Românii nu mai dau doi bani pe învăţământ
- Scris de Valentin Malaescu
- 13 Sep 2010, 23:47
- Politica
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Potrivit unui sondaj IRES, condus de sociologul Vasile Dâncu, mai mult de trei sferturi dintre români consideră că diplomele obţinute în ţară n-au nici o valoare.
În prima zi a noului an şcolar, IRES, institut condus de sociologul clujean Vasile Dâncu, a publicat un sondaj de opinie privind modul în care este perceput învăţământul românesc. În funcţie de întrebare, numărul nemulţumiţilor variază între 60 şi 80%.
Aproape două treimi dintre români (61%) au o părere proastă şi foarte proastă despre învăţământul românesc, iar 55% apreciază şcoala românească drept mai slabă decât şcolile din celelalte state UE. Doar un sfert dintre noi, (26%), consideră că avem o şcoală mai bună decât restul comunităţii europene. 86% dintre respondenţi cred că elevii de azi sunt mai slab pregătiţi decât cei din trecut, 71% apreciază absolvenţii de facultăţi ca “slab pregătiţi” şi mai bine de trei sferturi dintre români (77%) sunt de părere că “diplomele de azi nu mai au nici o valoare”. Acelaşi procent apreciază că tinerii nu sunt pregătiţi pentru a face faţă pe piaţa muncii, iar 69% susţin că şcoala îi pregăteşte pe elevi pentru viaţă în mică şi foarte mică măsură.
Respondenţii au identificat şi principalele carenţe ale învăţământului românesc. Astfel, 78% reclamă faptul că învăţământul românesc este mult prea centrat pe informaţie şi prea puţin pe formarea de competenţe, 51% dau vina pe profesorii slab pregătiţi, 63% se plâng de orarul mult prea încărcat al elevilor. 86% acuză mult prea desele schimbări legislative privind educaţia, în vreme ce 80% consideră deficitară dotarea şcolilor. De asemenea, 82% opinează că siguranţa elevilor în şcoli lasă de dorit. Totuşi, 60% sunt de părere că învăţământul de stat este mai bun decât cel privat. 71% dintre români apreciază că, în ultimul an, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a avut o activitate proastă şi foarte proastă.
Românii înclină să găsească drept soluţie a redresării nivelului învăţământului românesc revenirea la câteva reguli din vremea comunismului. Aşa se face că 84% cer reintroducerea uniformei şcolare în învăţământul primar, gimnazial şi liceal, 73% - reintroducerea examenului de admitere în treapta a doua de liceu, iar 71% solicită revenirea la concursurile clasice de admitere, fără a mai conta aşa-zisul dosar. În fine, 97% deplâng disciplina insuficientă din şcoli. În schimb, 72% aprobă promovarea unui cult religios în şcoală şi doar 25% contestă acest lucru.
61% dintre români consideră că singura şansă pentru copiii lor este să meargă la studii în străinătate, iar 42% cred că, după absolvire, nu mai e cazul să revină în ţară. Exact jumătate dintre români spun că apelează la meditaţii pentru copiii lor. Majoritatea dintre aceştia o fac pentru matematică. Următoarele materii pentru care se apelează la profesori particulari sunt limba şi literatura română - 59,6%, o limbă străină - 44% şi fizica - 21%. Sondajul a fost realizat în perioada 6-8 septembrie, pe un eşantion de 1.316 persoane majore şi are o eroare maximă tolerată de +/- 2,8%.
Am greşit drumul, dar suntem optimişti
Sondajul IRES relevă şi o nemulţumire fără precedent după 1989, în privinţa modului în care merg lucrurile în România. Nu mai puţin de 86% dintre respondenţi sunt de părere că lucrurile merg într-o direcţie greşită şi doar 9% spun că ţara merge într-o direcţie bună. Cu toate astea, românii nu şi-au pierdut încă optimismul. 43% afirmă că privesc viitorul cu optimism, 37% sunt rezervaţi şi doar 18% susţin că nu se mai aşteaptă la nimic bun.
Aproape două treimi dintre români (61%) au o părere proastă şi foarte proastă despre învăţământul românesc, iar 55% apreciază şcoala românească drept mai slabă decât şcolile din celelalte state UE. Doar un sfert dintre noi, (26%), consideră că avem o şcoală mai bună decât restul comunităţii europene. 86% dintre respondenţi cred că elevii de azi sunt mai slab pregătiţi decât cei din trecut, 71% apreciază absolvenţii de facultăţi ca “slab pregătiţi” şi mai bine de trei sferturi dintre români (77%) sunt de părere că “diplomele de azi nu mai au nici o valoare”. Acelaşi procent apreciază că tinerii nu sunt pregătiţi pentru a face faţă pe piaţa muncii, iar 69% susţin că şcoala îi pregăteşte pe elevi pentru viaţă în mică şi foarte mică măsură.
Respondenţii au identificat şi principalele carenţe ale învăţământului românesc. Astfel, 78% reclamă faptul că învăţământul românesc este mult prea centrat pe informaţie şi prea puţin pe formarea de competenţe, 51% dau vina pe profesorii slab pregătiţi, 63% se plâng de orarul mult prea încărcat al elevilor. 86% acuză mult prea desele schimbări legislative privind educaţia, în vreme ce 80% consideră deficitară dotarea şcolilor. De asemenea, 82% opinează că siguranţa elevilor în şcoli lasă de dorit. Totuşi, 60% sunt de părere că învăţământul de stat este mai bun decât cel privat. 71% dintre români apreciază că, în ultimul an, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a avut o activitate proastă şi foarte proastă.
Românii înclină să găsească drept soluţie a redresării nivelului învăţământului românesc revenirea la câteva reguli din vremea comunismului. Aşa se face că 84% cer reintroducerea uniformei şcolare în învăţământul primar, gimnazial şi liceal, 73% - reintroducerea examenului de admitere în treapta a doua de liceu, iar 71% solicită revenirea la concursurile clasice de admitere, fără a mai conta aşa-zisul dosar. În fine, 97% deplâng disciplina insuficientă din şcoli. În schimb, 72% aprobă promovarea unui cult religios în şcoală şi doar 25% contestă acest lucru.
61% dintre români consideră că singura şansă pentru copiii lor este să meargă la studii în străinătate, iar 42% cred că, după absolvire, nu mai e cazul să revină în ţară. Exact jumătate dintre români spun că apelează la meditaţii pentru copiii lor. Majoritatea dintre aceştia o fac pentru matematică. Următoarele materii pentru care se apelează la profesori particulari sunt limba şi literatura română - 59,6%, o limbă străină - 44% şi fizica - 21%. Sondajul a fost realizat în perioada 6-8 septembrie, pe un eşantion de 1.316 persoane majore şi are o eroare maximă tolerată de +/- 2,8%.
Am greşit drumul, dar suntem optimişti
Sondajul IRES relevă şi o nemulţumire fără precedent după 1989, în privinţa modului în care merg lucrurile în România. Nu mai puţin de 86% dintre respondenţi sunt de părere că lucrurile merg într-o direcţie greşită şi doar 9% spun că ţara merge într-o direcţie bună. Cu toate astea, românii nu şi-au pierdut încă optimismul. 43% afirmă că privesc viitorul cu optimism, 37% sunt rezervaţi şi doar 18% susţin că nu se mai aşteaptă la nimic bun.
DISTRIBUIE
Comenteaza