care "predomină senzaţioanlismul" şi dacă "se ridică voci pe un ton prea puternic şi conflictual", insistă el.

Potrivit unei anchete recente, realizate în Statele Unite şi citate de către Consiliul Pontifical pentru comunicaţii sociale, 53% dintre utilizatorii catolici de reţele de socializare afirmă că "nu au cunoştinţă despre vreo prezenţă a Bisericii Catolice" pe aceste reţele.

În fiecare an, cu ocazia Zilei Sf Francis de Sales, patronul jurnaliştilor, Sfântul Scaun publică un mesaj al Papei în vederea unei Zile Mondiale a Comunicaţiilor, la 12 mai.

Acest mesaj capătă o relevanţă deosebită, în contextul în care Papa a inaugurat, în octombrie, un "An al credinţei" şi consideră prioritară o "Nouă evanghelizare".

Benedict al XVI-lea este prezent pe Twitter începând de la 12 decembrie şi are peste 2,5 milioane de "followers", în nouă limbi, dintre care o parte s-au abonat la cont cu scopul de a-l critica sau insulta.

Mesajele sale în latină postate pe Twitter au depăşit şi 10.000 de "followers" pe săptămână.

Această prezenţă pe Twitter nu este evidentă. Monseniorul Paul Tighe, secretarul Consiliului pentru comunicaţii sociale, a urmărit în mod sistematic toate mesajele postate pe Twitter în zilele imediat următoare primei postări a Papei. Unele mesaje "vreau să îl oblige pe Papă să părăsească reţeaua", a povestit el, notând cu umor că vocabularul său s-a "îmbogăţit mult".

"Nu am fost surprinşi (de atacuri) şi nu ne-am gândit să ne retragem. Odată ce vrem să intrăm în dialog cu omul de azi, este un risc pe care ni-l asumăm", a adăugat "ministrul" Comunicaţiilor sociale al Papei, monseniorul Claudio Maria Celli, care a insistat asupra voinţei acestui Papă, ce are reputaţia că nu comunică prea mult, de a face acest pas.

"Trebuie să rămânem. O picătură de apă proaspătă într-un deşert spiritual poate face bine", a adăugat prelatul italian.

El i-a îndemnat pe abonaţii "binevoitori să reposteze mesajele Papei", apreciind că proporţia repostării, de şapte la sută, este prea slabă.

Celli a exclus posibilitatea ca Papa să îşi facă pagină pe Facebook. "Nu văd necesitatea, este prea personal", a apreciat el.

Tighe a subliniat asupra motivelor angajării Bisericii pe reţelele de socializare. "Această realitate nu este virtuală şi va dura. Nu este necesar să existe un dualism între on-line şi off-line", a declarat el.

Singurul imperativ pentru catolici "este să nu se lase niciodată implicaţi în conţinuturi care nu respectă persoane". "Doar pentru că este o reţea «socială», nu trebuie să facă loc unor comportamente anti-sociale", subliniază prelatul irlandez.

El denunţă riscul "anonimatului" şi "invizibilităţii" utilizatorului, dar şi riscul unui "ecou de cameră", utilizatorul urmărind doar ceea ce vrea el să caute.

 

Comenteaza