Ne-au lăsat cu “Schengen-ul” pe toamnă
- Scris de Valentin Malaescu
- 06 Ian 2011, 23:41
- Politica
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Majoritatea politicienilor clujeni spun că România a fost amânată pentru că nu a îndeplinit condiţiile necesare primirii în spaţiul Schengen.
Prin vocea ministrului său de Interne, Ungaria, ţară care deţine preşedinţia Uniunii Europene (UE), a confirmat amânarea aderării României şi Bulgariei la zona Schengen, cel puţin până în octombrie. Cu excepţia democrat-liberalilor, toate celelalte formaţiuni politice, precum şi personalităţi în domeniu recunosc că România este cu temele nefăcute şi, drept urmare, nepregătită pentru Schengen.
Fost ministru al Administraţiei şi Internelor, Ioan Rus consideră absolut normală condiţionarea acceptării României în spaţiul Schengen de aducerea Justiţiei la standarde europene şi de combaterea corupţiei. El apreciază că, înainte de a ameninţa şi a încerca să ne răzbunăm pe alţii pentru amânarea acceptării în spaţiul Schengen, ar trebui să admitem că nu ne-am făcut temele şi să încercăm să ni le facem. “Securizarea frontierelor, elementele tehnice reprezintă doar una dintre dimensiuni. Când aderi la Schengen, devii frontieră externă a UE, muţi Borşul la Ungheni şi tot ce este legat de acest lucru - traficul de persoane, de droguri, criminalitatea transfrontalieră ş.a.m.d.- noi gestionăm pentru întreaga Europă. Iar asta nu înseamnă doar tehnică - să ai Röntgen cu care vezi ce are în valiză cel ce trece graniţa -, înseamnă să ai şi o Justiţie care să funcţioneze pe norme europene şi o politică stabilă, care să asigure funcţionarea instituţiilor statului, iar aici noi avem mari găuri. Dar în loc să încercăm să le reparăm, noi reacţionăm orgolios şi ne aruncăm coada pe spinare. Ameninţările lui Baconschi, ideea cu şantajarea Germaniei sau decizia de a nu mai da bani EADS-ului sunt reacţii emoţionale pe care le poţi avea acasă, cu soţia, dar care n-au nicio legătură cu un spaţiu european, faţă de care avem responsabilităţi enorme”, a comentat Rus.
Pentru fostul negociator-şef al României în relaţia cu UE, Vasile Puşcaş, această amânare reprezintă un nou eşec al României. “În cazul de faţă avem atât un eşec intern, cât şi unul extern al României, cu costuri enorme pentru cetăţeni, motiv pentru care ar trebui utilizate nu doar admonestările politicianiste, ci mai ales instrumentele administrative şi chiar legale. Abia atunci s-ar dovedi că România este un stat de drept şi o democraţie funcţională. Altfel, cu formule absolutiste, instituţiile statului vor continua să fie decredibilizate şi golite de autoritate, iar în plan internaţional vom fi consideraţi, aşa cum deja opinia se exprimă, «parteneri nedezirabili». Efectele negative pentru ţară şi cetăţenii ei sunt deja enorme şi se vor prelungi, din păcate pentru noi, o perioadă destul de extinsă de timp. Aşadar, cetăţeanul plăteşte”, a comentat Puşcaş într-un interviu acordat platformei Corect News.
La rândul său, şi el spune că îngrijorările partenerilor externi privind corupţia şi funcţionarea Justiţiei sunt justificate. “În ansamblu, problema esenţială este funcţionarea statului de drept, ceea ce înseamnă, pe lângă Justiţie, şi instituţiile de aplicare a legii, precum şi cadrul administrativ-legal. Numai o funcţionare adecvată a statului de drept poate oferi spaţiului Schengen garanţia că acquis-ul şi politicile specifice vor fi aplicate corespunzător scopului propus”, a explicat Puşcaş în acelaşi interviu. Printre cauzele acestui eşec, acesta identifică refuzul Puterii de a construi un consens naţional pentru Schengen. “Atât în pregătirea aderării la NATO, cât şi la UE, în perioada 2001-2004, s-a mizat pe participarea întregului spectru politic şi ne-politic din ţară la realizarea unor obiective strategice naţionale. În fapt, o eroare inimaginabilă a demersului recent pentru aderarea României la spaţiul Schengen a fost partizanatul feroce al componentelor aflate la guvernare. Probabil s-a mizat pe faptul că, în comparaţie cu aderarea la NATO şi UE, gradul de dificultate al pregătirii aderării la spaţiul Schengen era mult mai scăzut. Doar că acest tip de partizanat a primejduit interesul României şi a pus chiar partidele aflate la guvernare într-o postură nu doar jenantă, ci în contrasens cu aspiraţiile şi interesele cetăţenilor pe care se presupunea că ar fi trebuit să-i servească”, a apreciat Puşcaş.
Deputatul PDL Petru Călian spune că România n-are nicio vină pentru amânarea aderării. “E doar o amânare şi e o amânare din motive politice, nu tehnice. Probleme cu Justiţia şi corupţia sunt în toată Europa, nu doar în România şi Bulgaria, dar acum noi suntem cei vizaţi. E greu de spus dacă la noi problemele sunt mai mari sau mai mici decât în restul statelor europene. Oricum, abia după raportul de evaluare din 14 ianuarie vom şti cu exactitate dacă vom fi amânaţi sau nu. Părerea mea e că vom fi amânaţi”, a declarat Călian. Acesta are şi soluţia pentru rezolvarea problemei. “Cred că va trebui un armistiţiu politic, să ajungem la un numitor comun pe Schengen. Un armistiţiu ar fi foarte bun, până în toamnă, pentru că văd că partidele din opoziţie vor să profite de acest moment”, a afirmat Călian.
Preşedintele PNL Cluj, senatorul Marius Nicoară, aruncă întreaga vină în spatele actualilor guvernanţi. “După cum s-a văzut, nu probleme de natură tehnică, ci de natură politică ne-au pus piedică: relaţia prea deschisă cu Republica Moldova şi instabilitatea politică generată de preşedinte, care nu respectă Constituţia şi legile ţării. Toate acestea cei din străinătate le văd şi rezultatul este această amânare, care este ca un avertisment ce ni se arată”, a afirmat Nicoară. El se teme că nici în toamnă nu vom avea mai mult succes. “Dacă va continua politica de până acum, mai ales cea externă, promovată de Băsescu şi Baconschi, dar şi cea internă, dusă de Boc şi guvernul lui, nu vom avea nici o şansă să fim admişi în Schengen nici la toamnă”, a pronosticat Nicoară.
În opinia deputatului UDMR Mate Andras Levente, vina pentru amânarea intrării în Schengen este una colectivă. “Nu există un singur vinovat, toţi suntem vinovaţi: parlament, guvern, preşedinte”, susţine Mate. El apreciază însă că singura problemă a României este lentoarea Justiţiei. “Corupţie este peste tot, dar la noi e posibil să fie mai vizibilă pentru că Justiţia se mişcă prea încet. Trebuie, în parlament, să înteţim lupta împotriva corupţiei, iar Justiţia să fie mai activă, adică să nu mai tergiverseze procesele şi să dea rezultate. Sunt convins că putem rezolva aceste lucruri, şi în toamnă nu vom mai avea probleme cu aderarea la zona Schengen”, a declarat Mate.
Puşcaş aşteaptă raportul lui Boc
Prezent la Ştirile REALITATEA TV CLUJ, Vasile Puşcaş a spus că aşteaptă un raport din partea premierului şi a vorbit despre posibile răspunderi penale din partea miniştrilor pentru posibila amânare a accesului României în spaţiul Schengen. “Emil Boc trebuie să prezinte un raport cum s-a pregătit de aderare şi de ce s-a ajuns aici. Legea răspunderii ministeriale vorbeşte de răspunderea politică a miniştrilor, dar există şi o răspundere de natură penală atunci când sunt afectate interesele ţării, interesele cetăţenilor”, a declarat Puşcaş. El a mai spus că, pentru prima oară în istoria UE, unei ţări membre i s-a sugerat că ar putea fi exclusă din Uniune. “Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene a declarat: «Dacă România nu ştie citi documentele europene, atunci să citească în Tratatul de la Lisabona, unde există un articol despre ieşirea din UE». E fără precedent şi extrem de grav”, a avertizat Puşcaş.
Fost ministru al Administraţiei şi Internelor, Ioan Rus consideră absolut normală condiţionarea acceptării României în spaţiul Schengen de aducerea Justiţiei la standarde europene şi de combaterea corupţiei. El apreciază că, înainte de a ameninţa şi a încerca să ne răzbunăm pe alţii pentru amânarea acceptării în spaţiul Schengen, ar trebui să admitem că nu ne-am făcut temele şi să încercăm să ni le facem. “Securizarea frontierelor, elementele tehnice reprezintă doar una dintre dimensiuni. Când aderi la Schengen, devii frontieră externă a UE, muţi Borşul la Ungheni şi tot ce este legat de acest lucru - traficul de persoane, de droguri, criminalitatea transfrontalieră ş.a.m.d.- noi gestionăm pentru întreaga Europă. Iar asta nu înseamnă doar tehnică - să ai Röntgen cu care vezi ce are în valiză cel ce trece graniţa -, înseamnă să ai şi o Justiţie care să funcţioneze pe norme europene şi o politică stabilă, care să asigure funcţionarea instituţiilor statului, iar aici noi avem mari găuri. Dar în loc să încercăm să le reparăm, noi reacţionăm orgolios şi ne aruncăm coada pe spinare. Ameninţările lui Baconschi, ideea cu şantajarea Germaniei sau decizia de a nu mai da bani EADS-ului sunt reacţii emoţionale pe care le poţi avea acasă, cu soţia, dar care n-au nicio legătură cu un spaţiu european, faţă de care avem responsabilităţi enorme”, a comentat Rus.
Pentru fostul negociator-şef al României în relaţia cu UE, Vasile Puşcaş, această amânare reprezintă un nou eşec al României. “În cazul de faţă avem atât un eşec intern, cât şi unul extern al României, cu costuri enorme pentru cetăţeni, motiv pentru care ar trebui utilizate nu doar admonestările politicianiste, ci mai ales instrumentele administrative şi chiar legale. Abia atunci s-ar dovedi că România este un stat de drept şi o democraţie funcţională. Altfel, cu formule absolutiste, instituţiile statului vor continua să fie decredibilizate şi golite de autoritate, iar în plan internaţional vom fi consideraţi, aşa cum deja opinia se exprimă, «parteneri nedezirabili». Efectele negative pentru ţară şi cetăţenii ei sunt deja enorme şi se vor prelungi, din păcate pentru noi, o perioadă destul de extinsă de timp. Aşadar, cetăţeanul plăteşte”, a comentat Puşcaş într-un interviu acordat platformei Corect News.
La rândul său, şi el spune că îngrijorările partenerilor externi privind corupţia şi funcţionarea Justiţiei sunt justificate. “În ansamblu, problema esenţială este funcţionarea statului de drept, ceea ce înseamnă, pe lângă Justiţie, şi instituţiile de aplicare a legii, precum şi cadrul administrativ-legal. Numai o funcţionare adecvată a statului de drept poate oferi spaţiului Schengen garanţia că acquis-ul şi politicile specifice vor fi aplicate corespunzător scopului propus”, a explicat Puşcaş în acelaşi interviu. Printre cauzele acestui eşec, acesta identifică refuzul Puterii de a construi un consens naţional pentru Schengen. “Atât în pregătirea aderării la NATO, cât şi la UE, în perioada 2001-2004, s-a mizat pe participarea întregului spectru politic şi ne-politic din ţară la realizarea unor obiective strategice naţionale. În fapt, o eroare inimaginabilă a demersului recent pentru aderarea României la spaţiul Schengen a fost partizanatul feroce al componentelor aflate la guvernare. Probabil s-a mizat pe faptul că, în comparaţie cu aderarea la NATO şi UE, gradul de dificultate al pregătirii aderării la spaţiul Schengen era mult mai scăzut. Doar că acest tip de partizanat a primejduit interesul României şi a pus chiar partidele aflate la guvernare într-o postură nu doar jenantă, ci în contrasens cu aspiraţiile şi interesele cetăţenilor pe care se presupunea că ar fi trebuit să-i servească”, a apreciat Puşcaş.
Deputatul PDL Petru Călian spune că România n-are nicio vină pentru amânarea aderării. “E doar o amânare şi e o amânare din motive politice, nu tehnice. Probleme cu Justiţia şi corupţia sunt în toată Europa, nu doar în România şi Bulgaria, dar acum noi suntem cei vizaţi. E greu de spus dacă la noi problemele sunt mai mari sau mai mici decât în restul statelor europene. Oricum, abia după raportul de evaluare din 14 ianuarie vom şti cu exactitate dacă vom fi amânaţi sau nu. Părerea mea e că vom fi amânaţi”, a declarat Călian. Acesta are şi soluţia pentru rezolvarea problemei. “Cred că va trebui un armistiţiu politic, să ajungem la un numitor comun pe Schengen. Un armistiţiu ar fi foarte bun, până în toamnă, pentru că văd că partidele din opoziţie vor să profite de acest moment”, a afirmat Călian.
Preşedintele PNL Cluj, senatorul Marius Nicoară, aruncă întreaga vină în spatele actualilor guvernanţi. “După cum s-a văzut, nu probleme de natură tehnică, ci de natură politică ne-au pus piedică: relaţia prea deschisă cu Republica Moldova şi instabilitatea politică generată de preşedinte, care nu respectă Constituţia şi legile ţării. Toate acestea cei din străinătate le văd şi rezultatul este această amânare, care este ca un avertisment ce ni se arată”, a afirmat Nicoară. El se teme că nici în toamnă nu vom avea mai mult succes. “Dacă va continua politica de până acum, mai ales cea externă, promovată de Băsescu şi Baconschi, dar şi cea internă, dusă de Boc şi guvernul lui, nu vom avea nici o şansă să fim admişi în Schengen nici la toamnă”, a pronosticat Nicoară.
În opinia deputatului UDMR Mate Andras Levente, vina pentru amânarea intrării în Schengen este una colectivă. “Nu există un singur vinovat, toţi suntem vinovaţi: parlament, guvern, preşedinte”, susţine Mate. El apreciază însă că singura problemă a României este lentoarea Justiţiei. “Corupţie este peste tot, dar la noi e posibil să fie mai vizibilă pentru că Justiţia se mişcă prea încet. Trebuie, în parlament, să înteţim lupta împotriva corupţiei, iar Justiţia să fie mai activă, adică să nu mai tergiverseze procesele şi să dea rezultate. Sunt convins că putem rezolva aceste lucruri, şi în toamnă nu vom mai avea probleme cu aderarea la zona Schengen”, a declarat Mate.
Puşcaş aşteaptă raportul lui Boc
Prezent la Ştirile REALITATEA TV CLUJ, Vasile Puşcaş a spus că aşteaptă un raport din partea premierului şi a vorbit despre posibile răspunderi penale din partea miniştrilor pentru posibila amânare a accesului României în spaţiul Schengen. “Emil Boc trebuie să prezinte un raport cum s-a pregătit de aderare şi de ce s-a ajuns aici. Legea răspunderii ministeriale vorbeşte de răspunderea politică a miniştrilor, dar există şi o răspundere de natură penală atunci când sunt afectate interesele ţării, interesele cetăţenilor”, a declarat Puşcaş. El a mai spus că, pentru prima oară în istoria UE, unei ţări membre i s-a sugerat că ar putea fi exclusă din Uniune. “Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene a declarat: «Dacă România nu ştie citi documentele europene, atunci să citească în Tratatul de la Lisabona, unde există un articol despre ieşirea din UE». E fără precedent şi extrem de grav”, a avertizat Puşcaş.
DISTRIBUIE
Comenteaza