Cum a debutat campania electorală la Cluj-Napoca

Cum a debutat campania electorală la Cluj-Napoca
Apatie în rândul majorităţii competitorilor electorali şi indiferenţă aproape totală faţă de alegerile locale în rândul clujenilor.

"Nu putem să schimbăm nimic, asta-i problema", spune un clujean, iar aceste cuvinte rezumă opinia majorităţii clujenilor cu care ZIUA de CLUJ a stat de vorbă ieri pe străzile oraşului, la debutul oficial al campaniei electorale. Nu-i mai puţin adevărat că nici principalii competitori electorali nu şi-au turat încă motoarele.

USL pare să fi demarat cel mai în forţă şi asta nu doar datorită corturilor amplasate prin oraş, în care personal medical specializat oferă gratis, în numele alianţei PSD-PNL-PC, analize de glicemie, tensiune şi greutate. Liberalii încarcă maşină după maşină cu materiale electorale, după care le dau şoferilor diferite azimuturi pe teritoriul judeţului. Întreaga activitate e supervizată de candidatul la şefia judeţului, Horea Uioreanu. Dar centrul de comandă al USL Cluj, cel puţin aparent, e un etaj mai sus, unde PSD a acoperit un perete întreg cu calendarul acţiunilor de campanie. Pe lângă angajaţii partidului şi voluntari, aici e prezent doar senatorul Alexandru Cordoş.

Prin comparaţie, sediul PDL pare pustiu. Nici un candidat nu e prezent şi doar câteva afişe cu Alin Tişe sugerează că partidul ar fi intrat, totuşi, în campanie electorală. Lipsesc cu desăvârşire materiale cu candidatul la funcţia de primar, Emil Boc. Ni se spune că urmează să apară. În schimb, în sala de şedinţe tocmai se puneau clasicele PET-uri de 2 litri cu sucuri, semn că urma o şedinţă de partid. Într-adevăr, n-a trecut mult şi în faţă a sediului PDL a apărut parcată maşina cu geamuri fumurii şi SPP-istul aferent, semn că fostul premier Emil Boc era deja în sediu.

Nici la UDMR nu era cine ştie ce agitaţie. Câteva pachete cu afişe ale candidaţilor Uniunii de pe cuprinsul judeţului aşteptau să fie distribuite în teritoriu. Biroul şefului organizaţiei, candidatul la preşedinţia Consiliului Judeţean Mate Andras Levente, are uşa larg deschisă, o haină atârnă în cuier, o servietă se odihneşte pe un scaun, dar ocupantul lipseşte. "Am văzut că şi cheile de la maşină sunt aici, înseamnă că n-a plecat de tot, probabil a ieşit pe jos, prin oraş", explică cineva.

Retrogradaţi în liga secundă, a partidelor neparlamentare, cei din PRM au o problemă (dar când n-au ei probleme?) cu noul tip de panouri de afişaj montate de primărie, care nu mai permit amplasarea afişelor electorale decât în poziţie verticală, în vreme ce afişele PRM au fost tipărite astfel încât să fie citite în poziţie orizontală. Să apară cu candidaţii culcaţi pe-o ureche nu e o soluţie. Drept urmare, preşedintele organizaţiei municipale, Mihai Mureşan, consilierul judeţean Petru Guş şi reprezentantul PRM în Biroul Electoral Judeţean, Ioan David, caută împreună o soluţie, pe lângă inevitabila contestaţie oficială.

Deocamdată, candidatul independent la Primărie, Mircia Giurgiu, se ţine de cuvânt şi nu cheltuie bani în campanie. Nici urmă de material electoral în sediul său de campanie. Giurgiu e la birou şi îşi planifică următoarele întâlniri cu cetăţenii. "Campanie cu zero lei, cum am spus... deocamdată", spune el şi recunoaşte că s-ar putea, totuşi, să recurgă la "afişe, fluturaşi şi baloane". Panourile electorale sunt mai goale ca oricând. Doar USL, PDL şi UDMR şi-au pus câteva afişe.

Dacă principalii competitori electorali nu se grăbesc să iasă în piaţa publică, clujenii nu ard deloc de nerăbdare să-i întâlnească. "Nu mă interesează campania electorală şi nici alegerile, că m-au dezamăgit toţi. Tineretul ar trebui să meargă la vot, dar ei au decis să nu mai meargă, aşa că am renunţat şi noi, pensionarii", spune Elena I. "Nu mă interesează campania. E ca de obicei, nimic interesant, promisiuni, promisiuni şi nimic concret. Nu mă aştept la nimic bun după alegeri. Acuma, cât sunt alegeri, probabil vor creşte salariile, cum am auzit, şi alte chestii de genul, dar cam atât, după aia, nimic altceva", crede Andreea V., studentă. În schimb, un alt student a găsit ceva bun în această campanie. "De la USL mi-au măsurat glicemia şi tensiunea. Îmi place, o fost gratis. În felul ăsta da, campania e OK că poţi să profiţi ceva, dar pe mine, ca student, nu mă interesează deloc. Oricum, voi vota cu UDMR-ul că asta e, n-am încotro, sunt maghiar, dar nu se va schimba absolut nimic, aşa că...", explică C. Peter.

O altă tânără e categorică. "Nu mă interesează absolut deloc alegerile, mi se rupe! Oricum, România este un dezastru, nu se va schimba absolut nimic, aşa că la ce să mă intereseze? Minciunile lor? Da' să mintă pe altcineva, pe pensionari, care au vreme toată ziua să se uite la televizor", se revoltă Adriana M. "Nu mă interesează, am alte preocupări. Nu cred nimic şi nici nu vreau să cred. Până acum am crezut, la revedere!", îşi varsă năduful Petru C. Singurii care par să mai tragă ceva nădejde sunt nostalgicii altor vremuri şi orânduiri. "Să fie aleşi reprezentanţii celor care muncesc şi realizează valorile. Restul, la gunoi şi la puşcărie şi adă-i aicea, să-i spânzur, la statuia lui Mihai Viteazu, pe toţi care fură şi deturnă fonduri, mincinoşi, trocari şi borfaşi, ai înţeles?", clamează un cetăţean de vârsta a treia, care se recomandă "unul dintre ultimii care muncesc, care îşi asigură traiul cu sudoare, cu demnitate, cu curaj şi cu respect pentru cei bătrâni şi bolnavi".

"Vă interesează campania electorală?", "Nu", "Dar, după alegeri, aşteptaţi ceva bun?", "Nu", "De ce?", "Nu putem să schimbăm nimic, asta-i problema", conchide Ştefan D., concentrând în câteva vorbe cam tot ce au spus majoritatea clujenilor cu care am stat de vorbă prin oraş. A fost abia prima zi de campanie. Urmează alte 28.

 

 

Comenteaza