Metro Urban: ''Alianța Vestului, ZERO realizări în patru ani!''

Metro Urban: ''Alianța Vestului, ZERO realizări în patru ani!''
Primarii din Timişoara, Cluj-Napoca, Arad şi Oradea au lansat Alianţa Vestului | Foto: mediafax.ro

Trei foști tineri politicieni clujeni, deveniți de câțiva ani antreprenori, și care au lansat Asociația METRO URBAN, care promovează principalele proiecte de infrastructură mare din Cluj-Napoca și zona metrpolitană, acuză Alianța Vestului că nu a avut nicio realizăre în patru ani.

În urmă cu patru ani, în 2018, patru primari înființau „Alianța Vestului”, o structură administrativ-politică formată din cele mai mari orașe vestice ale României, Cluj-Napoca – Oradea – Arad – Timișoara, din dorința de a atrage mai facil fonduri europene, investitori și pentru a susține descentralizarea. Asociția Metro Urban atrage atenția că din 2018 până în 2022, această asociere nu a produs niciun rezultat semnificativ:

ZERO proiecte MAJORE cu FINANȚARE EUROPEANĂ atrase de această asociere;
ZERO mari investitori aduși de Alianța Vestului;
ZERO discuții și măsuri concretete legate de DESCENTRALIZARE;

„Deși scopul alianței era unul clar, realizarea unor proiecte folosind fonduri europene, nici măcar atragerea unor fonduri guvernamentale pentru finalizarea unor proiecte importante, regionale, nu a fost pusă în practică. Autostrada Transilvaniei, Spitalul Regional de Urgență Cluj, dezvoltarea unui tren de mare viteză între cele patru oraşe, dezvoltarea aeroporturilor (excepția fiind Oradea unde investițiile sunt vizibile) sunt finalizate și noi contribuabilii nu știm? Până la urmă a fost un exercițiu de PR politic sau doar o incapacitate administrativă de a accesa fonduri europene și de a aduce mari investitori în vest? Pentru Cluj-Napoca și zona metropolitană această alianță NU a însemnat nimic” a declarat Mihai Curteanu.

Dacă Alianța Vestului a fost doar un exercițiu politic, „Alianța Apusenilor” și colaborarea județelor Bihor-Arad la drumul expres, a produs deja rezultate. „Observăm totuși, că fără prea multă lăudăroșenie și PR politic, unele colaborări județene au fost fructoase și aici mă refer la drumul expres Oradea-Arad, care a fost preluat de la CNAIR de asocierea consiliilor județene și primăriilor reședință de județ din Bihor și Arad, pentru a-l derula în parteneriat cu CNAIR, dar și la Alianța Apusenilor - preşedinţii Consiliilor Judeţene Alba, Bihor şi Cluj au convenit încheierea unui acord de parteneriat pentru dezvoltarea infrastructurii şi a turismului din Munţii Apuseni – care a produs deja reabilitarea mai multor drumuri județene care au interconectat localități vecine din Bihor, Cluj și Alba, în Munții Apuseni. Cu siguranță că Alianța Vestului a fost doar o poveste politică, electorală”, a declarat Horia Nasra. 

Emil Boc, edilul Clujului, este singurul primar fondator rămas în Alianţa Vestului (AVE) din cei patru, după alegerile locale din 27 septembrie 2020. În locul celorlalţi trei primari Nicolae Robu (Timişoara), Ilie Bolojan (Oradea) şi Gheorghe Falcă (Arad) vin Dominic Fritz (Timişoara), Florin Birta (Oradea), Călin Bibarţ (Arad). Edilul Clujului spune că aceste schimbări nu vor afecta iniţiativele pornite de AVE. 

În 8 decembrie 2018, Robu, Boc, Falcă şi Bolojan au semnat, la Timişoara, documentele de înfiinţare a AVE, iniţiativă prin care se doreşte în special atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea economică a zonei de vest a ţării.

Iniţial, acţiunea celor patru primari a fost numită Patrulatera Vestului, însă având în vedere interesul mare pentru proiect arătat de alte administraţii publice locale din această parte de ţară, odată cu semnarea acestui document, numele asocierii s-a schimbat în AVE, pentru a se evidenţia caracterul ei deschis. Asociația de Dezvoltare Intracomunitară AVE are sediul în Timișoara.

Printre cele mai importante obiective sunt accelerarea implementării proiectului A3, susținerea și urgentarea implementării proiectului Autostrada Via Carpathia, susținerea și urgentarea proiectului Autostrada Timișoara - Belgrad, conexiunea de tren de mare viteză între toate cele patru orașe, dezvoltarea unei rețele de transport public intraregional și interregional și creșterea mobilității ecologice în zona metropolitană prin proiecte de tip tren, tramvai, troleibuz, autobuz electric, metrou.

Planul primarilor din cele patru orașe este să promoveze un set comun de infrastructuri specifice, precum și un pachet de facilități oferite agenților economici, dar și să susțină parteneriatele între universități și mediul de afaceri și administrația publică locală. 

Aceștia susțin construirea spitalelor regionale de urgență Cluj și Timișoara, ca poli de interconectare cu spitale județene. Patrimoniul inițial al AVE a fost de 80.000 de lei, iar contribuțiile sunt egale pentru cei patru membri fondatori. Cele patru orașe mai plătesc o cotizație anuală stabilită la 0,5 euro/locuitor.

Comenteaza