Stricăciunile la autostradă redeschid războiul politic

Stricăciunile la autostradă redeschid războiul politic
Opoziţia acuză goana premierului după recordul la tăiat panglici, iar puterea spune că e problema constructorului, lucrarea fiind în garanţie.

Deteriorarea bordurilor pe segmentul de autostradă inaugurat în urmă cu mai puţin de doi ani a dat ocazia opoziţiei să atace din nou avântul premierului Emil Boc la tăiat panglici, el aflându-se în faţa unui al doilea astfel de eveniment după surparea centurii municipiului Gherla puţin timp după inaugurare. Reprezentanţii puterii dau vina pe constructorul american.

În opinia social-democraţilor, constructorii autostrăzii au fost forţaţi să lucreze de mântuială sub presiunea impusă de prim-ministru, care a dorit să inaugureze tronsonul la începutul iernii fiindcă ar fi avut "o normă impusă de preşedintele Băsescu la tăiat panglici". "În aceste condiţii, singura problemă a constructorilor a fost presiunea timpului, motiv pentru care nu au avut o problemă în a folosi materiale mai slabe sau a lucra în condiţii meteo nefavorabile", se spune într-un comunicat al preşedintelui PSD Cluj, Remus Lăpuşan. Acesta a ironizat explicaţiile date de un angajat al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, care a pus sfărâmarea bordurilor pe seama ciclului îngheţ-dezgheţ prin care au trecut odată cu schimbarea anotimpurilor, "aşa cum, pentru Centura Vâlcele - Apahida, am aflat că singurele vinovate sunt ploile abundente". "Îi sugerăm dlui Boc să îşi trimită subordonaţii ce răspund de infrastructura rutieră la un curs de geografie care se studiază în gimnaziu, lecţii din care pot afla care este clima României şi ce caracteristici are. Poate aşa nu vom mai avea surprize când ninge iarna şi plouă primăvara", a adăugat Lăpuşan.

Tot pe seama obsesiei premierului de a tăia panglici pune şi preşedintele PNL Cluj, senatorul Marius Nicoară, deteriorările apărute la autostradă. "Acum am înţeles că Boc forţează şi deschiderea Centurii Vâlcele-Apahida, cu kilometri întregi surpaţi. Asta e, acest guvern se pricepe doar să taie panglici, salarii, pensii, alocaţii pentru copii, locuri de muncă. Ar fi trebuit să ne dăm seama ce ne va aştepta încă din campania electorală, când Emil Boc îşi făcea un titlu de glorie din a tăia cu coasa. Ne consideră o ţară de proşti, dar le vom demonstra la alegeri că lucrurile nu stau chiar aşa. Azi (ieri - n. red.) a tăiat panglica la un petic de autostradă făcut doar pe jumătate. E absolut penibil ce face acest guvern", a declarat Nicoară.

În schimb, liderul PDL Cluj, deputatul Daniel Buda, susţine că e strict problema companiei Bechtel. "Nu cunosc problemele tehnice apărute la autostradă, dar ştiu că e în perioada de garanţie şi, prin urmare, constructorul e obligat să efectueze pe banii lui toate lucrările de reparaţii care se impun", a afirmat Buda. El a avut un mesaj şi pentru PSD. "Colegii de la PSD ar trebui să bage capul în pământ fiindcă ei sunt singurii vinovaţi pentru acest contract dezastruos. Mi-ar plăcea să nu-i mai aud vorbind de autostradă." Tot Bechtel este singurul vinovat şi în viziunea şefului UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente. "Din cunoştinţele mele, autostrada e în garanţie şi ar trebui reparată cât mai repede, iar de acum încolo ar trebui avută grijă mare cu acest constructor. Dacă aşa lucrează, nu ştiu dacă mai merită să lucreze undeva pe infrastructură în România", a opinat Mate.

Sorin Bota: Ministerul Transporturilor n-a obţinut nici o reducere de preţ de la Bechtel

Şeful Departamentului transporturi al PSD, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în vremea negocierilor cu Bechtel, senatorul Sorin Bota susţine că, în urma negocierilor recent încheiate de ministrul Anca Boagiu cu reprezentanţii companiei americane, în realitate autorităţile române n-au obţinut nici o reducere de preţ de la Bechtel. "În aceste zile, Ministerul Transporturilor ne anunţă «marea performanţă» de renegociere, pentru a nu ştim câta oară, a contractului cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, contract compromis şi triplat ca preţ datorită primei renegocieri făcute de «pacostea din transporturi» din perioada 2005-2006, ministrul Gigi Dobre. (...) Pentru a corecta informarea opiniei publice, trebuie să menţionăm că «marele succes» de negociere la 6 milioane de euro pe kilometru, practic se adaugă la diferenţa deja cheltuită pentru aceşti kilometri de către Bechtel până în prezent, şi anume pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău (52 km). Bechtel a cheltuit 11,5 milioane euro/km, în loc de 5,6 milioane, cât au fost negociaţi iniţial, în contractul semnat în guvernarea PSD. Diferenţa de bani, cheltuită până în acest moment, se regăseşte în partea construită între judeţele Sălaj şi Bihor, pe tronsonul de 64 km, care se află, în proporţie de 60%, terminat şi pentru care Bechtel va cheltui încă 6 milioane de euro pe fiecare km. Pentru a exemplifica, printr-un calcul simplu, se observă că, din totalul de 1,2 miliarde euro cheltuiţi până în prezent, 52,5 km au fost construiţi la un preţ de 11,5 milioane euro/km. Rămâne, astfel, o diferenţă de 596,25 milioane euro, care au fost cheltuiţi până acum pentru 64 km, tronsonul dintre judeţele Sălaj şi Bihor, la care au negociat să mai plătească 384 milioane de euro (6 milioane euro/km). Aceste sume se adaugă, de fapt, diferenţei cheltuite până acum, astfel încât, la finalul celor 116 km de autostradă, preţul pe km se va încadra în deja consacrata sumă de 13,5 milioane euro/km", a explicat Bota.

 

Comenteaza