Campania electorală electronică, sub monopolul Facebook
- Scris de Valentin Malaescu
- 08 Mai 2014, 18:58
- Politica
- Ascultă știrea

Cea mai proaspătă postare de pe site-ul social-democraţilor clujeni este din 30 aprilie şi susţine că s-ar relua lucrările la Autostrada Transilvania şi nu găseşti, oricât ai căuta, nici cea mai mică referire la campania electorală pentru alegerile europene. Odată cu schimbarea conducerii, liberalii clujeni şi-au „refaţadizat" şi pagina de web oferind vizitatorilor o interfaţă mult mai austeră şi mai neprietenoasă, care, însă, copiază culoarea de fundal utilizată şi de site-ul naţional al partidului.
Nici aici nu vedem vreun semn că liberalii clujeni ar fi în campanie electorală, mai cu seamă că ultima postare este din 28 martie. Site-ul PDL Cluj pare să fi trecut printr-o schimbare de formă şi mai radicală, oferind privitorului o pagină neagră, cu o bulă portocalie mică în colţul din dreapta jos, care îţi serveşte un „Aveţi întrebări?" absolut descurajant. Pagina web a UDMR Cluj nici măcar nu se deschide, în vreme ce filialele locale ale PMP şi PFC, ultimele două formaţiuni politice creditate de sondajele de opinie cu şanse de a atinge pragul electoral, nici măcar nu au pagini web proprii.
Cu alte cuvinte, din punctul de vedere al strategilor politici locali, site-ul propriu ar fi un instrument de comunicare depăşit, preferând să-şi concentreze campania electorală online pe Facebook. Social-democraţii exploatează la maximum paginile de Facebook ale organizaţiilor judeţeană şi municipală, într-un mix destul de atractiv de postări care fie o promovează pe deschizătoarea de listă, Corina Creţu, şi proiectele sale europene, sau pe candidatul socialiştilor la preşedinţia Comisiei Europene, Martin Schulz, fie prezintă fotoreportaje din campanie.
Mult mai modest se prezintă paginile de Facebook ale organizaţiilor judeţeană şi municipală ale liberalilor clujeni, acolo unde campania se rezumă la postarea bannerelor electorale ale Noricăi Nicolai, ale nevestei şefului cel mare, Adina Vălean, sau ale cuplului prezidenţiabil Antonescu-Iohannis.
Democrat-liberalii clujeni au nu mai puţin de trei pagini pe Facebook, dintre care, totuşi, doar două par a fi într-adevăr creaţiile partidului. Fireşte, paginile sunt dedicate aproape în întregime campaniei singurului clujean cu şanse reale de a ajunge în Parlamentul European, Daniel Buda. Bannerele candidatului, alături de cele ale partidului, precum, şi fotoreportaje însoţite de scurte explicaţii din campanie reprezintă conţinutul electoral portocaliu din mediul electronic, la care se adaugă pagina proprie de Facebook dar şi site-ul propriu ale lui Buda.
Urmărind jurnalul foto de campanie, avem surpriza să descoperim că strategia lui Vasile Blaga de a-i impune liderului organizaţiei să candideze a avut succes poate chiar mai mare decât estima. Considerat de toată lumea ca fiind cu un picior şi trei sferturi în noul partid prezidenţial, după ce a evitat cu obstinaţie toate manifestările publice ale PDL, preferând să se afişeze alături de Traian Băsescu şi de Elena Udrea la aşa-zisele dezbateri ale Fundaţiei Mişcarea Populară, Emil Boc a apărut miercuri la cortul PDL din cartierul Mărăşti, discutând cu oamenii şi împărţind personal pliante şi pixuri electorale cu însemnele PDL.
Ca de obicei, UDMR face figură aparte şi dă dovadă de originalitate şi chiar de mai multă eficienţă decât celelalte formaţiuni politice româneşti. Pe lângă bannere şi jurnale foto de campanie, pagina de Facebook a organizaţiei clujene a Uniunii conţine şi interviuri video cu primii ocupanţi ai luistei de candidaţi, printre care şi secretarul de stat de şla Ministerul Culturii, clujeanca Hegedus Csilla, ocupanta locului patru, neeligibil însă.
Filiala clujeană a noului partid al lui Băsescu are nu una, ci două pagini de Facebook, dar popularii, strânşi la Cluj în jurul deputatului ex-PDL Adrian Gurzău, nu par să pună preţ pe ceea ce mentorul lor de la Cotroceni numise cândva „guerilla electronică". Niciuna din cele două pagini nu conţine vreo referire la campania electorală aflată în plină desfăşurare.
Cu excepţia câtorva bannere electorale însoţite de citate din gândirea liderului, Mihai Răzvan Ungureanu, sau a mâinii sale drepte, ex-PDL-istul Ştefan Pirpiliu, pagina de Facebook a filialei clujene a PFC se ocupă aproape exclusiv de Victor Ponta şi de membrii cabinetului său, atacându-i şi ironizându-i cu ajutorul caricaturilor şi a colajelor foto.