Tökes, în căutare disperată de duşmani: astăzi, REALITATEA TV
- Scris de Valentin Malaescu
- 16 Feb 2012, 21:33
- Politica
- Ascultă știrea

Consiliul Naţional al Maghiarilor din Transilvania (CNMT) a reclamat la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) spotul de promovare a campaniei REALITATEA TV "România este a românilor", apreciind că acesta este discriminatoriu. Majoritatea politicienilor ironizează acest demers, în vreme ce sociologii spun că, în general, campaniile media tind spre simplificare.
"România este a românilor, a celor care nu fură, care muncesc, care cresc copii cu greu, dar cu dragoste, a celor care râd, au prieteni, se iubesc, a oamenilor frumoşi la chip şi suflet, a omenilor deştepţi, a celor care se sacrifică pentru binele celor mulţi, a celor care creează, construiesc, forează în adânc sau se înalţă în fiecare zi la nori. România e a noastră, nu este a lor. România e a românilor", se spune în spotul incriminat. În opinia reclamanţilor, acest text discriminează.
"Independent de o eventuală intenţie acceptabilă a redactorilor, conform acestui text, în România numai românii nu fură, numai românii muncesc, numai românii cresc copii cu greu, dar cu dragoste, numai românii râd, au prieteni, se iubesc, numai românii sunt oameni frumoşi la chip şi suflet, deştepţi, numai românii se sacrifică pentru binele celor mulţi, numai ei creează, construiesc, forează în adânc sau se înalţă în fiecare zi la nori. Conform textului, locuitorii care nu sunt de naţionalitate română (vezi recensământul) nu fac parte din aceste categorii", se spune în plângerea semnată de vicepreşedintele CNMT, Boros Zoltan.
Demersul CNMT a provocat reacţii adverse din partea majorităţii politicienilor clujeni, direcţionate însă împotriva şefului organizaţiei, vicepreşedintele Parlamentului European, Laszlo Tökes. "Laszlo Tökes ne-a obişnuit, de-a lungul timpului, cu tot felul de elucubraţii şi derapaje dincolo de orice limită. Cu plângerea asta la CNA, domnia sa a încercat să se mai bage puţin în seamă, să nu-l uite lumea de tot", a opinat preşedintele PDL Cluj, Daniel Buda. Mult mai violent este preşedintele PSD Cluj-Napoca, Mircea Jorj, cel care nu de mult l-a trimis pe Tökes în atenţia Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
"E o nouă ieşire iredentistă a acestui personaj. Locuitorii României, indiferent de etnie, sunt români. Cetăţenii acestei ţări, cei născuţi aici sunt români şi gramatical, şi juridic. Acest demers e o nouă tentativă de segregare etnică. Avem de-a face cu o interpretare separatistă a acestui individ fără vreo legătură cu Europa, e o încercare de campanie electorală. Domnul Tökes reprezintă un episod penibil al istoriei României, chiar dacă el se erijează într-un mic simbol al revoluţiei", a reacţionat Jorj.
Vicepreşedintele liberalilor clujeni, deputatul Horea Uioreanu, e ironic. "Am văzut spotul respectiv şi acolo e vorba de toţi cetăţenii români, care, indiferent de etnia lor, tot cetăţeni români sunt, aşa că n-are de ce să se supere domnul pastor. România e a tuturor cetăţenilor români, inclusiv a acelora care consideră 1 Decembrie zi de doliu naţional", a declarat Uioreanu.
Preşedintele UDMR Cluj, deputatul Mate Andras Levente, a preferat să evite un comentariu tranşant. "Cunosc campania respectivă. Aştept soluţia instanţei şi nu vreau să comentez mai mult. Eu mă simt acasă", au fost singurele cuvinte ale lui Mate.
Ioan Hosu: "Populismul e acelaşi şi în politică, şi în media"
Sociologul Ioan Hosu susţine că nu trebuie să ne radicalizăm pe astfel de subiecte. "Apelativul «români» îl folosesc şi politicienii, din populism, nu din vreo pornire naţionalistă. La Duna TV probabil ar fi spus «maghiarii de pretutindeni». Nu trebuie să ne radicalizăm pe asemenea subiecte. Tökes se pregăteşte de campanie şi, neavând alte subiecte, caută la televizor. E un discurs pe care, de cealaltă parte a baricadei, l-ar fi folosit Funar despre o televiziune maghiară. E un discurs tipic pentru Tökes, nimic nou. Campaniile media vin întotdeauna să simplifice şi, simplificând la maxim, mai lasă pe unii pe dinafară, dar populismul e acelaşi şi în politică, şi în media: unii vor voturi, alţii vor audienţă", a explicat Hosu.