Parlamentarii clujeni se pun împotriva noului Cod Rutier

Parlamentarii clujeni se pun împotriva noului Cod Rutier
Amenzile uriaşe şi suspendarea dreptului de a şofa cu anii se pare că nu vor avea mare succes în parlament. În privinţa alcoolului la volan, părerile sunt împărţite.

Discuţiile şi disputele generate inclusiv în interiorul guvernului de proiectul ministrului Radu Stroe de modificare a Codului Rutier au determinat executivul să renunţe la planul de a-l adopta prin ordonanţă de urgenţă. Nivelul amenzilor, perioada pentru care poate fi suspendat permisul auto, precum şi dacă şi cu cât alcool „la bord" se poate conduce un autovehicul vor fi decise de parlamentari.

Trei au fost modificările propuse în noul Cod Rutier care au generat cele mai multe controverse. Prima a vizat creşterea substanţială a cuantumului amenzilor, care ar putea ajunge până la un maxim de 9.600 de lei, însoţită de o nouă prevedere, potrivit căreia neachitarea amenzii în 30 de zile duce la suspendarea permisului până la achitarea integrală a acesteia. Cea de-a doua modificare măreşte semnificativ perioada de timp pentru care poate fi suspendat permisul auto, până la doi ani în cazul accidentelor soldate cu vătămări corporale sau decesul unei persoane, dacă acest lucru s-a întâmplat sub influenţa alcoolului, circulând pe sens invers pe autostradă, depăşind limita de viteză de pe acel sector de drum cu mai mult de 60 km/h, nerespectând regulile de circulaţie la trecerea la nivel cu calea ferată sau şofând fără permis sau cu permisul suspendat. În plus, şoferii care produc accidente mortale din vina lor nu vor mai putea conduce niciodată. Cea de a treia măsură o reprezintă introducerea unui prag al alcoolemiei de 0,2%, până la care conducerea autovehiculului este permisă, coroborat, însă, cu coborârea de la 0,8 la 0,5% pragul de alcoolemie începând de la care conducerea unui autovehicul constituie infracţiune.

Poate cel mai calificat parlamentar clujean în domeniu este senatorul PNL Marius Nicoară. Fost instructor auto şi arbitru internaţional de automobilism, el nu este de acord cu înăsprirea sancţiunilor propusă de colegul său de partid din fruntea Ministerului de Interne. „Există unele prevederi excesive, care nu se justifică. O amendă de 2.000 de euro este o aberaţie. Niciun parlamentar nu câştigă atât într-o lună. Cineva cu un salariu de 300 de euro va avea nevoie de 10-15 ani să-şi plătească amenda, un student de unde va plăti o asemenea sumă? Suspendarea permisului pe un an, pe doi, este, de asemenea, excesivă. Eu cred că trebuie ţinut cont şi de circumstanţele în care s-a produs accidentul, poate fi neatenţie, poate fi un autobuz parcat şi, din cauza lui, să nu vezi la timp un pieton pe trecere, la fel la trecerea peste calea ferată. Eşti obosit, uşor neatent, mai poţi intra pe roşu fără să vrei. Se poate întâmpla", a explicat Nicoară. El este de acord, însă cu introducerea unui prag de alcoolemie sub care să fie permis condusul pe drumurile publice. „Un asemenea prag e în regulă, e european", a spus Nicoară.

Şoferiţă cu peste 20 de ani vechime şi expert în asigurări, vicepreşedintele PSD Cluj, deputatul Aurelia Cristea, e singura care susţine înăsprirea sancţiunilor. „Cred că trebuie măsuri severe. Sancţiunile sunt consecinţa faptului că nu se respectă regulile, iar nerespectarea regulilor ne costă bani şi vieţi omeneşti. Nu trebuie să discutăm cuantumul amenzilor, ci faptul că am încălcat regulile. De asemenea, după un accident cu victime e necesară o suspendare lungă a permisului de conducere, pentru că persoana care a produs accidentul are nevoie de reabilitare, de reechilibrare, astfel încât odată revenit la volan să nu mai producă un alt accident", a explicat Cristea. Ea apreciază, totuşi, drept rezonabil un prag al alcoolemiei de 0,2% până la care să fie permis şofatul pe drumurile publice.

Deputatul PDL Adrian Gurzău contestă înăsprirea sancţiunilor şi spune că o asemenea măsură nu va duce decât la stimularea mitei date agenţilor de circulaţie. „Amenzile trebuie corelate cu nivelul veniturilor, procente din salariul mediu probabil că ar fi varianta optimă. Trebuie ţinut cont de faptul că în ziua de azi şoferia nu mai e un lux. Posesorii de maşini sunt cei mai mari contributori la buget prin impozite pe autovehicule, taxe de drum, roviniete, taxe de autostradă, accize la benzină. N-avem drumuri în România - stai pe Valea Oltului în spatele unui camion până îţi rogi moartea, semnalizarea rutieră pe drumurile naţionale nu e în regulă - există limitatoare temporare de viteză, lăsate acolo şi după ce nu mai e nevoie. Întâi fă autostrăzi şi apoi înzeceşte amenzile. Fă autostrăzi şi promit că nu voi depăşi viteza legală nici măcar cu 1 km/h. Probabil, cei care au propus aceste modificări vor să stimuleze şpaga dată poliţiştilor. La un nivel rezonabil al amenzii nu rişti dosar penal pentru tentativă de mituire, dar, când ţi se cer 10.000 de lei, faci orice să scapi mai ieftin", a spus Gurzău.

El contestă şi interzicerea dreptului de a şofa cu anii. „Suspendarea permisului pe un an sau doi e mult prea mare, e abuzivă. Nu putem fi mai draconici decât alţii, trebuie să ne luăm după media europeană. Îi iei permisul pe doi ani unui şofer profesionist, îl laşi fără posibilitatea de a-şi mai câştiga pâinea. Cât priveşte asta cu permisul condusului cu alcoolemie mică, e băgată doar ca să acopere amenzile şi suspendările abuzive. De fapt întreg acest nou Cod Rutier e doar o temă menită să acopere teme mai sensibile, cum sunt Roşia Montană şi gazele de şist, în ideea că la şoferie se pricep toţi şi se vor uita doar la Codul Rutier în locul celorlalte subiecte", a conchis Gurzău.

Nici liderul UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente nu agreează modificările propuse în proiectul noului Cod Rutier. „E foarte bine că, până la urmă, au decis să trimită acest proiect în parlament pentru o dezbatere serioasă. Pot fi de acord cu majorarea amenzilor pentru alcool la volan şi ucidere din culpă, dar în rest amenzile trebuie să fie în concordanţă cu veniturile populaţiei. Pot fi de acord şi cu suspendarea permisului auto pentru un an, dar doar dacă e vorba de un accident cu mai mulţi decedaţi. Cât priveşte alcoolul la volan, eu sunt pentru toleranţă zero", a afirmat Mate.

 

 

Comenteaza