Atac la masterplanul lui Ioan Rus: „Atentat la adresa intereselor economice ale Transilvaniei”
- Scris de Valentin Malaescu
- 17 Oct 2014, 15:36
- Politica
- Ascultă știrea

„Proiectul de reorganizare a transportului feroviar şi masterplanul de transport prezentat de ministrul Ioan Rus reprezintă un atentat la adresa intereselor economice ale Transilvaniei. Cum va fi posibilă ridicarea Transilvaniei din punct de vedere economic fără infrastructură?", a afirmat Szilagyi. El spune că Ardelenii vor fi principalii păgubaşi ai planului de reortganizare a transportului feroviar. „În occident tendinţa este de mutare a transportului de pe rutier pe feroviar, pentru că este mai ieftin şi mai ecologic. În România, din 1990 încoace, gradul de utilizare a căilor ferate a scăzut cu 90%. În ultimii 25 de ani nu s-a construit nici măcar un kilometru de cale ferată, iar cele existente sunt total deteriorate şi neperformante. Viteza medie la transportul de persoane e de 45 km/h, iar la transportul de marfă de 23 km/h.
Guvernul propune ca mai mult de jumătate din linii, cele secundare, să fie privatizate sau închise. Să fim serioşi, până acum transportul feroviar privat nu s-a dovedit o soluţie viabilă, o alternativă. Ardelenii vor fi principalii păgubiţi, pentru că 65% din liniile care vor fi închise vor fi din Transilvania, pentru că asta e, în Ardeal e cea mai dezvoltată reţea feroviară, aşa a lăsat istoria. În acest fel oraşe importante, cum ar fi Zalăul, Şimleul Silvaniei, Reşiţa, Marghita, Beiuş, vor fi lăsate fără gară, fără acces direct la transportul feroviar. Beiuşul, de exemplu, va fi aproape complet izolat, pentru că între Oradea şi Beiuş nici cu maşina nu se poate ajunge, pentru că drumul e dezastru. Nu avem nici drumuri şi vrem să închidem şi liniile feroviare", a afirmat Szilagyi.
Candidatul PPMT reclamă reducerea numărului de kilometri de autostradă din masterplan, degradarea unor segmente de autostradă la nivelul de drumuri expres. „După programele Prima Casă şi Prima Maşină, dacă vom câştiga alegerile, vom lansa programele Prima Autostradă şi Primul Guvern Cinstit. Fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, vorbea de 2.500 de kilometri de autostradă, în masterplan, ministrul Ioan Rus vorbeşte de mai puţin de 1.000. Foarte multe tronsoane de autostradă au fost degradate la drum expres, când în occident drumurile expres se transformă în autostrăzi. Firmele din occident investesc în Bucureşti, că e capitală, şi în vest, unde ajung mai uşor, în Timişoara, Arad, Oradea, până la Cluj şi se opresc pentru că nu există nfrastructură de transport. În masterplan nordul Transilvaniei, Satu-Mare, rămâne neconectat cu occidentul, dar5 la fel de discriminat e şi nordul Moldovei. Cei din Bucovina, inclusiv cei din Iaşi trebuie să coboare până la Braşov ca să se lege de Europa. Din punct de vedere politic, nu vom fi acceptaţi în Schengen fără o conexiune pe autostradă cu occidentul", a spus Szilagyi.
În opinia sa, singura soluţie este descentralizarea. „În occident preţul mediu pe kilometrul de autostradă e de trei milioane de euro, la noi s-a ajuns, pe cei 55 de kilometri construiţi din Autostrada Transilvania, la 28 de milioane de euro pe kilometru de autostradă. Diferenţa de preţ e dată de corupţie, de hoţie. Domnul ministru Rus a spus că drumul exepres ar fi cu 30% mai ieftin decât autostrada, dar nu ne-a spus care e baza de calcul, 28 de milioane de euro pe kilometru sau trei milioane de euro pe kilometru, cum e în toată Europa. Noi propunem să se fure mai puţin şi să se construiască mai mult. În 1997, la Helsinki, noi am propus să construim coridorul IV, Bucureşti - Braşov - Deva - Nădlac. Mai apoi guvernul Năstase a negociat cu americanii de la Bechtel Autostrada Transilvania, iar Bruxelles-ul şi-a manifestat îngrijorarea că Autostrada Transilvania a fost demarată fără consultarea autorităţilor europene. Şi Autostrada Transilvania s-a dovedit un proiect falimentar. Noi propunem consltarea şi controlul Bruxelles-ului pentru toate proiectele de drumuri publice, deoarece cu cât creşte controlul, cu atât scade furtul.
Dacă la nivel naţional s-au dovedit incapabili să construiască autostrăzi la preţul din occident, să lase banii regiunilor, să construiască ele. Eventual să vină firme din occident, cu mână de lucru şi materii prime din occident, iar statul doar să semneze, fără altă implicare şi, în acest fel vom avea autostrăzi la preţul corect, din occident, de trei milioane de euro pe kilometru. La centru doar să se decidă traseul, iar execuţia şi controlul să fie la nivel regional. Dacă era aşa, ardelenii erau de mult conectaţi la occident. Unde e taxa de drum inventată de Băsescu acum mai bine de zece ani, unde sunt banii din rovignetă, unde e supraacciza, cum s-au cheltuit aceşti bani şi cum au fost distribuiţi şi după ce criterii regiunilor? Cu cât avem mai multe taxe, cu atât furtul creşte. Dacă la Bucureşti vor ajunge mai puţini bani, furtul va fi mai mic. Noi propunem ca doar 30% din taxe şi impozite să meargă la Bucureşti, restul să rămână regiunilor în care sunt produse. Suntem de acord că trebuie ajutate şi regiunile mai sărace, dar dacă tot plăteşti, tot plăteşti, la un moment dat te demotivezi. Dacă la noi se munceşte mai mult, se produce mai mult şi se fură mai puţin, atunci permiteţi-ne să şi trăim ceva mai bine. Centralismul e scump pentru că e scumpă corupţia. La Bucureşti trebuie să rămână armata, fiscalitatea şi politica externă, restul să se decidă la nivelul consiliilor regionale. Tebuie să se înţeleagă că dezvoltarea regiunilor înseamnă dezvoltarea ţării, iar masterplanul de transport e un exemplu de centralism falimentar", a conchis Szilagyi.