PSD acuză: Centura Vâlcele-Apahida, sub “blestemul Meşterului Manole”
- Scris de Valentin Malaescu
- 01 Iul 2011, 00:54
- Politica
- Ascultă știrea

Situaţia dramatică a lucrărilor din zona mlăştinoasă şi cu dealuri instabile străbătută de traseul centurii ocolitoare Vâlcele-Apahida l-a determinat pe liderul PSD Cluj-Napoca să pună sub semnul întrebării viabilitatea proiectului pe actualul traseu şi să acuze incompetenţa tuturor actorilor implicaţi în proiect. Reprezentantul beneficiarului promite că nu se va repeta scenariul centurii municipiului Gherla.
"Prostie criminală sau lăcomie nesimţită?", a fost "verdictul" lui Jorj în privinţa ritmului în care evoluează lucrările de stabilizare a terenului, precum şi escaladarea, ce pare scăpată de sub control, a preţului centurii. El a afirmat că, în urma unei vizite pe şantier, efectuată alături de specialişti constructori, a ajuns la concluzia că, din cauza instabilităţii terenului, această centură va avea soarta liniei de cale ferată Deva-Brad, la care s-a lucrat 50 de ani, a fost exploatată şapte ani şi abandonată din cauza surpărilor masive de teren. Jorj a prezentat imagini cu parapeţi de consolidare a terenului fisuraţi, ceea ce denotă, susţine el, fracturi subterane ale micropiloţilor, care, potrivit specialiştilor pe care i-a consultat, ar fi fost îngropaţi la adâncimi prea mici. "Dar şi dacă ar fi fost îngropaţi la 30 de metri, nu la 12, în timp, oricum, lucrarea se compromitea, pentru că nu se poate construi pe un asemenea teren. De la 64 de milioane de euro, centura a ajuns să coste 156 de milioane şi va depăşi 200 de milioane de euro, iar mentenanţa ulterioră va fi ultracostisitoare", a spus Jorj.
Liderul social-democrat pune sub semnul întrebării existenţa studiilor geologice prealabile întocmirii proiectului în condiţiile în care, spune el, ar exista deja peste 200 de dispoziţii de şantier pentru modificarea proiectului tocmai din pricina instabilităţii terenului, descoperită în timpul lucrărilor. "Vinovaţi sunt toţi, începând cu Emil Boc, cel care a ales acest traseu, în dauna variantei drumului romanilor, continuând cu cei care au făcut studiile geo, cu proiectantul, cu Inspectoratul de Stat în Construcţii (care a asistat, prin sondaj, la fazele determinante, când s-au turnat betoane pe zonele expuse), până la beneficiar, CNADNR, al cărei reprezentant în teritoriu este directorul DRDP Ion Pantelimon. Poate cel mai puţin vinovat este constructorul. Lucrătorii de acolo toarnă inutil betoane şi sapă drenuri, rugându-se să vină seceta, sperând ca lucrarea să reziste cumva măcar până la tăierea panglicii. Altfel, Emil Boc va avea parte de o nouă umilinţă de genul celei avute cu centura Gherlei", a spus Jorj.
Pantelimon susţine că, în ciuda problemelor întâmpinate, modificarea traseului centurii n-ar fi fost o soluţie. "S-au făcut studii la Bucureşti de cei mai buni specialişti şi s-a ajuns la concluzia că e cel mai bun traseu şi că terenul poate fi stabilizat. Acesta e Feleacul, n-avem ce face. Dacă modificam traseul, apăreau alte probleme, exproprieri, alte defrişări şi exemplele pot continua. Toate modificările de proiect au avut la bază studii geo. Cât priveşte eventuale fisuri în lucrări - eu n-am cunoştinţă de aşa ceva - e treaba constructorului. Orice neconformitate apare, constructorul e obligat s-o remedieze pe cheltuială proprie, noi nu vom prelua lucrări necorespunzătoare", a declarat Pantelimon. El garantează că nu se va mai repeta episodul de la Gherla, când porţiuni din centură s-au prăbuşit la doar câteva zile după ce premierul Boc a inaugurat-o cu mare fast. "Pe de o parte, sunt două lucruri diferite, care nu pot fi comparate, iar, pe de altă parte, centura Gherlei n-a fost coordonată de DRDP Cluj", a comentat Pantelimon. El se degrevează de responsabilitate şi în privinţa lucrărilor executate şi apoi deteriorate. "Conform Legii 10, care este legea noastră de căpătâi, în fiecare fază determinantă, au fost prezenţi constructorul, consultantul, proiectantul şi Inspectoratul de Stat în Construcţii. Eu, în calitate de beneficiar, am participat doar ca observator", a spus Pantelimon.
Şeful DRDP explică şi creşterea preţului. "25% din creştere se datorează indicilor statistici privind preţul materiilor prime, apoi a fost modificarea de proiect şi atenţie. Totul este calculat la TVA de 19% şi nu avem nici o intenţie să modificăm această sumă, deşi creşterea TVA-ului ne-ar permite-o", a spus Pantelimon. El rămâne optimist în privinţa inaugurării centurii la toamnă, aşa cum a cerut şeful guvernului şi susţine că etapa cea mai dificilă a fost depăşită. "S-a făcut stabilizarea terenului, acum se face consolidarea", a explicat Pantelimon. El nu împărtăşeşte nici îngrijorarea lui Jorj privind mentenanţa costisitoare pe durata exploatării. "Pe de o parte, are un indice de siguranţă de 1 la 10 (e proiectată să reziste la de zece ori încărcarea nominală - n. red.). Pe de altă parte, Feleacul, de exemplu, e mai expus la vânt şi ploi, centura e mai închisă, fiind între păduri", a afirmat Pantelimon. Contactat telefonic de ZIUA de CLUJ, directorul Inspectoratului Judeţean în Construcţii, Cosmin Rus, a refuzat să dea orice explicaţii privind calitatea lucrărilor la centură. "Domnul Jorj s-a adresat presei, nu mie, n-am nici o cerere scrisă din partea sa, aşa că n-am la ce răspunde. Eu nu lucrez la ZIUA de CLUJ, lucrez la o instituţie de stat, aşa că faceţi o solicitare în scris şi doar atunci vă spun ce doriţi", a răspuns Rus.