Ce fac parlamentarii clujeni pentru autostrada Transilvania

Ce fac parlamentarii clujeni pentru autostrada Transilvania
Artera ardeleană era „prioritate zero" în programele de campanie ale tuturor candidaţilor. Acum a rămas fără bani, dar guvernul promite că din mai vor veni investitorii.

Ministrul Marilor proiecte, Dan Şova, spune că până în 30 aprilie vor fi încheiate negocierile pentru rezilierea contractului cu Bechtel şi va începe procedura pentru concesionarea autostrăzii pe tronsoane. Mai mult, el afirmă că mari investitori străini stau deja la rând să intre pe autostradă. În campania electorală din toamnă, toţi candidaţii defineau autostrada drept o prioritate a viitorului lor mandat, dar, deocamdată, în buget nu a încăput nici un leu pentru continuarea lucrărilor.

Acum două luni, premierul Victor Ponta spunea că singura salvare pentru autostradă este parteneriatul public-privat (PPP), numai că legea care reglementează această procedură nu are încă norme de aplicare şi, deocamdată, în laboratoarele guvernului se lucrează la modificarea ei. De această dată, ministrul Şova vorbeşte de soluţia concesionării celor opt tronsoane rămase de executat, menţioanând drept prioritar segmentul Suplacu de Barcău - Borş. În privinţa legăturii cu Bucureştiul, ca soluţie considerată cu şanse de finalizare mai mari decât traseul spre Braşov a fost adoptată varianta de legătură cu coridorul IV Turda - Sebeş.

Senatorul PNL Marius Nicoară apreciază că în acest moment nu mai sunt impedimente pentru a se lucra simultan la legarea Clujului prin autostradă atât de capitală, cât şi de vestul Europei. „Aici deja sunt două proiecte. Pe de-o parte, autostrada Sebeş - Turda trebuie să înceapă cât de repede, am înţeles că lucrările ar putea demara chiar anul acesta, pentru că ar fi o extrem de necesară legătură rapidă cu Bucureştiul. Cât priveşte direcţia spre Vama Borş există deja proiectul, s-au făcut exproprieri, mai trebuie doar găsiţi investitorii. Noi, parlamentarii, nu mai putem face nimic în acest moment, pentru că deja investitorii se întâlnesc direct cu guvernul", a explicat Nicoară. El a precizat că, personal, nu a avut întâlniri cu investitori interesaţi de autostradă.

Deputatul PSD Aurelia Cristea spunea, la începutul anului, că a discutat cu trei potenţiali investitori, care continuă să-şi păstreze interesul interesul pentru autostrada ardelenilor. „Ştiţi cum e în astfel de situaţii, numele companiilor nu pot fi făcute publice până nu se semnează un contract, dar mai întâi trebuie creat cadrul legal. Din câte am înţeles, la sfârşitul lunii, proiectul de modificare a Legii PPP, la care lucrează guvernul, va fi trimis Comisiei Europene pentru a avea garanţia că îndeplineşte toate standardele europene. Dar pe autostradă va fi şi PPP şi concesionare", a afirmat Cristea.
Senatorul PSD Alexandru Cordoş spune că, în ce-l priveşte, a avut mai multe întâlniri cu ministrul Şova pe acest subiect şi afirmă că inclusiv reprezentanţii companiei din China pe care i-a însoţit la Cluj pentru proiectul Tarniţa-Lăpuşteşti şi-au manifestat interesul pentru autostradă. „Noi, ca parlamentari, putem face doar lobby, personal m-am întâlnit cu Dan Şova de mai multe ori, împreună cu mai mulţi parlamentari. De asemenea, firma chineză, care a venit pentru hidrocentrală şi-a manifestat dorinţa de a prelua şi proiectul autostrăzii. Deocamdată suntem ţinuţi în loc de contractul cu Bechtel", a spus Cordoş.

Când era preşedinte al Consiliului judeţean, se oferea să construiască sectorul clujean al autostrăzii în regim de drum judeţean. Ca parlamentar de opoziţie, senatorul Alin Tişe strânge semnături pentru autostradă. „Nu poţi face autostrada în PPP fără garanţii de stat, ea trebuie realizată fie cu bani de la stat, fie cu bani europeni. În plus, PPP nu se poate aplica pentru că legislaţia nu e finalizată. Actualii guvernanţi n-au bani, dar vând iluzii. Probabil în 2016 vor găsi un buldozer să-l bage pe autostradă înainte de alegeri. Din opoziţie nu putem decât să punem presiune pe guvern. Personal am pornit programul «SOS Spitalul Regional de Urgenţă», pentru care am strâns deja zeci de mii semnături, iar după Paşti vom începe strângerea de semnături pentru programul «SOS Autostrada Transilvania». Sunt convins că până la rectificarea bugetară din vară vom strânge sute de mii de semnături pe care le vom duce la parlament şi la guvern, să vedem cum vor reacţiona guvernanţii în faţa dorinţei a sute de mii de clujeni", a spus Tişe.

Deputatul UDMR Mate Andras Levente a încercat, în van, să impună bani pentru autostradă în bugetul pe anul în curs. „În Ungaria au ajuns cu autostrada la 20 de km de graniţă, noi stăm pe loc. Personal am depus amendamente la buget pentru autostradă, dar, din păcate, a fost degeaba. Şi eu aş opta pentru PPP sau concesionare", a declarat Mate.

Comenteaza