Românii nu mai dau doi bani pe învăţământ

Românii nu mai dau doi bani pe învăţământ
Potrivit unui sondaj IRES, condus de sociologul Vasile Dâncu, mai mult de trei sferturi dintre români consideră că diplomele obţinute în ţară n-au nici o valoare.
În prima zi a noului an şcolar, IRES, institut condus de sociologul clujean Vasile Dâncu, a publicat un sondaj de opinie privind modul în care este perceput învăţământul românesc. În funcţie de întrebare, numărul nemulţumiţilor variază între 60 şi 80%.

Aproape două treimi dintre români (61%) au o părere proastă şi foarte proastă despre învăţământul românesc, iar 55% apreciază şcoala românească drept mai slabă decât şcolile din celelalte state UE. Doar un sfert dintre noi, (26%), consideră că avem o şcoală mai bună decât restul comunităţii europene. 86% dintre respondenţi cred că elevii de azi sunt mai slab pregătiţi decât cei din trecut, 71% apreciază absolvenţii de facultăţi ca “slab pregătiţi” şi mai bine de trei sferturi dintre români (77%) sunt de părere că “diplomele de azi nu mai au nici o valoare”. Acelaşi procent apreciază că tinerii nu sunt pregătiţi pentru a face faţă pe piaţa muncii, iar 69% susţin că şcoala îi pregăteşte pe elevi pentru viaţă în mică şi foarte mică măsură.

Respondenţii au identificat şi principalele carenţe ale învăţământului românesc. Astfel, 78% reclamă faptul că învăţământul românesc este mult prea centrat pe informaţie şi prea puţin pe formarea de competenţe, 51% dau vina pe profesorii slab pregătiţi, 63% se plâng de orarul mult prea încărcat al elevilor. 86% acuză mult prea desele schimbări legislative privind educaţia, în vreme ce 80% consideră deficitară dotarea şcolilor. De asemenea, 82% opinează că siguranţa elevilor în şcoli lasă de dorit. Totuşi, 60% sunt de părere că învăţământul de stat este mai bun decât cel privat. 71% dintre români apreciază că, în ultimul an, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a avut o activitate proastă şi foarte proastă.

Românii înclină să găsească drept soluţie a redresării nivelului învăţământului românesc revenirea la câteva reguli din vremea comunismului. Aşa se face că 84% cer reintroducerea uniformei şcolare în învăţământul primar, gimnazial şi liceal, 73% - reintroducerea examenului de admitere în treapta a doua de liceu, iar 71% solicită revenirea la concursurile clasice de admitere, fără a mai conta aşa-zisul dosar. În fine, 97% deplâng disciplina insuficientă din şcoli. În schimb, 72% aprobă promovarea unui cult religios în şcoală şi doar 25% contestă acest lucru.

61% dintre români consideră că singura şansă pentru copiii lor este să meargă la studii în străinătate, iar 42% cred că, după absolvire, nu mai e cazul să revină în ţară. Exact jumătate dintre români spun că apelează la meditaţii pentru copiii lor. Majoritatea dintre aceştia o fac pentru matematică. Următoarele materii pentru care se apelează la profesori particulari sunt limba şi literatura română - 59,6%, o limbă străină - 44% şi fizica - 21%. Sondajul a fost realizat în perioada 6-8 septembrie, pe un eşantion de 1.316 persoane majore şi are o eroare maximă tolerată de +/- 2,8%.

Am greşit drumul, dar suntem optimişti


Sondajul IRES relevă şi o nemulţumire fără precedent după 1989, în privinţa modului în care merg lucrurile în România. Nu mai puţin de 86% dintre respondenţi sunt de părere că lucrurile merg într-o direcţie greşită şi doar 9% spun că ţara merge într-o direcţie bună. Cu toate astea, românii nu şi-au pierdut încă optimismul. 43% afirmă că privesc viitorul cu optimism, 37% sunt rezervaţi şi doar 18% susţin că nu se mai aşteaptă la nimic bun.


Comenteaza