Bechtel refuză continuarea Autostrăzii Transilvania
- Scris de Rares Bogdan
- 10 Apr 2011, 23:08
- Politica
- Ascultă știrea

Liderul PDL Cluj, deputatul Daniel Buda, spune că, dacă Bechtel va da dovadă de înţelegere faţă de perioada de criză traversată de România, în mai sau cel târziu în iunie compania americană ar putea relua lucrările la autostradă pe tronsonul Gilău-Nădăşel. Reprezentanţii celorlalte partide sunt mai sceptici.
"Există o preocupare a guvernului de a începe lucrările pe tronsonul Gilău-Nădăşel în mai sau, cel târziu, în iunie. În acelaşi timp, nu ascund faptul că cei de la Bechtel s-au dovedit mai catolici decât papa în discuţiile cu ministerul, uitând că traversăm o perioadă de criză şi că n-ar trebui să fie interesaţi de o creştere enormă a profitului, ci de continuarea lucrărilor, altfel dovedesc că una spun şi alta fac. E bine că se ocupă să-şi facă lobby prin Europa şi prin alte părţi, dar, în primul rând, să-şi facă lobby în propria firmă, să înţeleagă că-i criză", a declarat Buda. Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, compania americană ar refuza să continue lucrările până când statul român nu îi plăteşte toate restanţele. Mai mult, Bechtel solicită, conform contractului renegociat în 2009, penalizări pentru întârzierile la plată şi pentru blocarea derulării contractului. Buda apreciază că, moral, Bechtel ar trebui să-şi reducă din pretenţii. "Ar trebui să nu uite cum au obţinut acest contract, cum a fost rediscutat şi ar trebui să lase puţin garda jos. Sunt şanse reale să se repornească lucrările la autostradă, dar mingea e în curtea celor de la Bechtel", a afirmat Buda.
Cel care a negociat, în calitate de Secretar de Stat la Ministerul Transporturilor, contractul iniţial cu Bechtel, actualul şef al Departa-mentului transporturi al PSD, senatorul Sorin Bota, consideră că "mingea" s-ar afla, de fapt, în curtea guvernului. "Într-o oarecare măsură are dreptate (Daniel Buda - n. red.), dar vina principală aparţine autorităţilor române, care au pretenţia ca toată lumea să ia poziţia de drepţi când ei fac prostii. În 2012, ar fi trebuit să fie gata Autostrada Braşov-Borş şi noi discutăm de Gilău-Nădăşel. Vina aparţine exclusiv autorităţilor, care au uitat că acest contract, indiferent cum a fost acordat, a fost aprobat de Parlamentul României, inclusiv cu votul majorităţii de dreapta, în 2005. Dacă l-ar fi lăsat să se deruleze aşa cum era, anul viitor am fi avut 415 km de autostradă şi, de anul trecut, am fi avut Cluj-Borş. De doi ani trebuia să avem Autostrada Bucureşti-Braşov şi n-avem nici măcar contract, ceea ce demonstrează că ministerul e incapabil să gestioneze asemenea proiecte şi angajează firme de avocatură pentru litigii generate de funcţionarii din minister. Aceste firme de avocatură, care au primit contracte de milioane cu dedicaţie, ar trebui să verifice de ce există această situaţie cu Bechtel, cu Autostrada Bucureşti-Braşov, cu centura Sibiului. Poate va veni şi vremea când nepricepuţii din minister şi companie (CNADNR - n.red.) vor da socoteală, inclusiv miniştrii Berceanu şi Dobre. Revenind la Bechtel, statul e vinovat pentru că are în bugetul Companiei Naţionale de Autostrăzi banii pentru plata datoriilor, iar penalizările să le plătească cei care nu vor să semneze plăţile. Dacă nu-s în stare să renegocieze o soluţie pentru continuarea proiectului, să-şi dea demisia, să venim noi, care am semnat contractul iniţial pe 2,3 miliarde de euro, să renegociem şi să-l terminăm în trei ani", a comentat Bota.
Preşedintele UDMR Cluj, viceprimarul Laszlo Attila, consideră că municipiul ar avea numai de câştigat dacă s-ar relua lucrările la autostradă. "Nu cunosc amănuntele contractului cu Bechtel, dar ştiu că, atunci când cineva nu-şi îndeplineşte obligaţiile contractuale, celălalt reacţionează. Personal, m-aş bucura să continue lucrările, mai ales că în septembrie închidem Centura Apahida - Bd. Muncii, sperăm să finalizăm şi Vâlcele - Apahida şi, cu autostrada, am închide cercul în jurul oraşului, altfel, traficul greu ar merge prin Baciu -Aghireş - Gârbău - Căpuşu Mare. N-ar mai intra în oraş traficul de tranzit dinspre Satu Mare, iar traficul greu n-ar mai face nu ştiu câţi kilometri pe drumurile judeţene", a spus Laszlo.
Deputatul PNL Horea Uioreanu nu crede că autostrada se va "urni" anul acesta. "Datoriile acumulate anul trecut faţă de Bechtel sunt de aproximativ o sută de milioane de euro, iar bugetul Ministerului Transporturilor pe acest an, pentru toate drumurile din ţară, este de 140 de milioane de euro. Întrebarea mea este: unde sunt banii? Anul trecut s-au realizat venituri cu un miliard de euro mai mari decât în 2008, în condiţiile în care s-au tăiat salarii şi pensii, ceea ce înseamnă că s-au furat cel puţin un miliard de euro. Mi-aş dori să continue lucrările la autostradă, dar, după cum merg lucrurile în ţară, nu-mi vine să cred", a declarat Uioreanu. În ciuda insistenţelor jurnaliştilor ZIUA de CLUJ şi REALITATEA TV Cluj, reprezentanţii companiei Bechtel n-au putut fi contactaţi. Vom reveni în zilele următoare cu poziţia acestora şi cu alte amănunte interesante despre "odiseea" construirii Autostrăzii Transilvania.
Rareş BOGDAN, Valentin MĂLĂESCU