Cum vrea Buzoianu să pietonalizeze centrul Clujului

Cum vrea Buzoianu să pietonalizeze centrul Clujului
Cunoscutul om de afaceri e primul candidat pentru funcţia de primar care şi-a lansat public proiectul pe care îl propune clujenilor. Ceea ce el numeşte „program de guvernanţă locală” este, mai degrabă, o viziune a evoluţiei capitalei Ardealului în următorii 40 de ani.

În condiţiile în care majoritatea râvnitorilor la un scaun de primar sau primari în funcţie sunt incapabili să gândească dincolo de durata celor patru ani ai unui mandat, aşa-zisele lor proiecte limitându-se la soluţii sau găselniţe pentru aparenta rezolvare a unor probleme de moment ale comunităţii, care să le asigure simpatia electorală necesară prelungirii şederii în fruntea bucatelor, Octavian Buzoianu pare o pasăre rară, care propune clujenilor o foaie de parcurs nu pentru patru ci pentru 40 de ani.

Deşi unele proiecte ale sale par fanteziste (şi unele probabil chiar sunt), Buzoianu dă impresia că are, cu adevărat, o viziune integrată despre ce ar trebui să devină Clujul măcar pe termen mediu, dacă nu lung.

Omul de afaceri susţine că nu îşi propune un „mandat electoral" în fruntea Clujului. „Dacă voi fi ales, mandatul meu nu va fi un mandat electoral. Probabil că vor exista chiar reacţii negative la unele lucruri deranjante poate, care, însă, vor genera efecte pozitive în viitor, dar eu nu voi renunţa la principiile care mă ghidează", a spus Buzoianu.

De fapt proiectul său intrigă încă din titlu, „Clujul unui milion de oameni", care sperie într-un oraş sufocat deseori de un trafic infernal. Însă tot el vine să liniştească spiritele. „Am spus «un milion de oameni», nu «un milion de locuitori», mă refer la toţi cei care vor beneficia zilnic de serviciile Clujului, locuitori şi vizitatori.

La data ultimului recensământ, Clujul avea 323.000 de locuitori, potrivit, însă, Institutului Naţional de Statistică şi Prognoză din Franţa, presiunea zilnică medie asupra Clujului este de 600-650.000 de persoane. Sub incidenţa evoluţiei fireşti a Clujului, în 10-20 de ani această cifră va atinge milionul", a explicat Buzoianu.

Pornind de la această cifră, candidatul independent la funcţia de primar vorbeşte, la rândul său, despre proiectul unui metrou, proiect receptat cu ironie atunci când a fost lansat de Emil Boc. În viziunea lui Buzoianu, metroul ar urma să lege Floreştiul de gară, unde ar ieşi la suprafaţă şi şi-ar continua drumul suprateran, ca tren uşor, într-o primă etapă până la Jucu şi, mai apoi, până la Gherla şi Dej.

Metroul ar urma să fie construit în orizontul de timp de maxim 20 de ani. „Studiile spun că un metrou e fezabil începând de la o populaţie de un milion de oameni, Clujul se va încadra perfect în 10-20 de ani. Am auzit că ar costa 20-30 de miliarde de euro, nici vorbă, am făcut calculele şi, în varianta aceasta, ar costa un miliard de euro", a afirmat Buzoianu.

În privinţa Clujului de peste 40 de ani, a vorbit doar despre o infrastructură modernă pentru integrarea într-o zonă de interese comune a localităţilor importante pe raza a 50 km distanţă de Cluj. „Asta ar transforma Clujul într-un pol de dezvoltare, o capitală regională adevărată între cele trei capitale aflate la distanţe egale de Cluj, Belgrad, Budapesta şi Bucureşti", a spus Buzoianu.

Până acolo, însă, cum era, totuşi, de aşteptat, candidatul a fost mai darnic în proiecte pe termen scurt şi mediu, pronind de la ideea potrivit căreia Clujul s-ar afla într-un moment în care, spune el, trebuie să se redefinească. Poate cel mai interesant proiect este cel al pietonalizării complete a centrului, cu o primă etapă intermediară în care ar urma să fie permis doar accesul mijloacelor de transport în comun.

În acest scop, Buzoianu spune că poate fi trasat un inel de transport în jurul centrului pe străzile existente, de-a lungul cărora ar fi identificat 40 de locuri în care pot fi construite parcări moderne cu câte o sută de locuri. Omul de afaceri a vorbit şi despre regândirea pistelor de biciclete şi aducerea acestora la „o formă rezonabilă". „Actualele piste încep de nicăieri şi duc nicăieri, se termină într-un stâlp sau într-un copac", a caracterizat el pistele desenate de Boc doar de ochii lumii.

Îndoielnic ca succes este proiectul lui Buzoianu de desfiinţare a mult hulitelor garaje de tablă din cartiere. El spune că va înfiinţa un fond de investiţii de 10 milioane de lei, din care vor fi construite parkinguri în cartiere, care ar urma să fie vândute, ulterior, locatarilor din zonă, simultan cu demolarea tuturor garajelor din tablă. Este puţin probabil, însă, că mulţi clujeni vor accepta să plătească 5.000 de euro, cât estimează Buzoianu, pentru a deveni proprietarii unui loc de parcare în parkingurile nou construite.

În viziunea omului de afaceri, dezvoltarea economică a Clujului ar trebui să se bazeze pe patru piloni principali: universităţi, tehnologia informaţiei, servicii suport şi medicale. El a mai vorbit despre grădini verticale şi de acoperiş sau despre transformarea fostei gări mici în centru regional cultural şi de comunicare.

A oferit şi o alternativă la aberaţia molfăită de Boc cu Someşul navigabil, proiect pe care l-a tratat cu un zâmbet condescendent. Buzoianu a vorbit despre „Someş, luciu de apă viu", care presupune refacerea tuturor podurilor de peste Someş, iluminarea lor ambientală şi dotarea fiecărui pod cu baraje după modelul podului Garibaldi, astfel încât să se obţină cât mai multe luciuri de apă, iar Someşul să fie mult mai uşor de curăţat.

În fine, Buzoianu a vorbit şi despre relansarea echipei de fotbal „U" Cluj. „Am construit stadionul pentru ce? Fără obiectul muncii", a spus candidatul de primar. El a anunţat şi un plan mai amplu, care să conecteze sportul de performanţă cu mediul de afaceri.

Comenteaza