A fost odată Bechtel la Cluj (II)

A fost odată Bechtel la Cluj (II)
52 de kilometri de autostradă în nouă ani e tot ce a realizat Bechtel, după care România
n-a mai avut bani pentru autostrada ardelenilor.

Încheiem astăzi prezentarea epopeei constructorului Bechtel şi a autostrăzii Transilvania. 42 de kilometri comandaţi electoral de Boc în 2009 şi încă 10 în 2010 formează azi cea mai scumpă centură ocolitoare a Clujului şi a Turzii. La buget nu se mai găseşte nici un leu pentru autostradă şi acum se negociază rezilierea totală a contractului cu Bechtel.

19 mai 2009 - Bechtel anunţă că, datorită întârzierii decontaminării chimice şi nefinalizării exproprierilor, sectorul Turda - Câmpia-Turzii va fi terminat abia în 2010. Pentru a finaliza, la comanda lui Boc, înainte de alegerile prezidenţiale, tronsonul Gilău - Turda, Bechtel abandonează complet lucrările pe Suplacu de Barcău - Borş şi se concentrează doar pe sectorul clujean.

30 mai 2009 - Proiecţie cinema pe autostradă, în cadrul TIFF.

3 iunie 2009 - „La vremea la care a fost semnat, contractul cu Bechtel era un fel de cerinţă pentru ca România să intre în NATO", susţine ministrul Transporturilor Radu Berceanu.

5 iunie 2009 - Bechtel spune că, între Gilău şi Câmpia-Turzii, kilometrul de autostradă va costa, în medie, zece milioane de euro şi mai cere 250 de milioane de euro pentru a finaliza acest tronson.

1 iulie 2009 - Ministrul Radu Berceanu îi interzice iniţiatorului autostrăzii, fostul premier Adrian Năstase, accesul pe şantier.

15 iulie 2009 - Nouă piedică pusă autostrăzii: relocarea în ritm de melc a utilităţilor de pe traseu.

16 iulie 2009 - În sfârşit se semnează contractul pentru decontaminarea chimică, pentru o sumă care depăşeşte 70 de milioane de lei.

22 iulie 2009 - Subcontractorii Bechtel, amendaţi cu 225.000 de lei pentru diverse încălcări ale Codului Muncii, în principal pentru că muncitorii lor cu erau angajaţi cu forme legale.

10 august 2009 - Primul mort pe şantierul autostrăzii.

14 august 2009 - Boc stabileşte ziua tăierii panglicii pentru primii 42 de km: 1 decembrie 2009.

24 august 2009 - Berceanu negociază cu Bechtel construirea tronsonului Braşov - Turda în concesiune.
8 octombrie 2009 - Încă un accident de muncă pe autostradă soldat cu doi morţi.

27 octombrie 2009 - Kilometrul de autostradă între Turda şi Gilău a ajuns la 13 milioane de euro. Statul are din nou o datorie de 100 de milioane de euro către Bechtel.

8 noiembrie 2009 - Decontaminarea autostrăzii este sistată din lipsă de bani.

25 noiembrie 2009 - Berceanu promite pentru 2010, 30 de kilometri finalizaţi între Suplacu de Barcău şi Borş şi alţi 12 între Turda şi Câmpia-Turzii.

1 decembrie 2009 - Boc inaugurează primii 42 de kilometri, pe care îi „testează" la volanul unei Dacii Logan şi promite mai mult decât Berceanu, 34 de km între Suplacu de Barcău şi Borş, gata în 2010. La inagurare au fost prezenţi, printre alţii, Ioan Rus, Vasile Dâncu şi Marius Nicoară. N-au fost invitaţi foştii premieri Năstase şi Tăriceanu. Datoria de 100 de milioane de euro n-a fost încă achitată.

2 decembrie 2009 - La mai puţin de 24 de ore de la inaugurare a avut loc primul accident pe autostradă. Un autoturism a lovit o oaie, care se afla pe carosabil.

3 decembrie 2009 - Un TIR a circulat aproximativ 30 de km pe autostradă, pe contrasens.

7 decembrie 2009 - Într-un târziu s-au gândit şi cei de la DRDP că ar fi bine să cureţe autostrada de câinii vagabonzi.

13 decembrie 2009 - Primul autoturism care ia foc pe autostradă.

21 decembrie 2012 - Potrivit programului de guvernare a cabinetului Boc IV, până în 2010 va fi circulabilă autostrada Transilvania între Târgu-Mureş şi Borş.

8 ianuarie 2010 - Datoria CNADNR către Bechtel a ajuns la 150 de milioane de euro.

27 ianuarie 2010 - Bechtel a concediat 55 de angajaţi şi mai pregăteşte 200 de disponibilizări.

3 februarie 2010 - Bechtel ameninţă guvernul cu concedierea tuturor celor 2.000 de angajaţi, datorită neachitării datoriei, care a ajuns la 200 de milioane de euro.

4 februarie 2010 - Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu replică, explicând că autostrada Transilvania este abia prioritate de gradul trei şi refuză prounerea Bechtel de a continua finanţarea lucrărilor printr-un credit bancar garantat de stat. În urma Bechtel, Clujul a rămas cu 80 de kilometri de drumuri judeţene impracticabile.

19 februarie 2010 - Boc garantează că cei zece kilometri dintre Turda şi Câmpia-Turzii vor fi finalizaţi în 2010.

1 martie 2010 - Se plătesc 72 de milioane de euro către Behtel.

8 martie 2010 - Boc semnează un acord cu Bechtel pentru 20 de kilometri de autostradă finalizaţi în 2010: 10 km între Turda şi Câmpia-Turzii şi 10 km între Gilău şi Nădăşel.

Martie 2010 - Conducerea Bechtel International se întruneşte la Londra pentru a căuta finanţări alternative pentru autostrada Transilvania.

21 aprilie 2010 - Bechtel concediază 700 de oameni.

11 mai 2010 - Prezent la Cluj, Berceanu spune că statul n-are bani să-şi achite datoriile către Bechtel.

30 mai 2010 - Primul accident mortal pe autostradă. Deşi Băsescu spune că banii daţi pe autostrada Transilvania ar putea fi folosiţi mai eficient în altă parte, Boc promite, totuşi, 12 km între Turda şi Câmpia-Turzii.

3 iunie 2010 - Creditorii cer insolvenţa Bechtel. Rămaşi fără bani, americanii începuseră să-şi vândă maşinile.

9 iulie 2010 - Datoriile din 2009 sunt achitate.

13 iulie 2010 - Se toarnă primul asfalt pe tronsonul Turda - Câmpia-Turzii

Septembrie 2010 - Lobby din Ungaria, pe diferite căi, pentru continuarea autostrăzii până la Borş.

13 noiembrie 2010 - Împreună cu noul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, Boc inaugurează cei 10 km între Turda şi Câmpia-Turzii şui face un nou „test" al întregului segment de 52 de km la volanul unei Dacii Duster.

19 noiembrie 2010 - Cu noi datorii acumulate şi rămaşi fără front de lucru, americanii de la Bechtel anunţă 800 de disponibilizări.

29 noiembrie 2011 - „Pentru 2011 avem foarte puţine resurse financiare pentru Autostrada Transilvania", anunţă un secretar de stat din Ministerul Transporturilor, reiterând prioritatea zero de care se bucură coridorul IV.

4 decembrie 2010 - Boc garantează la Cluj: „Autostrada Transilvania va continua în 2011", deşi nu spune în ce direcţie şi cu ce bani.

4 ianuarie 2011 - Consilierul lui Boc, Andreea Paul Vass promite finalizarea trosnonului Suplacu de Barcău - Borş în 2011, dar spune că restul autostrăzii se va putea face doar din bani privaţi.

30 ianuarie 2011 - Bechtel concediază 800 de oameni.

31 ianuarie 2011 - Ministerul Transpor-turilor plăteşte 38 de milioane de euro din cele 110 milioane de euro datorate.

3 februarie 2011 - Deşi Bechtel mai are angat doar personal de pază, Boc dă garanţii, la Cluj, că lucrările la autostradă vor continua.

14 februarie 2011 - „Momentan nu există bani. Până în iunie cel puţin (la rectificarea bugetară - n.red.) nu se va întâmpla nimic cu autostrada Transilvania", anunţă Boagiu.

17 februarie 2011 - Boc îşi contrazice subalterna şi spune că sunt bani în buget şi lucrările vor continua pe Gilău - Nădăşel şi Suplacu de Barcău - Borş, ba vorbeşte chiar de pregătirea tronsonului Târgu Mureş - Câmpia Turzii.

1 iunie 2011 - Cu restanţe neachitate de stat de 156 de milioane de euro, Bechtel îşi mută utilajele pe alte şantiere din Kosovo şi Oman.

8 iunie 2011 - Boc aruncă vina blocajului pe americani, care, spune el, nu vor să coboare preţul de la 16 milioane de euro pe kilometru, la 6 milioane de euro pe kilometru, cât spun noile standarde de cost impuse în România.

1 iulie 2011 - Preşedintele consiliului judeţean, Alin Tişe, se declară dispus să preia construcţia tronsoanelor Gilău - Nădăşel şi Câmpia-Turzii - Târgu-Mureş în regim de drumuri judeţene.

3 august 2011 - După negocieri îndelungi, Bechtel mai rămâne să execute doar Suplacu de Barcău - Borş, la un preţ de 6,9 milioane de euro pe kilometru, restul autostrăzii urmând a fi licitată, primul segment urmând a fi Gilău - Mihăieşti.

21 octombrie 2011 - Boagiu spune că a negociat cu Comisia Europeană şi a obţinut fonduri europene pentru autostradă.

6 noiembrie 2011 - Potrivit unui document guvernamental, tronsonul Suplacu de Barcău - Borş va fi deschis circulaţiei în noiembrie 2012.

29 noiembrie 2011 - Noile estimări ale CNADNR împing finalizarea A3 undeva între anii 2020 - 2026.

26 ianuarie 2012 - Tronsonul Gilău - Nădăşel, de 8,7 km, scos la licitaţie.

22 martie 2012 - Doar tronsonul Borş - Câmpia-Turzii reuşeşte să intre în reţeaua TEN-T

19 mai 2012 - Noul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, achită Bechtel 98 de milioane de lei din datoria de 240 de milioane de lei şi exclude posibilitatea obţinerii vreunor fonduri europene pentru A3.

18 iunie 2012 - Licitaţia pentru tronsonul Gilău - Mihăieşti e amânată pentru a patra oară.

17 octombrie 2012 - Un document guvernamental spune că nu mai sunt bani pentru A3 şi tronsonul Suplacu de Barcău - Borş nu va mai fi finalizat în 2012.

26 octombrie 2012 - Licitaţia pentru Gilău - Nădăşel e câştigată de asocierea Spedition UMB-Tehnostrade, care a oferit un preţ de 258 de milioane de lei şi un termen de execuţie de şase ani. Lucrările ar urma să fie executate pe sistemul credit furnizor.

21 noiembrie 2012 - O contestaţie blochează semnarea contractului cu Spedition UMB-Tehnostrade

24 ianuarie 2013 - În bugetul pe 2013 sunt prevăzuţi doar 188 de milioane de lei pentru autostrada Transilvania, în condiţiile în care datoriile către Bechtel depăşesc 130 de milioane de lei.

28 ianuarie 2013 - „Autostrada Transilvania nu poate fi finalizată din resurse bugetare. Este mult prea scumpă, singura soluţie pe care o avem este cu parteneri externi pentru a o face în parteneriat public privat sau concesiune. Altă soluţie nu există", spune ministrul marilor proiecte Dan Şova.

29 ianuarie 2013 - Spedition UMB-Tehnostrade este declarată din nou câştigătoare şi ar trebui să înceapă lucrările pe tronsonul Gilău - Mihăieşti la vară.

31 ianuarie 2013 - Şova îşi anunţă intenţia de a rezilia complet contractul cu Bechtel.

19 februarie 2013 - Premierul Victor Ponta anunţă că A3 nu va mai fi finanţată de la buget.

28 martie 2013 - Şova anunţă că, indiferent de finalitate, negocierile cu Bechtel pentru rezilierea cotractului se vor încheia în aprilie.

 

Comenteaza